۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
المنت فشنگی چیست و کجا به کار می رود؟

المنت فشنگی چیست و کجا به کار می رود؟

المنت نوعی سیم دارای مقاومت الکتریکی است که به دور یک استوانه عایق نارسانا از جنس سرامیک یا خاک نسوز پیچیده می شود.

به گزارش بازار، المنت نوعی سیم دارای مقاومت الکتریکی است که به دور یک استوانه عایق نارسانا از جنس سرامیک یا خاک نسوز پیچیده می شود. این سیم نیمه هادی بعلاوه مقاومتی که دارد، از ویژگی داغ شوندگی برخوردار است که تحمل جریان الکتریکی را نیز دارد.

همین باعث ایجاد ویژگی های خاص در المنت ها می باشد که یکی از آنها این است که قادر به تحمل جریان های زیاد می باشند. با عبور جریان برق از آن گرما تولید می شود. این مقاومت ‌ها از جنس کُرُم و نیکل یا ترکیبات الوکروم ساخته می ‌شوند و با توان ‌های مختلف در بازار موجودند.

المنت ‌ها در انواع مختلفی با کاربرد های متنوع تولید می ‌شوند. از مهمترین انواع المنت‌ ها می توان به المنت فشنگی اشاره کرد.

المنت فشنگی چیست ؟

المنت فشنگی را به نام کارتریجی هم می شناسید. (Cartridge Heater) این محصول از یک سیم مقاومتی تشکیل شده است که در داخل یک غلاف فلزی قرار دارد. سیم کروم نیکل در اکسید منیزیم پیچیده می شود، سپس در محل مخصوصی بین وایر و قسمت بیرونی فشرده می شوند.

این محصولات ضد زنگ هستند و بیشتر در وسایل صنعتی گرمایشی مورد استفاده قرار میگیرند. شکل ظاهری آنها با قطر کم و بلند و باریک هستند. این المنت‌ ها برای گرم کردن قطعات فلزی و مواد جامد استفاده می شوند و درون آن ‌ها حفره هایی قرارداده شده است. این المنت ها از جمله قطعات الکتریکی گرمایشی مهمی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

.در اینجا به برخی از نکات تکمیلی در مورد المنت فشنگی اشاره کردیم. برای خرید المنت فشنگی باید از یک فروشنده معتبر خرید کنید. قبل از خرید باید مشخصات فنی آن را به ‌دقت بررسی کنید و به قیمت آن توجه کنید.

انواع کاربردهای المنت ها

ماشین آلات و صنایع زیادی هستند که از قطعات مختلف حرارتی و برقی استفاده می نمایند. المنت فشنگی یکی از قطعات برقی حرارتی است که کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد.

خلاصه این کاربردها جزیی از موارد ذیل می باشند.

صنایع غذایی: برای گرم کردن مواد غذایی

صنایع پزشکی: برای گرم کردن تجهیزات پزشکی

صنایع شیمیایی: برای گرم کردن مواد شیمیایی از المنت فشنگی استفاده می شود که سبب گرم شدن و واکنش سریع مواد شیمیایی می شود.

صنایع خودروسازی: برای گرم کردن قطعات خودرو

یکی از مهمترین مواردی که المنت فشنگی در آن به کار می رود عبارتند از :

ماشین آلات بسته بندی : دستگاه های توزین دار که فک های حرارتی دارند از این المنت ها استفاده می کنند. دستگاه های بسته بندی، بخشی دارند به نام فک های حرارتی این فک ها سبب کیپ شدن بسته بندی های سلفونی می شوند. اعمال حرارت با این فک ها توسط المنت های فشنگی انجام می شود.

صنایع پلاستیک: در صنایع پلاستیک از المنت فشنگی جهت گرم کردن قالب های پلاستیکی استفاده می شود که مواد داخل آن به سرعت ذوب شده و شکل قالب را به خود می گیرند.

از این المنت ها برای آب بندی بسته ها و کیسه های مواد مایع و جامع نظیر روغن هیدرولیک و موتور، صنایع غذایی و آزمایشگاهی و... استفاده می شود. گرمایش مخازن، کمپرسورهای HVAC، سلول های سوختی، وسایل نیمه رسانا، منیفولدهای قالب گیری تزریقی از دیگر مواردی هستند که المنت های فشنگی در آنها استفاده می شوند.

مزایای استفاده از المنت فشنگی

از مزایای استفاده از المنت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انتقال حرارت سریع: المنت‌ها می‌توانند گرما را به سرعت منتقل کنند.

دوام بالا: به دلیل اینکه این قطعات دارای دوام بالایی هستند، می‌توانند برای مدت طولانی استفاده شوند.

در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند. این قطعات در محیط های اسیدی نیز مورد استفاده قرار میگیرند و تا طول 70 سانتیمتر نیز وجود دارند که در ادامه مشخصات دیگر المنت ها را بررسی خواهیم کرد. فک عمودی دستگاه های بسته بندی از جمله موارد مهم است که از این المنت ها استفاده می شود.

قابلیت استفاده برای دماهای بالا را نیز دارا هستند. به دلیل روکش آنها، توان حرارتی نیز بالا می رود. همچنین امکان ساخت المنت های فشنگی با روکش های متفاوت که توان مقاومت در محلولها و فضاهای مختلف از جمله فضاهای اسیدی را داشته باشد، وجود دارد.

به دلیل بالا رفتن بار الکتریکی که در نتیجه استفاده از سیم پیچ داخل المنت ها بوجود می آید، مانند مقاومت عمل می کنند. برخی از این قطعات از نوع استیل هستند و در شرایط ویژه و فشرده نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

هیترها به دلیل دمای زیاد، بیشترین استفاده را از المنت های فشنگی دارند.

انواع المنت فشنگی چیست و کجا به کار می رود ؟

المنت های فشنگی با طول های مختلف و قطر و ولتاژ متفاوتی در بازار موجودند. از مهمترین آنها می توان به المنت 13، 15،22،32 سانتیمتری اشاره کرد. قطر المنت های 13،15 و 22 سانتیمتری، 12 میلیمتر و ولتاژ آنها 220 ولت است و همگی 150 وات می باشند.

المنت 32 سانتیمتری با قطر 14 میلی متر و المنت 22 سانتی متری با قطر 12 میلی متر 48 ولت می باشد. المنت 32 سانتیمتری قطر 14 میلی متر نیز، 48 ولت است. چگالی این المنت ها بالاست و امکان سفارش با ابعاد متفاوتی را دارند.

دمای کاری آنها 700 تا 800 درجه سانتیگراد می باشد. به طور کلی توان این محصولات از 100 وات در المنت فشنگی 6*10 تا 700 وات در المنت فشنگی 10*10 همچنین از 200 وات در المنت فشنگی 10*12 تا 1250 وات در المنت فشنگی 20*12.5 می باشند. توان های بالاتر این قطعات 1750 و 3000 وات نیز می باشند که ابعاد آنها از 18*14 تا 70*20 هستند.

تزریق ریخته گری، سیستم دونده داغ، صنایع بسته بندی، آزمایشگاهی، دیالیز، انواع هیترها، کشتی های نفتی، المنت های ماشین ظرفشویی و .... از دیگر کاربردهای این قطعات می باشد.

مزایای استفاده از المنت فشنگی

اجزای تشکیل دهنده المنت فشنگی

از جمله اجزای این قطعات می توان به غلاف استیل، سیم های نیکل کروم، عایق اکسید منیزیم، هسته سرامیک، سیم های برق خروجی اشاره کرد.

المنت فشنگی از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

سیم مقاومتی: همانطور که اشاره کردیم این سیم از جنس کروم و نیکل یا ترکیبات الوکروم ساخته می‌شود و وظیفه تولید گرما را بر عهده دارد.

غلاف فلزی: این غلاف از جنس استیل یا آلومینیوم است و از سیم مقاومتی در برابر خوردگی و آسیب محافظت می‌کند.

عایق حرارتی: این عایق از جنس سرامیک یا خاک نسوز است و از انتقال گرما به بیرون المنت جلوگیری می‌کند.

انواع المنت فشنگی از لحاظ ابعاد

المنت فشنگی در انواع مختلفی با ابعاد مختلف تولید می‌شود که به خلاصه ای از آنها در بخش های قبل اشاره کردیم. اما برخی از انواع از لحاظ ابعاد عبارتند از:

گرد: این نوع المنت دارای یک مقطع دایره‌ای است.

نوع بعدی: این المنت با یک مقطع مربعی است.

مستطیلی:  مقطع مستطیلی این محصول نشان از نوع آن دارد.

و دوقلو: این نوع المنت از دو المنت فشنگی گرد یا مربع یا مستطیلی تشکیل شده است که در کنار هم قرار گرفته‌ اند.

انواع المنت فشنگی از لحاظ توان

المنت فشنگی در انواع مختلفی با توان ‌های متفاوتی تولید می‌ شوند. که در بالا به طور خلاصه به آنها اشاره شد. توان المنت به مقدار گرمایی که می‌تواند تولید کند، بستگی دارد. برخی از انواع این تجهیزات از لحاظ توان عبارتند از:

کم توان: این نوع المنت دارای توانی کمتر از ۱۰۰ وات است.

با توان متوسط:  دارای توانی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ وات است.

پر توان:  دارای توانی بیشتر از ۵۰۰ وات است.

شرایط خرید المنت فشنگی 

در نهایت می پردازیم به اینکه برای خرید این تجهیزات چه مواردی را باید در نظر بگیریم :

شرایط خرید المنت فشنگی 

شرایط خرید المنت فشنگی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

نوع کاربرد: این محصول در انواع مختلفی با کاربرد های متفاوتی تولید می شوند که به برخی از آنها در بخش های قبل اشاره کردیم. قبل از خرید المنت فشنگی، باید نوع کاربرد آن را مشخص کنید.

ابعاد: المنت فشنگی در انواع و ابعاد مختلفی در بازار عرضه می شوند، خلاصه ای از ابعاد را در اختیار شما قرار دادیم بنابراین، باید ابعاد المنت فشنگی را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

توان: توان المنت فشنگی به مقدار گرمایی که می‌تواند تولید کند، بستگی دارد. باید توان المنت فشنگی را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید که تعدادی از آنها را در بالا ارائه کردیم.

جنس سیم مقاومتی: جنس سیم مقاومتی بر طول عمر المنت فشنگی تأثیر می‌گذارد.

جنس غلاف فلزی: غلاف فلزی المنت فشنگی از جنس‌های مختلفی مانند استیل یا آلومینیوم ساخته می ‌شود. جنس غلاف فلزی بر مقاومت المنت فشنگی در برابر خوردگی و آسیب تأثیر می‌گذارد.

عایق حرارتی: عایق حرارتی المنت فشنگی از جنس ‌های مختلفی مانند سرامیک یا خاک نسوز ساخته می‌ شود بنابراین جنس عایق حرارتی بر مقاومت المنت فشنگی در برابر انتقال گرما تأثیر می‌گذارد.

در هنگام خرید المنت فشنگی باید به نکات زیر دقت کنید:

کیفیت ساخت : المنت فشنگی که بر طول عمر آن موثر است.

گارانتی : گارانتی نشان‌دهنده کیفیت ساخت آن است.

قیمت : قیمت به عوامل مختلفی مانند نوع، ابعاد، توان، جنس سیم مقاومتی، جنس غلاف فلزی و عایق حرارتی بستگی دارد.

منبع : هیتر هدف

کد خبر: ۲۴۸٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین سپهری بناب IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
      0 3
      سلام.برای گرم کردن اب مخزن کوچک درباغ برای مصارف ظرفشوییچه المنتی مناسبه وقیمت چنده وطریقه نصب لطفا
    • عباس IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
      0 0
      سلام. آیا میشه جهت باک خودرو های سنگین در فصل سرما استفاده کرد؟؟؟
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
      0 0
      به نظر می رسد کار عایق که ازخاک نسوز یا سرامیک ساخته میشود برای جلوگیری از جریان الکتریسیته به بدنه یا غلاف است که بدنه برقدار نشود