۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
روستاها باید در برنامه هفتم دارای متولی مشخص شوند
رئیس مجلس شورای اسلامی:

روستاها باید در برنامه هفتم دارای متولی مشخص شوند

رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع مسکن روستایی را به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع داد تا به صورت جامع، یک متولی مشخص برای امور اداره روستاها در این لایحه تعیین شود.

به گزارش بازار، نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه ۲۲ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، به بررسی بند (الف) ماده ۵۱ این لایحه پرداختند که در جریان آن دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درباره روستا موضوعات مختلفی اعم از اشتغال، کشاورزی، تولید و مسکن داریم، گفت: متاسفانه هم اکنون روستا دارای یک مدیریت واحد نبوده و اداره بهداری، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن، بهداشت، بعد از حذف جهاد سازندگی، امور روستا را به صورت پراکنده انجام می دهند، لذا روستا متولی مشخصی ندارد.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت روستاها عنوان کرد: در جریان بررسی بخش هایی از لایحه برنامه، موضوع کشاورزی و تولید در روستا را برای اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع دادیم و اکنون بخش مسکن نیز باید ارجاع شود تا پیشنهاد یکپارچه ای مطرح شده و روستاها دارای متولی شوند.

قالیباف در ادامه یکی از دلایل مهاجرت از روستاها را تصمیم گیری پراکنده وزارتخانه های مختلف درباره روستا و ضرورت اصلاح ساختار آن دانست و افزود: بند الحاقی ۱ این ماده نیز درباره روستاهای بالای ۲۰ خانوار قانونگذاری می کند در صورتی که در حال حاضر ۲۳ هزار روستای زیر ۲۰ خانوار داریم که خدماتی دریافت نمی کنند و به ویژه در حوزه مرز و جنوب شرق هستند. از این رو از آنجایی که باید این روستاها نیز تعیین تکلیف شوند تا شاهد مهاجرت روستاییان آن به روستاهای بزرگ و شهرها نباشیم.

از این رو رئیس مجلس بند (الف)، بند الحاقی ۱ و بند الحاقی ۲ ماده ۵۱ که درباره موضوع مسکن روستاها بود را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم ارجاع کرد.

براساس ماده ۵۱؛ به منظور توسعه، عمران و آبادانی روستاهای کشور و در راستای شناسایی و بهره برداری از ظرفیت های موجود در نواحی روستایی، بهبود وضعیت، ارتقای منزلت اجتماعی، سطح درآمد و کیفیت زندگی روستایی و جایگاه روستاها، اشتغال و تولید، احداث مسکن روستایی برای محرومین خصوصاً جوانان و زوج های جوان ساکن در روستا ایجاد معیشت پایدار و ماندگاری جمعیت، زمینه سازی برای مهاجرت معکوس به روستاها، توسعه دسترسی به خدمات و بسترسازی جهت شکوفایی و پیشرفت عدالت محور و متوازن روستاها اقدامات زیر انجام می گیرد:

براساس بند (الف) ارجاعی به کمیسیون تلفیق؛ طرح های هادی روستایی و تعیین محدوده روستاها در سراسر کشور بر اساس ضوابط مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران توسط اداره بنیاد مسکن شهرستان تهیه می شود و به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه هر استان می رسد.

براساس بند الحاقی ۱ ارجاعی به کمیسیون تلفیق؛ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلف است در روستاهای بالای بیست خانوار، متناسب با بعد خانوار و با رعایت تبصره (۲) ماده (۹) قانون جهش تولید مسکن، جهت ساخت مسکن روستایی معیشتمحور با ایجاد زیرساختهای لازم و بازنگری محدوده طرحهای هادی روستایی مناطق فاقد زمین و تصویب در مراجع مربوط، اقدام به واگذاری زمین به متقاضیان واجد شرایط فاقد واحد مسکونی بهصورت اجاره نود و نه ساله نماید.

براساس بند الحاقی ۲ ارجاعی به کمیسیون تلفیق؛ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است ظرف سال اول اجرای برنامه، اطلاعات مکانی محدوده روستاهای بالای بیست خانوار را به همراه نقشههای رقومی (دیجیتال) موجود طرحهای هادی روستاها، در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین بارگذاری نماید. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید تا پایان برنامه، تمامی نقشههای غیررقومی طرحهای هادی روستایی را رقومی نموده و در سامانه مذکور بارگذاری نماید.

کد خبر: ۲۴۹٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha