۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
یکی از بهترین ابزارها برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، عضویت در سازمان‌های بین‌المللی است
سخنگوی دولت:

یکی از بهترین ابزارها برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، عضویت در سازمان‌های بین‌المللی است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد تشکیل وزارت بازرگانی اظهار کرد: این وزارتخانه به هیچ وجه برای گسترش واردات نیست و به همین خاطر از عنوان «وزارت بازرگانی داخلی» استفاده شده است.

به گزارش بازار، علی بهادری جهرمی در مقدمه سخنان‌اش با اشاره به موضوع این نشست که «ایران؛ پیشرفت یا عقبگرد» بود، گفت: بنده در این خصوص بر مبنای آمارهای بین‌المللی، مصادیقی از پیشرفت‌های کشور را عرض می‌کنم. اصلی‌ترین عامل پیشرفت یا عقبگرد هر ملتی، عامل نیروی انسانی آن کشور است. امروز نسبت به گام اول انقلاب اسلامی، جمعیت کشور ما بیش از دوبرابر شده است. از نظر کیفی نیز نرخ باسوادی ملت ما از حدود ۳۷ درصد قبل از انقلاب اسلامی، مطابق گزارش سازمان‌های بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ به ۸۹ درصد رسیده است.

وی افزود: قبل از انقلاب ۴۱ درصد از کودکان محروم از تحصیل بودند که این عدد در جهان ۲۸ درصد بوده است؛ اما در سال ۲۰۱۷ این عدد در ایران به ۰/۲ درصد و در جهان به ۹ درصد رسیده است و ما نسبت به میانگین جهانی نیز کاهش بسیار چشمگیرتری داشته‌ایم.

سخنگوی دولت در مورد رشد علمی کشور اظهار کرد: علیرغم نسبت جمعیتی ۱ درصدی ایران نسبت به جهان، حدود ۲ درصد از تولید علم جهان توسط ایران صورت می‌گیرد و سهم ایران در تولید علم در خاورمیانه از ۳/۴۴ درصد در سال ۱۳۷۵ به ۲۶/۶ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است. ایران دارای سریع‌ترین نرخ رشد علمی در جهان و نرخ رشد علمی ایران ۱۱ برابر میانگین جهانی است.

بهادری جهرمی ادامه داد: ایران جز ۱۰ کشور برتر جهان با بیشترین تعداد ثبت اختراع در سال ۲۰۲۰ است. اکنون ما برترین کشور منطقه و چهارمین کشور آسیا از نظر تعداد اختراع هستیم. کشورما در زمینه تولید نانو نیز رتبه چهارم دنیا را در اختیار دارد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه زیرساختی نیز در تشریح مصادیق آن گفت: قبل از انقلاب ۸۰ درصد مردم به برق دسترسی نداشتند اما اکنون طبق آمارهای نهادهای بین‌المللی ۱۰۰ درصد مردم شهر و روستاهای ایران به برق دسترسی دارند درحالیکه میانگین جهانی ۸۲/۵ درصد است. قبل از انقلاب ۵۱ درصد از مردم به آب آشامیدنی دسترسی داشتند و این عدد اکنون به ۹۴ درصد رسیده است. این در حالی است که این عدد در کشورهای همسایه ما بسیار پایین‌تر است و به عنوان مثال در پاکستان حدود ۳۶ درصد، ‌ در افغانستان ۲۸ و در عراق ۶۰ درصد است.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در خصوص اثرات پیوستن به پیمان‌هایی مانند شانگهای و بریکس گفت: آمریکا با استفاده از قدرت نظامی خود، کشورهای جهان را تهدید می‌کند که باایران مبادله اقتصادی نداشته باشند. تجربه دهه ۹۰ نشان داد توقف کشور برای مذاکره با غرب نه‌تنها راهگشا نیست بلکه زیان‌آور است که آن را تجربه کردیم. برای مقابله با این وضعیت در دولت سیزدهم در ضمن تلاش برای رفع تحریم‌ها، به دنبال خنثی‌سازی تحریم‌ها رفتیم.

وی افزود: یکی از بهترین ابزارها برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، عضویت در سازمان‌های بین‌المللی است. گروه بریکس و سازمان شانگهای جزو نهادهای بزرگی هستند که تعدادی از بزرگترین اقتصادهای جهان در آن عضویت دارند.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد تشکیل وزارت بازرگانی اظهار کرد: این وزارتخانه به هیچ وجه برای گسترش واردات نیست و به همین خاطر از عنوان «وزارت بازرگانی داخلی» استفاده شده است. این وزارتخانه در صورت تصویب مجلس، برای کنترل و نظارت بر بازار فعالیت خواهد کرد.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در مورد نقش مردم در پیشرفت کشور اظهار کرد: دولت سیزدهم قائل به لزوم نقش‌آفرینی جدی مردم برای حل مشکلات کشور است. رسیدن به رشد اقتصادی از تقریباً صفر به بیش از ۶ درصد، افزایش ۵۰ درصدی خرید تضمینی گندم، رکوردشکنی تجارت خارجی در سال گذشته با ۱۱۲ میلیارد دلار و کاهش حدود ۱۵ درصدی نرخ تورم طی دو سال اخیر محقق نشد مگر با مشارکت مردم.

کد خبر: ۲۴۸٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha