۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
رتبه سومی تولید نفت ایران ثابت ماند

رتبه سومی تولید نفت ایران ثابت ماند

تولید نفت خام ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک، در ماه سپتامبر (شهریور- مهر) با ۱۵ هزار بشکه افزایش به سه میلیون و ۵۸ هزار بشکه رسید و جایگاه سومین تولیدکننده نفت در این سازمان را حفظ کرد.

به گزارش بازار، گزارش ماه اکتبر اوپک که روز سه‌شنبه (۲۱ شهریور) منتشر شد نشان می‌دهد ۱۳ عضو این سازمان بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه سپتامبر (شهریور- مهر) ۲۷ میلیون و ۷۵۵ هزار بشکه نفت خام تولید کردند که ۲۷۳ هزار بشکه بیشتر از ۲۷ میلیون و ۴۸۲ هزار بشکه ماه اوت است.

بر اساس گزارش ماه اکتبر اوپک، پس از عربستان با تولید روزانه ۹ میلیون و ۶ هزار بشکه و عراق با تولید روزانه چهار میلیون و ۳۰۷ هزار بشکه، ایران با تولید روزانه سه میلیون و ۵۸ هزار بشکه جایگاه سومین تولیدکننده این سازمان را حفظ کرد.

بر اساس گزارش منابع ثانویه، ایران در ماه سپتامبر سه میلیون و ۵۸ هزار بشکه نفت خام تولید کرده که ۱۵ هزار بشکه بیشتر از ماه اوت ۲۰۲۳ (مرداد- شهریور) بوده است.

بر اساس این گزارش، تولید هشت عضو این سازمان در دوره مورد بررسی با افزایش همراه بوده است که بیشترین افزایش تولید با ۱۴۱ هزار بشکه مربوط به نیجریه بوده است.

ایران، ونزوئلا و لیبی از توافق کاهش عرضه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) معاف هستند.

قیمت نفت خام سنگین ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک، در ماه سپتامبر نسبت به ماه اوت سال ۲۰۲۳ میلادی ۷ دلار و ۵ سنت معادل ۸ درصد افزایش یافته است.

قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، ۹۴ دلار و ۶۳ سنت ثبت شد، در حالی‌ که این رقم در ماه اوت ۲۰۲۳، ۸۷ دلار و ۵۸ سنت برای هر بشکه بود.

میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی ۸۵ دلار و ۵۹ سنت بوده است.

قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ به ۹۴ دلار و ۶۰ سنت برای هر بشکه رسید که ۷ دلار و ۲۷ سنت (۸.۳ درصد) بیشتر از ماه اوت ۲۰۲۳ است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک (اکتبر)، تقاضای جهانی نفت خام برای سال ۲۰۲۳ میلادی بدون تغییر نسبت به برآورد پیشین (گزارش ماه سپتامبر) با ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه افزایش روزانه همراه خواهد بود. مجموع تقاضای نفت جهان برای سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۰۲ میلیون و ۶۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده است.

اوپک در گزارش ماهانه خود همچنین پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به مجموع ۱۰۴ میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

رتبه سومی تولید نفت ایران ثابت ماند

کد خبر: ۲۴۹٬۳۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha