۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
دولت مکلف شد که سیاست های غیر قیمتی را در حوزه انرژی دنبال کند
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه:

دولت مکلف شد که سیاست های غیر قیمتی را در حوزه انرژی دنبال کند

زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: معمولا دولتها در بخش انرژی مایلند که به سمت سیاست های قیمتی و پولی حرکت کنند تا سیاست های غیر قیمتی.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محسن زنگنه، با اشاره به بررسی فصل مربوط به انرژی در برنامه هفتم توسعه گفت: بحث مربوط به انرژی یکی از موضوعات مهم محسوب شده و سهم بسیار زیادی را در بودجه های سالیانه و یارانه هایی که دولت آنها را پرداخت می کند، دارد.

دو نگاه به ناترازی انرژی
وی تاکید کرد: دو نگاه درباره انرژی در کشور وجود دارد؛ نخست اینکه ما رفع ناترازی انرژی را با سیاست های قیمتی برای تولید کنندگان عمده اعم از پالایشگاه ها، صنایع مادر، صنایع غذایی، حوزه کشاورزی و مصرف کننده نهایی و مردم لحاظ کنیم. تا از این طریق مصرف انرژی در کشور را کاهش داده و جلوی ناترازی را بگیریم.

هدف بزرگ تکلیف برنامه ای دولت
زنگنه بیان کرد: نگاه دوم این است که ما می بایست به سمت افزایش بهره وری مجموعه های دولتی، تولیدی، صنعتی و کشاورزی برویم و به نحوی از محل صرفه جویی و با سیاست های غیرقیمتی این کاهش مصرف را داشته باشیم. با این حال دولت پیرو لایحه ای که به مجلس ارائه کرده بود، خودش را مکلف کرده بود که از طریق سیاست های قیمتی و غیر قمیتی به گونه ای عمل کند که میزان مصرف انرژی در پایان سال برنامه هفتم به اندازه میزان مصرف در سال ۱۴۰۱ باقی بماند که باید گفت این به اصطلاح هدف بزرگی است که قابل انجام است اما شیوه و روش آن مهم است.

تمایل دولتها به سیاست های قیمتی حوزه انرژی
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه بیان کرد: ما به دلیل اینکه در جدول مربوط به حوزه انرژی برای میزان صرفه جویی رقم ۱۲۸۵ هزار بشکه نفت خام در روز را دیده بودیم و همچنین در بند الف بعد از جدول مذکور مصوب کردیم که ساختار های اداری از طریق تجمیع نهادهای موازی و ایجاد یک سازمان بالا دستی در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی شکل بگیرد، عملا تشخیص دادیم که بودن این بند در برنامه ممکن است دولت را به سمت سیاست های قیمتی سوق دهد، چراکه سیاست های قیمتی اصولا برای دولت راحت تر است و اثرات آن برای دولت روشن می شود.

دولت مکلف به سیاست های غیر قیمتی در حوزه انرژی شد
وی با بیان اینکه معمولا دولتها در بخش انرژی مایلند که به سمت سیاست های قیمتی و پولی حرکت کنند تا سیاست های غیر قیمتی، گفت: ما بند مذکور در فصل انرژی لایحه برنامه هفتم توسعه را حذف کردیم و عملا با حذف این بند دولت مکلف شد که سیاست های غیر قیمتی را دنبال کند.

تورم یارانه پنهان را از جیب دولت کسر می کند
زنگنه بیان کرد: در تمام برنامه هفتم بر این اعتقاد داریم که اگر ما حرف از یارانه پنهان می زنیم باید متوجه باشیم که ما یارانه پنهان به مردم نمی دهیم و این تورم است که یارانه پنهان را از جیب دولت کسر می کند.

دولتها هر چند وقت یک بار رقم اختلاف هزینه تولید انرژی را محاسبه کرده و در قالب یارانه پنهان بر مردم تحمیل می کنند
وی ادامه داد: متاسفانه تورم سالیانه، اختلاف بین پولی که مردم برای انرژی داده و هزینه ای که تولید آن انرژی داشته را زیادتر می کند، بنابراین ما یارانه پنهان مردم را زیاد تر نمی کنیم، لذا به دلیل اینکه تورم زیادتر می شود، اختلاف هزینه تولید و پولی که از مردم می گیریم زیادتر می شود و دولتها هر چند وقت یک بار این رقم را حساب کرده و از طریق تحمیل بر مردم، هزینه های مردم را افزایش می دهند. بنابراین مجلس در حقیقت با حذف این بند گفت که این مسیر را قبول ندارد؛ مسیری که سالها و در طی چها ر دهه بعد انقلاب تکرار می شود.

وی با بیان اینکه تحمیل یارانه پنهان انرژی در ۴ دهه بعد از انقلاب برمردم هیچ دستاوری را برای ما در حوزه بهینه سازی نداشته است، گفت: از این رو خودروهای ما هیچ تغییری نکرد، همچنین مصرف ما بیشتر شد اما کمتر نشد. همچنین پالایشگاه های ما هیچ گونه بهینه سازی در مصرف نداشتند؛ بنابراین این مسیر، مسیر غلطی است. اینکه ما هر چند وقت یک بار اختلاف بین هزینه تولید انرژی و پولی که به جهت تورم ایجاد شده به مردم دهیم را محاسبه و به مردم تحمیل کنیم آنهم به بهانه اینکه ما می خواهیم یارانه پنهان را کسر کنیم و یا صرفه جویی در انرژی شکل بگیرد، غلط است.

تفسیرهای اشتباه دولت از یارانه پنهان
وی بیان کرد: امیدواریم دولت در برنامه هفتم توسعه با تغییر این ریل، به جای تحمیل روش هایی بر مردم و ارائه تفسیرهای اشتباه از یارانه پنهان حداقل در حوزه مصرف کننده نهایی، به سمت بهینه سازی مصرف با سیاست های غیر قیمتی حرکت کند.

کد خبر: ۲۴۹٬۱۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha