۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
علاج پرداخت بدهی های معوقه توقف تولید نیست| تنها یک ماه است که با ظرفیت کامل خود مشغول تولید هستیم
گفتگوی بازار بامدیرعامل پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه:

علاج پرداخت بدهی های معوقه توقف تولید نیست| تنها یک ماه است که با ظرفیت کامل خود مشغول تولید هستیم

گنجی دوست مدیرعامل پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه با بیان اینکه علاج پرداخت بدهی های معوقه توقف تولید نیست، گفت: به دلیل عدم تامین کافی اکسیژن این واحد با نیمی از ظرفیت خود مشغول به تولید بوده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تابستان امسال بود که شرکت گاز ۱۷ روز شیر گاز را روی این واحد پتروشیمی بست. مسئولین شرکت گاز مدعی بودند که این واحد متانولی بدهی های معوق خود را پرداخت نکرده و به همین دلیل ناچار به گرفتن این تصمیم شده اند. اما این تنها ظاهر داستان قطعی گاز در پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه بود.

به دلیل عدم تامین کافی اکسیژن توسط شرکت دماوند انرژی عسلویه این واحد تولید تنها با نیمی از ظرفیت خود از ابتدای راه اندازی خود (خرداد سال ۱۳۹۹)، مشغول به تولید بوده و همین مساله سطح درآمدی کیمیای پارس خاورمیانه را به شدت کاهش داده و همچنین باعث افزایش استهلاک نیز شده بود

بر اساس آنچه امیر گنجی دوست مدیرعامل پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه به بازار می گوید: به دلیل عدم تامین کافی اکسیژن توسط شرکت دماوند انرژی عسلویه این واحد تولید تنها با نیمی از ظرفیت خود از ابتدای راه اندازی خود (خرداد سال ۱۳۹۹)، مشغول به تولید بوده و همین مساله سطح درآمدی کیمیای پارس خاورمیانه را به شدت کاهش داده و همچنین باعث افزایش استهلاک نیز شده بود. اما چرایی افت درآمدهای این واحد پتروشیمی تنها به همین مورد ختم نمی گردد.

آن گونه که از گفته های گنجی دوست بر می آید ایشان معتقد است، قیمت گاز خوراک برای واحدهای پتروشیمی در ایران باید متناسب با قیمت گاز در بازار جهانی باشد. او افزود، متانول در سال ۹۷ تا محدوده ۴۰۰ دلار نیز افزایش قیمت داشته اما در امسال قیمت این محصول پتروشیمیایی به حدود ۲۳۰ دلار کاهش یافته است. نوسان نزولی قیمت متانول در شرایطی رخ داده که قیمت خوراک در این مدت افزایش قابل توجهی داشته است.

از نظر او قطع گاز این واحد پتروشیمیایی، بدون در نظر گرفتن شرایط مترتب بر این شرکت خارج از انصاف است.

متن کامل گفتگوی بازار با امیر گنجی دوست مدیرعامل پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه با بازار را در ادامه می خوانید:

*این روزها دوباره مساله قطعی گاز متانولی خبر ساز شده است. با توجه به این مساله توضیحی راجع به قطعی گاز پتروشیمی در تابستان امسال بفرمایید. آیا شما همچنان با شرکت گاز در این زمینه مشکلی دارید؟

افت درآمدهای ما و به تبع آن بالا رفتن رقم بدهی ما به شرکت گاز ۳ دلیل اصلی داشت :

قیمت متانول در سال ۱۳۹۷ تا محدوده ۴۰۰ دلار نیز افزایش قیمت داشته اما در امسال قیمت این محصول پتروشیمیایی تا حدود ۲۳۰ دلار کاهش یافته است. نوسان نزولی قیمت متانول در شرایطی رخ داده که قیمت خوراک در این مدت افزایش قابل توجهی داشته است

  • نخست اینکه از ابتدای تولید تاکنون به دلیل کمبود اکسیژن ما مجبور بودیم که با نصف ظرفیت اسمی کار کنیم. همین استفاده نکردن از حداکثر ظرفیت تولید ممکن باعث شده بود که هزینه های ما افزایش و به دنبال آن درآمدهای ما کاهش یابد و قادر به پاسخ گویی کامل به تعهدات مالی فاینانس، بازپرداخت بدهی ها به شرکت ملی گاز و مصارف یوتلیتی نباشیم.
  • اما دلیل دوم کاهش درآمدهای ما به موضوع افزایش قابل ملاحظه قیمت گاز از سال ۹۹ برمی گردد. متاسفانه جهش قیمتی گاز خوراک در کشور از سال ۹۹ تا حالا تناسبی با قیمت جهانی آن ندارد.
  • سوم اینکه روند قیمت متانول در این سال ها عمدتا نزولی بوده است به عنوان مثال قیمت متانول در سال ۱۳۹۷ تا محدوده ۴۰۰ دلار نیز افزایش قیمت داشته اما در امسال قیمت این محصول پتروشیمیایی تا حدود ۲۳۰ دلار کاهش یافته است. نوسان نزولی قیمت متانول در شرایطی رخ داده که قیمت خوراک در این مدت افزایش قابل توجهی داشته است.

همچنین با توجه به توقف تولید واحدهای متانول ایران ناشی از محدودیت‌های تداوم تامین گاز در فصل زمستان و عدم النفع ناشی از فروش در دوره قیمتی مطلوب، به واحدهای متانولی از این سمت نیز زیان وارد شده است.

برای اولین بعد از بیش از سه سال حدود یک ماه است که پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه تولید در محدوده ظرفیت اسمی را به صورت پایدار تجربه می کند

*هم اکنون اوضاع تولید شما چطور بوده و با چند درصد از ظرفیت تولید خود مشغول به کار هستید؟ آیا همچنان در تامین اکسیژن مشکل دارید؟

واحد اکسیژن چهارم دماوند از شهریور وارد مدار شد و حالا دیگر مشکلی در خصوص محدودیت اکسیژن نداریم. تقریبا یک ماه است این پتروشیمی بعد از گذشت بیش از سه سال برای اولین بار تولید در محدوده ظرفیت اسمی را به صورت پایدار تجربه می کند.

*یعنی روزانه چقدر تولید می کنید؟

ظرفیت اسمی ما حدود ۵ هزار تن در روز بوده و روزانه چیزی حدود همین عدد متانول، در پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در روزهای اخیر تولید می شد. البته با توجه به ناترازی که در حوزه گاز وجود دارد احتمالا در ماه های آینده دچار قطعی گاز باشیم و همین مساله می تواند مقدار تولید ما را تحت شعاع قرار دهد.

*آیا تا حالا شرکت گاز زمان بندی خاصی را برای قطعی ها به شما اعلام کرده است؟

تا به حال چیزی اعلام نشده است. چرا که زمان قطعی ها کاملا بستگی به بردوت هوا دارد و از حالا نمی توان برنامه مشخصی برای آن ارائه داد.

*آنگونه که از صحبت های شما بر می آید قیمت خوراک در سال های گذشته رشد نا متعارفی را تجربه کرده است. اگر این افزایش قیمت ها به صورت منطقی و متناسب با نرخ گاز در بازار جهانی پیش میرفت پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه امروز وضعیت بهتری داشت؟

از اساسی‌ترین مسایل موجود در صنعت پتروشیمی کشور می‌توان به وضع و اجرای قوانین قیمتی غیر حمایتی و تاثیر آن در تعیین نرخ گاز خوراک، سوخت و سرویس‌های جانبی اشاره کرد؛ مدل فعلی قیمت گذاری خوراک در صنعت پتروشیمی انطباق شرایط اقتصادی واحدهای تولیدکننده ایران با وضعیت کنونی اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. شرایط بحرانی جاری در بخشی از صنعت پتروشیمی کشور بالاخص تولیدکنندگان متانول به طور قطع منجر به کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران و خروج سرمایه قابل توجهی از کشور می‌شود. اثرات جانبی این روند می‌تواند آسیب جدی به بازار سرمایه کشور وارد سازد. به عنوان مثال ما برنامه ریزی کرده بودیم که بعد از ۵ سال هزینه مالی شرکت مستهلک شده و بعد از آن وارد سودآوری شده و سود معقولی را کسب کنیم. اما متاسفانه شاخص های اقتصادی در ایران خیلی قابل برنامه ریزی و پیش بینی نیست. بدون شک اگر اکسیژن ما به صورت کامل تامین می شد و چنین رشد قیمتی را در بهای خوراک نداشتیم امروز صورت های مالی کیمیای پارس خاورمیانه وضعیت بهتری داشت.

*تحریم ها تا چه اندازه برای واحدهای پتروشیمی مشکل ساز بوده است؟

تحریم ها باعث محدود شدن بازار هدف شده است. لذا انحصارا محصول تولیدی ما به کشورهای چین و هند صادر می شود. همچنین در تامین برخی از کالاها و تجهیزات نیز مانند بقیه صنایع دچار مشکل هستیم.

*برنامه های توسعه‌ای کیمیای پارس خاورمیانه به کجا رسید؟

همان گونه که از قطعه بندی زمین‌ واحدهای پتروشیمی فاز ۲ عسلویه مشخص است مبنا، افزایش ظرفیت تولید متانول در کشور بوده و طرح‌های توسعه‌ای برای ادامه زنجیره ارزش مد نظر نبوده است. اما در شرایط کنونی روند قیمتی این محصول در بازار برای تولیدکنندگان چندان مطلوب نیست و موضوع تکمیل زنجیره ارزش و تولید مشتقات متانول توسط فعالان این صنعت مطرح شده‌است. بنابر این این شرکت نیز به دنبال تأمین زمین برای تکمیل زنجیره ارزش است. لازم به ذکر است این امر در صورتی محقق خواهد شد که شرایط مالی شرکت مساعدتر شود و این امر مستلزم حمایت از سرمایه‌گذاران و وضع و اجرای قوانین قیمتی حمایتی از تولیدکنندگان می‌باشد.

علاج پرداخت بدهی معوقه قطعا قطع تولید نیست. پیشنهاد ما برای این حجم از بدهی ها تهاتر با طلب صندوق ذخیره فرهنگیان از دولت یا استمهال، تنفس و همچنین تقسیط بدهی معوقه است

*نکته آخر (درخواست از نهادهای حاکمیتی)؟

در تاریخ ۲۱/۰۵/۱۴۰۲، متاسفانه گاز خوراک پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه توسط شرکت دماوند انرژی عسلویه و با حمایت شرکت گاز استان بوشهر به علت بدهی قطع گردید. منشا این بدهی معوقه به طور کامل توضیح داده شد و انتظار می رود دستگاه نظارت و حاکمیت با توجه به ریشه مشکلات قضاوت به انصاف کنند و علاج پرداخت بدهی معوقه قطعا قطع تولید نیست. که این موضوع خلاف بیانات مقام معظم رهبری و تاکیدات ریاست محترم جمهور، نیز است. بنابر این پیشنهاد ما برای این حجم از بدهی ها تهاتر با طلب صندوق ذخیره فرهنگیان از دولت یا استمهال، تنفس و همچنین تقسیط بدهی معوقه است.

کد خبر: ۲۴۹٬۲۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی بابایی IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
      0 0
      اکسیژن چه کاربری در تهییه متانول دارد .؟؟ گاز متان نجرال گاز در کوره به سین گاز وسین گاز در راکتور به متانول تبدیل می‌شود.