۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
خط ریلی اینچه برون - شاهرود بودجه ملی گرفت | یک هزار اشتغال با راه اندازی «مرغ لاین»
بازار بررسی کرد؛

خط ریلی اینچه برون - شاهرود بودجه ملی گرفت | یک هزار اشتغال با راه اندازی «مرغ لاین»

شاهرود- اخذ مجوز ماده ۲۳ برای طرح کریدور ریلی اینچه برون - شاهرود برای بودجه ملی، ایجاد شهرک صنعتی دوم در شاهرود و مرغ لاین در میامی همگی نشان از اتفاقات مثبت در شرق استان سمنان می دهد.

بازار، گروه استان ها: اتفاقات خوبی در سال های اخیر در شهرستان های شاهرود و میامی رخ داده است، از توسعه طرح ریلی اینچه برون به شاهرود که می تواند شمال کشور را به جنوب متصل سازد و یک هاب حمل و نقل را ایجاد کند تا ایجاد شهرک صنعتی دوم در شهرستان شاهرود و کارخانه زامیاد و ... همگی توانسته اند امیدها را در دل های مردم شهرستان شاهرود و میامی زنده کند.

از سوی دیگر اما هنوز هم مشکلات و طرح های نیمه تمامی در شهرستان های شاهرود و میامی وجود دارد که خوشبختانه در سال های اخیر بسیاری از آنها تعیین تکلیف شده است در گفتگویی با علی اصغر خانی نماینده شاهرود و میامی در مجلس تلاش داریم به مقوله طرح های نیمه کاره و نیمه تمام شرق استان سمنان نگاهی بیاندازیم.

تمام زیرساخت‌های شهرک صنعتی ۲ شاهرود آماده شده است

در این گفتگو همچنین به اختصار تلاش کرده ایم تا نگاهی نیز به طرح های صنعتی، اقتصادی، راه و شهرسازی و تامین آب شهرستان های شاهرود و میامی نیز بیاندازیم تا کلیاتی از آخرین وضعیت این طرح ها و پیگیری هایی که درباره آنها صورت گرفته، به دست بیاید.

*درباره راه آهن اینچه برون بگویید

راه آهن اینچه برون شاهرود که می تواند کریدور ریلی شمال به جنوب کشور را مهیا سازد لذا بزرگترین کاری که برای این طرح انجام شده اخذ ماده ۲۳ بوده است چرا که اگر طرحی در ذیل این ماده تعریف نشود، ردیف بودجه نخواهد داشت.

به صورت جدی پیگیری اجرای طرح راه آهن اینچه برون شاهرود و سپس طبس و جنوب کشورمان خواهیم بود، این خط ریلی یکی از مهمترین کریدورهای حمل و نقل و ارتباط کشورمان است.

خط ریلی اینچه برون - شاهرود بودجه ملی گرفت | یک هزار اشتغال با راه اندازی «مرغ لاین»

* و سیمان بیارجمند

این طرح اقتصادی ۱۶ سال نیمه کاره رها شده بود اما حالا با تلاش های صورت گرفته و پیگیری ها، در مدار قرار گرفته و دو الی سه ماه دیگر کار اجرایی آن به صورت جدی آغاز می شود چرا که هیئت مدیره این کارخانه تغییر و خوشبختانه شستا و چند هولدینگ دیگر پای کار آمده است.

آوردن شستا پای کار سیمان بیارجمند بسیار دشوار بود، شستا یک چهارم کل سیمان کشور را در اختیار دارد در نتیجه به کارخانه های سرپا و فعال ورود می کند و نه کارخانه های راکد در نتیجه وارد کردن شستا یکی از دشوارهای بود که خوشبختانه صورت گرفت.

یکی از مشکلات سیمان بیارجمند جانمایی و برنامه ریزی غلط بود، سیمان خاکستری فراوان در منطقه وجود دارد از جمله شاهرود، سبزوار و ... لذا کسی فاصله طولانی جاده فرعی بیارجمند را برای خرید سیمان خاکستری طی نمی کند و تنی ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان اضافه بار نمی پردازد پس نخستین چالش این بود که این کارخانه تغییر کاربری یافته و سیمان سفید در آن تولید شود.

* درباره طرح شهرک صنعتی دوم شاهرود هم توضیحاتی بدهید

ایجاد شهرک صنعتی دو در شهرستان شاهرود از دیگر مصوباتی بود که برای شهرستان اهمیت بالایی دارد، بیان کرد: امید است بتوانیم به زودی این شهرک صنعتی جدید را عملیاتی کنیم. تمام زیرساخت های این شهرک صنعتی آماده شده و زمین نیز همچنان وجود دارد.

برای کارخانه زامیاد شاهرود، شش الی هفت هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت

سعی می کنیم که ابتدا به شرکت ها و کارخانه هایی که درخواست داده اند زمین اعطا کنیم و سپس متقاضیان دیگر را به سمت شهرک صنعتی جدید سوق دهیم و مشکلی درباره این طرح وجود ندارد همچنین کارخانه زامیاد نیز هم اکنون در حال ساخت است.

* درباره همین موضوع هم توضیح دهید

برای کارخانه زامیاد شاهرود، شش الی هفت هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت و این کارخانه می تواند برای ده هزار نفر شغل ایجاد کند ما در شاهرود در تلاش بودیم که یک زمین ۱۰۰ هکتاری در یک منطقه با توجه به نزدیکی کریدور های ریلی و زمینی داشته باشیم تا کارخانه و مجموعه آن چند پاره نشوند در نهایت زمینی به این مجموعه اختصاص یافته و تمام مجموعه زامیاد و کارخانه های فنر لول و ... در یک منطقه ساخته خواهد شد که طرح عظیمی را شامل می شود.

فقط این زمین یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب تا اول مهرماه خاک برداری داشته است که نشان می دهد حجم عظیمی عملیات عمرانی در دست اجرا قرار دارد ما می توانستیم زمین مسطح تری را برای طرح پیدا کنیم اما تاکید داشتیم که این زمین حتی اگر خاک برداری آن شش ماه هم طول بکشد بهتر خواهد بود. هم اکنون هم زامیاد در ۱۳ بخش در حال ساخت است و بزرگترین طرح صنعتی شرق استان محسوب می شود.

* به طرح های نیمه تمام بازگردیم و شاید گل سرسبد آنها استادیوم ورزشی باشد که مصوبه دولت اول احمدی نژاد است!

اعتبارات برای ورزشگاه ۱۵ هزار نفری تا گذشته یک میلیارد یک میلیارد اخذ می شد اما ما تمام توان مان را بر روی اجرای طرح گذاشتیم تا جایی که توانستیم ۶۰ میلیارد تومان نیز برای این مجموعه اخذ کنیم که نیمی از آن محقق شده است.

این نوع تخصیص اعتبارات البته در تمام نقاط کشور است، در کمیسیون عمران نیز وقتی برای مثال ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی مصوب می شود، ۵۰ الی ۶۰ درصد آن محقق خواهد شد لذا هزینه ها به درآمدهای دولت باز می گردد و درآمد ها هم گاهی کاهش پیدا می کند.

خط ریلی اینچه برون - شاهرود بودجه ملی گرفت | یک هزار اشتغال با راه اندازی «مرغ لاین»

* درباره دیگر طرح های در دست اجرا بگویید

راه اندازی کارخانه مرغ لاین یکی از مهمترین طرح های منطقه ما است. این طرح نیز در حال اجرا است و یک هزار نفر نیز اشتغال زایی خواهد داشت همچنین این کارخانه یک پکیج کامل خواهد بود که مانند آن تنها در استان مازندران وجود دارد خوشبختانه این طرح در منطقه کالپوش کلنگ زنی شده و ۳۰ الی ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیز دارد.

* و درباره جاده طرود

مشکلات جاده طرود مختص به امروز نیست بلکه این جاده از دیرباز دچار مشکلات بوده است، در سفر کمیسیون عمرانی مجلس به شاهرود، ۱۵۰ میلیارد تومان مصوبه برای این جاده اخذ و دو پیمانکار هم برای آن استخدام شده است.

جاده طرود بیش از ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد

جاده طرود بیش از ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد، اگر بخواهیم این طرح را با بودجه استانی پیش ببریم باید شش الی هفت سال اعتبارات کل شهرستان را در آن هزینه کنیم لذا از بودجه ملی نیز ۱۵۰ میلیارد تومان دریافت کردیم لذا قدری باید کارها پیش برود.

* شما همیشه می گویید آب و اشتغال بزرگترین چالش ما است

بله؛ درباره مشکلات کم آبی در شهرستان پیگیری هایی صورت گرفته است چرا که اعتقاد داریم البته اینطور نیست که با توقف معدنکاری در شاهوار مشکل آب شاهرود حل شود لذا باید به دنبال تامین آب پایدار برای شهرستان شاهرود بود. شاهوار مشخصاً مهمترین منبع تامین کننده آب شهرستان شاهرود است و ۲۵ حلقه قنوات صحرای جلالی، مهمترین منطقه تامین آبی کل ناحیه را تغذیه می کند.

خانی با بیان اینکه تامین آب از کالپوش قطعی است و ما باید با مردم این منطقه مذاکره کنیم سهم آب مردم کالپوش باید داده شود ما معتقد هستیم تا زمانی که روستاهای کالپوش آب شرب نداشته و درصد آب کشاورزی آنان نیز اختصاص نیابد، کاری از پیش نمی‌رود.

کد خبر: ۲۴۹٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha