۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
مذاکرات تجار ایران و افغانستان حول محور تجارت| وزرای افغانستان خواستار سرمایه گذاری ایران شدند
بازار گزارش می دهد؛

مذاکرات تجار ایران و افغانستان حول محور تجارت| وزرای افغانستان خواستار سرمایه گذاری ایران شدند

مشهد- هیئت اقتصادی و تجاری خراسان رضوی که با سرپرستی استاندار و با هدف توسعه تعاملات اقتصادی راهی افغانستان شده بود به ایران بازگشت.

بازار؛ گروه استان ها: طی هفته گذشته هیت اقتصادی و تجاری به ریاست استاندار خراسان رضوی و متشکل از ۸۵ نفر از مدیران ارشد اقتصادی این استان راهی کابل شدند تا در راستای بررسی شرایط همکاری‌های دوجانبه و افزایش تعاملات با طرف افغانستانی با مسئولان و فعالان اقتصادی این کشور به گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازند.

در این سفر، تعدادی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، تهران و سایر استان‌ها در حوزه‌های مختلف دارو، پزشکی، تجهیزات پزشکی، برق و الکترونیک، کشاورزی و زراعت و ترانزیت، خدمات گردشگری سلامت، آژانس‌های مسافرتی، سرمایه گذاران معدنی، تولیدکنندگان مواد غذایی و شرکت‌های ساختمانی استاندار خراسان رضوی را همراهی می‌کردند.

افتتاح نمایشگاه کالاهای ایرانی و هم چنین دیدار با وزرای صحت عامه، زراعت و مالداری و ترانسفر و تجارت افغانستان از جمله محور های این سفر برای توسعه روابط تجاری بود.

توسعه روابط دیرینه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه این سفر با هدایت استاندار انجام پذیرفته هدف از این سفر را افزایش تعاملات اقتصادی عنوان کرد.

ابوالفضل چمندی با اشاره به اعزام هیئت تجاری استان به افغانستان اظهار داشت: حدود ٩٠ نفر از استان به مقصد کشور افغانستان اعزام شدند که ٨٠ درصد این افراد، فعالان اقتصادی بخش خصوصی از جمله در حوزه های دارو، پزشکی، تجهیزات پزشکی، برق و الکترونیک، کشاورزی و زراعت و ترانزیت بودند.

مذاکرات تجار ایران و افغانستان حول محور تجارت| وزرای افغانستان خواستار سرمایه گذاری ایران شدند

وی افتتاح نمایشگاه محصولات استان خراسان رضوی در شهر کابل و هم چنین نشست های تخصصی بخش خصوصی و با وزرای این کشور را محور برنامه های این سفر چند روزه عنوان کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: تجارت مشترک ایران و افغانستان و صادرات محصولات ایرانی به این کشور، از جمله ظرفیت هایی است که باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم زیرا مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان حائز اهمیت بوده و این روابط سنتی و دیرینه است

وی اظهارداشت: امیدواریم از طریق این گفت‌وگوها، موانعی که وجود دارد و اختلافاتی که در عرصه اقتصادی کشورها است برطرف شود و شاهد توسعه روابط اقتصادی از گذرگاه خراسان رضوی به سمت کشور افغانستان باشیم.

چمندی با تاکید بر اینکه بحث ترانزیت از استان به افغانستان به شدت دارای اهمیت است تصریح کرد: قطار سوم باری از مقصد استان خراسان رضوی به سمت افغنستان حرکت کرد و قطارهای دیگر نیز طی روزهای آینده وارد خاک افغانستان خواهند شد و در حال برنامه ریزی هستیم که این واگن ها خالی به ایران برنگردد.

وی اذعان کرد: تجارت مشترک ایران و افغانستان و صادرات محصولات ایرانی به این کشور، از جمله ظرفیت هایی است که باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم زیرا مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان حائز اهمیت بوده و این روابط سنتی و دیرینه است.

استقبال افغانستان از سرمایه گذاری

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره بخشی از دستاوردهای این سفر چند روزه گفت: در جلسات متعددی که میان تجار ایران و افغانستان برگزار شد در مباحث ترانسفر، ساخت‌وساز و مصالح ساختمانی، انرژی و معادن برگزار و قول‌های مساعدی برای افزایش همکاری‌های مختلف داده شد.

محمود سیادت خاطرنشان کرد: در این سفر جلسه‌ای با حضور وزیر معادن و پترولیم افغانستان در خصوص معادن جدید و برگزاری مناقصات معادن این کشور برگزار شد و توضیحاتی در رابطه با حجم، نوع و مقدار معادن زیرزمینی افغانستان از جمله ذغال‌سنگ، سنگ آهن، مس و سرب ارائه گردید و فعالان اقتصادی ایران نیز در این رابطه خواستار تسهیل واگذاری‌ها و تعدیل شرایط شدند.

وی ادامه داد: در حاشیه این سفر نیز نشست‌هایی با حضور وزیر اقتصاد افغانستان، معاون وزیر صحه عامه، وزیر کشاورزی و زراعت و وزیر صنایع و تجارت این کشور برگزار شد و طرفین به بیان دغدغه‌ها و مطالبات خود در حوزه‌های مختلف پرداختند.

مذاکرات تجار ایران و افغانستان حول محور تجارت| وزرای افغانستان خواستار سرمایه گذاری ایران شدند

وی خاطرنشان کرد: در حاشیه جلسه‌ای که با وزیر صنایع و تجارت، وزیر کشاورزی و رئیس راه آهن افغانستان داشتیم، تفاهم‌نامه‌ای بین نماینده کنسرسیوم ایرانی درخصوص راه آهن افغانستان و رئیس راه آهن این کشور منعقد شد. همچنین، بعد از حضور وزیر صحت افغانستان در مناطق زلزله‌زده، با معاون وی دیدار و گفت‌وگویی داشتیم که در بحث گردشگری سلامت به طور مفصل بحث و گفت‌وگو شد.

سیادت با بیان اینکه این جلسات، با حضور پررنگ تجار و مسئولان اقتصادی افغانستان همراه بود، تصریح کرد: با درخواست و تاکید ما مقرر شد، به زودی طرف افغانستانی اتاق مشترک ایران و افغانستان فعال شده و با طرف ایرانی تعامل داشته باشد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان یادآور شد: در زمان برگشت به ایران در محل سالن تشریفات فرودگاه نیز جلسه‌ای با وزیر خارجه افغانستان و معاون وزیر اقتصاد این کشور که از سفر ۱۷ روزه دوره‌ای به روسیه، چین و امارات بازمی‌گشتند، برگزار کردیم. بسیاری از مباحث مهم از سوی استاندار خراسان رضوی و معاون اقتصادی مطرح شد و مسئولان افغانستانی نیز بر حسن همجواری و وجود فضای مناسب، آرام و آماده این کشور برای حضور سرمایه‌گذاران ایرانی تاکید کردند.

ضرورت شناخت نیاز های افغانستان

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با تاکید بر این موضوع که سفر به افغانستان در شناخت اقتصاد و نیازهای این کشور به منظور افزایش سهم ایران در اقتصاد این کشور موثر است افزود: هدف اصلی ما از این سفر، ارزیابی شرایط اقتصادی افغانستان از نزدیک بود.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: آینده اقتصادی افغانستان رو به بهبود است تصریح کرد: ما باید به عنوان فعالان اقتصادی در کشور همسایه هرچه سریع‌تر سهم و نقش خود را در مسیر آبادانی این کشور مشخص کنیم

وی با بیان اینکه این رویداد تا حد زیادی نگرانی‌های موجود فعالان اقتصادی ایران را کاهش داد و با دیدگاه‌های مسئولان افغانستان آشنا شدیم افزود: به نظر می‌رسد به جمع بندی جامعی در خصوص نحوه تعامل با افغانستان پس از تحولات رخ داده در این کشور برسیم.

سیادت گفت: خوشبختانه در حال حاضر امنیت در افغانستان برقرار است؛ اما متاسفانه فقر و بیکاری در این کشور همچنان مشهود است با این حال، طرح‌های زیربنایی خوبی در این کشور در دست اقدام بوده و قوانین و مقررات نیز در جهت حمایت از تولید وضع شده است.

وی با بیان اینکه آینده اقتصادی افغانستان رو به بهبود است تصریح کرد: ما باید به عنوان فعالان اقتصادی در کشور همسایه هرچه سریع‌تر سهم و نقش خود را در مسیر آبادانی این کشور مشخص کنیم. قطعا این سفر و سفرهای مشابه می‌تواند ما را در این مسیر یاری کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با اشاره به دیدارهای هیئت تجاری خراسانی در افغانستان تشریح کرد: در ابتدای این سفر با نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در افغانستان، سرپرست سفارت و معاون وی و تعدادی از مسئولان افغانستان از جمله سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان و وزیر تجارت این کشور دیدار شد و در خصوص شرایط اقتصادی افغانستان و ارائه پیشنهادات و راهکارها به منظور افزایش تعاملات فی مابین بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

سیادت افزود: همچنین طی نشست با حدود ۱۶۰ نفر از فعالین اقتصادی افغانستان، روسای اتحادیه‌ها و تشکل‌های اقتصادی پیرامون موانع توسعه تجارت بحث و تبادل نظر شد.

گستره تعاملات

خراسان رضوی با وسعت ۳۹۴ هزار و ۶۱۱ کیلومترمربع، پنجمین استان پهناور کشور است که با ترکمنستان ۵۳۱.۶ کیلومتر و با افغانستان ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک دارد. این استان در مسیر تجارت خارجی با کشورهای آسیای میانه قرار گرفته است و افغانستان نخستین هدف صادراتی و تجاری خراسان رضوی به شمار می رود، این استان دارای پنج گمرک در دوغارون، لطف آباد، باجگیران، سرخس و مشهد و ۲ بازارچه مرزی باجگیران و دوغارون است که مراودات داخلی و خارجی استان با کشورهای دیگر از این گمرک و بازارچه های مرزی انجام می گیرد.

کد خبر: ۲۴۹٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha