۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲
سهم کودهای شیمیایی در هزینه زراعت کاهش یافت
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان:

سهم کودهای شیمیایی در هزینه زراعت کاهش یافت

گرگان- ضیایی، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: سهم هزینه کود شیمیایی از مجموع هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی گلستان به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته است.

سید صمد ضیائی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: یکی از نهاده هایی که نقش بسیار مهمی در تولید کمی و کیفی در محصولات کشاورزی ایفا می کند، کودهای شیمیایی است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: در دهه ۹۰ حدود ۱۱۹ کیلوگرم در هکتار کود در استان استفاده می شد اما اکنون به ۱۷۰ کیلو گرم در هکتار رسیده است که البته در برخی از محصولات چون گندم، جو و کلزا بالای ۴۰۰ کیلوگرم هم می رسد.

وی بیان کرد: هم اکنون در برخی از کشورهای پیشرفته مصرف کودهای شیمیایی در هر هکتار ۶۰۰ الی ۸۰۰کیلوگرم است.

ضیایی بیان کرد: ما سعی داریم با مصرف کودهای شیمیایی در کنار کودهای آلی، بیولوژیک، حیوانی و سبز، علاوه بر افزایش کمی محصول، افزایش کیفی را هم داشته باشیم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان ادامه افزود: گیاه برای رشد به حداقل ۱۶ عنصر غذایی نیاز دارد که کودهای شیمیایی مهم ترین آن هستند و از طریق این شرکت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی به آمار تامین و تدارک بیش از۷۰ هزار و ۲۰۹ تن انواع کود شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه از ابتدای سال جاری و تاکنون اشاره کرد و گفت که از این میزان، بیش از ۵۱ هزار و ۸۰۰ تن در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

ضیایی اضافه کرد: توزیع کودهای یارانه ای مانند کود ازته، فسفاته و پتاسه موجب شده تا هزینه کشاورزان در زمینه کود از ۴۰ به ۱۰ درصد کاهش یابد که این موضوع برای حمایت از کشاورزان و تولید در حوزه امنیت غذایی بوده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان اظهار کرد: ۵۵ درصد توفیقات حوزه کشاورزی استان در زمینه اقدامات به نژادی و ۴۵ درصد به اقدامات به زراعی مربوط است، بنابراین برای افزایش بهره وری استفاده صحیح از کود و به میزان لازم برای تامین نیاز خاک را باید در بین کشاورزان فرهنگ سازی کنیم.

کد خبر: ۲۴۹٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha