۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
تسهیلات گران؛ سد راه توسعه صنایع فلزی| خریداران خارجی به نام مشتری ایرانی با ریال خرید می کنند
سازنده ماشین آلات بسته بندی در گفتگو با بازار:

تسهیلات گران؛ سد راه توسعه صنایع فلزی| خریداران خارجی به نام مشتری ایرانی با ریال خرید می کنند

آقایی سازنده ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی معتقد است اعطای تسهیلات با نرخ بهره بالا امکان توسعه کار را نمی دهد و از آن طرف موانع صادراتی موجب می شود خریداران خارجی از درب کارخانه و ریالی خرید کنند.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت غذایی کشور نیز همانند دیگر صنایع با فراز و فرودهای بسیاری همراه است و تولید کنندگان و فعالان این حوزه نیز همچون دیگر بخش های تولیدی غالبا با مسائلی همچون نوسانات قیمت ارز، نوسان قیمت مواد اولیه و عدم دسترسی به تسهیلات ضروری مواجه هستند. در این میان فعالان حوزه ساخت دستگاه ها و ماشین آلات مرتبط با صنایع غذایی نیز با مشکلاتی در تامین مواد اولیه، نوسان قیمت آهن آلات و همچنین بی ثباتی نرخ ارز روبرو هستند و این مشکلات نیز بر نوع فعالیت دیگر گروه ها و بخش ها نیز اثرات سوء می گذارد.

نبود نیروی کار متخصص و نوسانات قیمت مواد اولیه؛ چالش روز صنایع فلزی

رضا آقایی مدیر عامل یک شرکت فعال در حوزه تولید و ساخت دستگاه های بسته بندی صنایع مواد غذایی همچون حبوبات، سبزیجات و غیره است که فرایند تولید را فرایندی پر چالش می داند و در گفتگو با بازار می گوید: یکی از مهمترین چالش های ما امروز نیروهای کار تخصصی مثل تراشکاری، فلزکاری، ورق کاری و غیره است که کمتر کسی با قیمت های فعلی تمایل دارد کار کند. لذا یکی از اصلی ترین چالش های ما نداشتن نیروی کار ماهر و متخصص است به نحوی که الان به صورت خاص تراشکار جوان نداریم و فقط استاد کارهای قدیمی هستند.

آقایی افزود: مشکل بعدی ما در حوزه نرخ مواد اولیه است که در سال چندین بار بالا و پایین می شود و بنابراین ثابت نبودن قیمت و گاهی مواقع سخت پیدا کردن یکسری قطعات خاص آزار دهنده است.

وی با تاکید بر اینکه اصلی ترین مواد مصرفی ما «ورق آهن، پروفیل، استیل و موتور آلات» است گفت: موتور آلات غالبا از چین می آید ضمن اینکه یکسری از قطعات برقی در ایران تولید می شود و یکسری از چین و تایوان وارد می شود. با این وجود قیمت برخی از این مواد اولیه غالبا نسبتا به دو سال قبل تا ۳ برابر افزایش داشته است. در حالی که اگر شرایط به نحوی باشد که قیمت ها ثابت بماند و ما تکلیف خود را در بازار بدانیم و خریدار هم تکلیف اش را با ما بداند قطعا شرایط تولید و بازار هم خوب پیش می رود. این در حالی است که الان فعالان صنعت غذایی نیز اکثرا با چالش بالا و پایین شدن نرخ ارز مواجه هستند.

این سازنده دستگاه های بسته بندی مواد غذایی در خصوص ایراداتی که به بسته بندی محصولات غذایی کشور برای حضور در بازارهای جهانی گرفته می شود، نیز گفت: ۹۰ درصد محصولاتی که در بازار ایران بسته بندی می شود با همان کفیت هم در خارج بسته بندی می شود اما مشکل صنایع غذایی کیفیت کارشان است؛ یعنی تولید کننده های این صنعت نمی خواهند کیفیت خوب ارائه بدهند. به عبارت دیگر محصولاتی غذایی که در ایران تولید می شود کیفیت خوبی ندارد و صرفا اگر برای بازارهای خارجی تولید کنند کیفیت ها را بالاتر می برند. بنابراین اینکه گفته می شود صادرات مواد غذایی کشور در بازارهای بین المللی به واسطه ضعف در کیفیت بسته بندی ها به چالش می خورد صحت ندارد.

آقایی سازنده ماشین آلات بسته بندی صنایع غذایی: اگر تسهیلاتی باشد که بتوانیم تجهیزات خود را به روز تر کنیم یا دستگاه های جدیدتر تهیه کنیم قطعا برای ما راهگشا خواهد بود، با این وجود تسهیلات این بخش غالبا بالای ۲۲ درصد است که ارقام بالایی محسوب می شود

آقایی در پاسخ به این سوال که صنف کاری دستگاه ها و ماشین آلات بسته بندی چقدر در سال هی اخیر توسعه یافته و از نظر کیفی با تولیدات کدام کشورها قابل مقایسه است، گفت: از نظر کیفی تولیدات این بخش از تولیدات ترکیه که بسیار در این حوزه پیشرفت کرده، چیزی کم ندارد. به همین دلیل شاهد هستید که دستگاه های ما به انگلیس، گرجستان، عراق، افغانستان، امارات و عمان ارسال داریم. البته به شرطی که در این مسیر سنگ اندازی نکنند. به عنوان مثال ما پیشنهاد می دهیم مرکز یا موسسه ای تاسیس شود که سازندگان یکسری مواد اولیه را با یک نرخ ثابت بگیرند این خود بزرگترین کمک است.

وی در خصوص مشکلاتی که صنایع فلزی در راستای دریافت تسهیلات دارند نیز گفت: ما شخصا تا امروز یک بار تسهیلات گرفتیم آن هم با پیگیری های بسیار البته تسهیلات برای ما چندان اهمیت ندارد و می توانیم با فروشی که داریم هزینه های شرکت را دربیاوریم با این وجود اگر تسهیلاتی باشد که بتوانیم تجهیزات خود را به روز تر کنیم یا دستگاه های جدیدتر تهیه کنیم قطعا راهگشا خواهد بود. با این وجود تسهیلات این بخش غالبا بالای ۲۲ درصد است که ارقام بالایی است و به عبارتی موجب انصراف از پیگیری دریافت تسهیلات می شود.

موانع صادراتی که دست صادر کنندگان را از دریافت دلار کوتاه می کند

این سازنده ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی همچنین در خصوص چالش های صادراتی نیز گفت: صادرات ما به این نحو است که خریدار خارجی از درب کارخانه از ما محصول را دریافت می کند چون ارسال ماشین الات به دیگر کشورها بسیار چالش انگیز است و اگر بخواهیم هزینه های خروج کالا را هم روی دستگاه بیاوریم قطعا ارقام قابل توجهی می شود که برای مشتریان چندان خوشایند نیست. با این وجود چون خود مشتریان رابط هایی دارند درگیر این مسائل نمی شویم. با این وجود وقتی از ما در داخل ایران خرید می کنند ریالی خرید ها انجام می شود؛ یعنی مشتریانی که از عراق می آیند کامل کشور ما را رصد کرده اند و هیچ وقت بابت خریدی که انجام می دهد دلار به من فروسنده نمی دهد.

او ادامه داد: این اتفاق که خریداران خارجی در داخل کشور و به صورت ریالی از ما ماشین آلات خریداری می کنند ضعف ما است؛ یعنی اگر صادرات تسهیل شود و بتوانیم خود ارسال کننده کالا باشیم قطعا ارز آوری هم خواهد داشت اما وقتی در داخل خریداری می کنند غالبا به نام شرکت یا خریدار ایرانی خرید می کنند و یکسری خدمات هم حتی دریافت می کنند. بنابراین شرایط صادرات از جمله مسائل پیرامون گمرک و بحث بازگشت ارز حاصل از صادرات باید تسهیل شود تا چنین مسائلی هم رخ ندهد.

کد خبر: ۲۴۹٬۱۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha