۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
رشد احتمالی بازار آلومینیوم در سال ۲۰۲۴ | بررسی فاکتورهای مثبت در قیمت جهانی
بازار بررسی کرد؛

رشد احتمالی بازار آلومینیوم در سال ۲۰۲۴ | بررسی فاکتورهای مثبت در قیمت جهانی

علیرغم ریزش قیمت ها و عدم بازدهی مناسب بازار آلومینوم طی ماه های گذشته، بسیاری از فاکتورهای فاندامنتال و تکنیکال حاکی از افزایش قیمت احتمالی این فلز اساسی طی ماه های آتی است.

بازار؛ گروه بین الملل: در پی رکود ایجاد شده در بازارهای جهانی بسیاری از فلزات صنعتی بازدهی خود را برای سرمایه گذاران از دست داده که در این میان، به نظر می رسد فلز آلومینیوم بیشترین زیان را متوجه سرمایه گذاران جهانی خود کرده است.

علیرغم کاهش سنگین آلومینیوم روسیه به بازارهای جهانی طی ماه های گذشته که تصور می شد بتواند به عنوان فاکتوری مثبت در افزایش قیمت این فلز اساسی عمل نماید؛ بروز مشکلات جدی در اقتصاد چین به عنوان بزرگترین بازار مصرف آلومینیوم جهانی و همچنین شکل گیری رکود در اقتصاد ایالات متحده منجر به عهدم افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی شد.

رشد احتمالی بازار آلومینیوم در سال ۲۰۲۴ | بررسی فاکتورهای مثبت در قیمت جهانی

همانطور که در نمودار قیمت بالا مشاهده می شود، قیمت هر تن شمش آلومینیوم پس از رسیدن به پیک چند ماهه خود در تاریخ ۲۹ سپتامبر، بار دیگر با ریزشی سنگین مواجه شد و همچنان روندی نزولی در پیش گرفته است. این در حالیست که برخی دیگر از فلزات اساسی مهم مانند مس و آهن همچنان از قدرت نسبی در بازارهای جهانی همراه هستند و میزان تقاضا برای آنها بالاتر از آلومینیوم به نظر می رسد.

بهبود وضعیت بازار آلومینیوم در سال ۲۰۲۴

اکنون مهمترین سوال این است که آیا برای سال آینده نیز باید شاهد ریزش قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی باشیم و یا روند قیمت بار دیگر معکوس خواهد شد؟

اکنون با افزایش نیاز کارخانه ها به عقد قراردادهای جدید خرید، آنها می بایست بر خلاف روال سنتی سال های گذشته، روسیه را از معادلات خود حذف نمایند که این به معنای افزایش تقاضای جهانی همزمان با کاهش عرضه خواهد بود

مهمترین فاکتوری که برای پاسخ به این سوال باید در نظر بگیریم این است که در پی نزدیک شدن آلومینیوم به کف قیمت چند هفته ای خود، به نظر می رسد میزان تقاضا برای این فلز در سطح جهانی اگرچه با روندی کند، اما در حال افزایش است.

رشد احتمالی بازار آلومینیوم در سال ۲۰۲۴ | بررسی فاکتورهای مثبت در قیمت جهانی

در حقیقت، از آنجاکه ۸۰ درصد از آلومینیوم جهان توسط روسیه به بازارها عرضه می شد، به تازگی کارخانه های بزرگ در حال مواجهه با کمبود آلومینیوم برای خرید هستند. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که شرکت های بزرگ معمولا بر حسب نیازهای خود، اقدام به پیش خرید مواد اولیه می کنند تا همواره از تامین مواد اولیه خود مطمئن باشند.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، نزدیک تر شدن قیمت ها به کف چند هفته ای خود، معمولا نوعی فشار روانی برای خرید بیشتر در بازارهای جهانی ایجاد خواهد کرد که شباهت زیادی به حراج پایان فصل فروشگاه های پوشاک و هجوم مشتریان بیشتر به فروشگاه ها برای خرید محصولات با تخفیف قابل توجه دارد

بخش مهمی از آلومینیوم وارداتی این شرکت ها از روسیه نیز بر اساس قراردادهای آتی منعقد شده در سال گذشته همچنان قابل تحویل بوده و مشمول مقررات تحریم فلزات روسیه نمی شدند. اکنون با افزایش نیاز کارخانه ها به عقد قراردادهای جدید خرید، آنها می بایست بر خلاف روال سنتی سال های گذشته، روسیه را از معادلات خود حذف نمایند که این به معنای افزایش تقاضای جهانی همزمان با کاهش عرضه خواهد بود.

همچنین، باید به این نکته توجه داشت که با توجه به کاهش شدید فعالیت بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی جهانی طی ماه های گذشته که نشات گرفته از وضعیت نامطلوب اقتصاد جهانی است؛ به نظر می رسد دیر هنگام بودن افزایش خرید در بازار توسط این شرکت ها به دلیل عدم نیاز به خرید مواد اولیه طی ماه های گذشته بوده است؛ موضوعی که اکنون با توجه به اتمام موجودی آنها می تواند به رشد قیمت ها در بازار آلومینیوم کمک نماید.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، نزدیک تر شدن قیمت ها به کف چند هفته ای خود، معمولا نوعی فشار روانی برای خرید بیشتر در بازارهای جهانی ایجاد خواهد کرد که شباهت زیادی به حراج پایان فصل فروشگاه های پوشاک و هجوم مشتریان بیشتر به فروشگاه ها برای خرید محصولات با تخفیف قابل توجه دارد. همین موضوع می تواند یکی از فاکتورهای مهم در افزایش قیمت آلومینیوم طی سه ماهه پایانی سال جاری و همچنین سه ماهه نخست سال آینده میلادی محسوب شود.

تاثیر اقتصاد آمریکا بر قیمت جهانی آلومینیوم

یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت بازار فلزات در سطح جهانی، آخرین وضعیت اقتصادی ایالات متحده به عنوان بزرگترنی اقتصاد جهان است. همچنین با اجرایی شدن سیاست افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور طی ماه های گذشته، بخش عمده ای از رکود و کاهش قیمت ایجاد شده برای فلزات اساسی و حتی گران قیمت مانند طلا به همین موضوع باز می گردد. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از اقتصاد کلان آمریکا و شاخص های مهم اقتصادی این کشور، به نطر می رسد روند کلی تورم از ماه سپتامبر به این سو کاهش داشته است.

رشد احتمالی بازار آلومینیوم در سال ۲۰۲۴ | بررسی فاکتورهای مثبت در قیمت جهانی

همانطور که در نمودار بالا ملاحظه می شود، درست به همین دلیل، همزمان با بهبود وضعیت اقتصادی در آمریکا، شاهد کاهش ریسک سرمایه گذاری در آلومینیوم نیز هستیم. اگرچه به احتمال زیاد، فدرال رزرو تا پیش از پایان سال جاری میلادی دستکم یک مرحله دیگر اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی خواهد کرد.

اما با توجه به موضوع تعطیلی احتمالی دولت به دلیل مشکلات مربوط به بودجه که هفته گذشته دولت آمریکا را برای چهارمین بار طی یک دهه گذشته تا آستانه تعطیلی پیش برد و همچنین شکل گیری جنگ در اراضی اشغالی، به نظر می رسد فدرال رزرو نیز باید کمی محتاط تر از گذشته در خصوص افزایش نرخ بهره بانکی گام بردارد. همین موضوع می تواند کمک شایانی به رشد بازارهای مالی از جمله بازار آلومینیوم داشته باشد.

کد خبر: ۲۴۹٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha