۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
رهاشدگی صنعت فرش از سوی دولت| فرش شناسنامه دوم کشور است
گزارش خبری بازار؛

رهاشدگی صنعت فرش از سوی دولت| فرش شناسنامه دوم کشور است

تبریز- رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه شاهد رهاشدگی صنعت فرش از سوی دولت هستیم، گفت: فرش شناسنامه دوم کشور است.

به گزارش خبرنگار بازار، احد عظیم‌زاده صبح پنج شنبه در چهارمین نشست مجمع تشکل‌های صادراتی فرش دستباف کشور به میزبانی اتاق بازرگانی تبریز مطالبه‌گری را وظیفه اصلی کمیسیون‌ها و اتحادیه‌های فرش دانست.

وی با اشاره به رهاشدگی صنعت فرش از سوی دولت گفت: ما باید به‌صورت مداوم برای احقاق حقوق خود از دولت تلاش کنیم تا بتوانیم این صنعت مظلوم واقع‌شده را دوباره احیا کنیم.

عظیم‌زاده با بیان اینکه صنعت فرش، شناسنامه دوم کشور است، افزود: چرا نباید صندوق ذخیره ارزی از حوزه فرش به‌عنوان صنعت ملی کشور حمایت نکند؟!

وی گفت: اگر روند همین‌طور ادامه یابد، نه تنها صادرات فرش دستباف رونق نمی‌گیرد، بلکه وضع بدتر خواهد شد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز: صیانت از صنعت فرش دغدغه صنفی نیست، بلکه منافع ملی است

مسعود بنابیان؛ نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه گفت: فرش، خاویار، پسته و زعفران به‌عنوان شناسنامه ملی کشور در جهان شناخته می‌شوند، بنابراین باید در حفظ جایگاه آنها تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: در رابطه با صنعت فرش باید قوانینی که قابلیت اجرایی نداشته و دست و پای فعالان این بخش را بسته‌اند، اصلاح شوند.

بنابیان به مسئله کارت‌های بازرگانی اشاره کرد و گفت: از آنجا که بیشتر فعالان حوزه فرش در بازار سرقفلی دارند و فاقد سند ملکی و کد رهگیری هستند، امکان دریافت یا تمدید کارت بازرگانی برایشان میسر نمی‌شود و همین امر مانع تمدید کارت‌های بازرگانی عده‌ای از فعالان اقتصادی شده است.

وی با تاکید بر اهمیت این مسأله خواستار رسیدگی جدی برای رفع این مشکل از سوی نهادهای مربوطه شد.

بنابیان با اشاره به دغدغه تجار در رفع تعهد ازی گفت: همه ما با بازگشت ارز حاصل از صادرات موافق هستیم، چرا که هیچ فعال اقتصادی نمی‌تواند بدون بازگشت سرمایه‌اش به کشور صادرات انجام دهد، اما تا زمانی که شرایط پیمان‌سپاری فراهم نیست، نمی‌توان از فعالان اقتصادی توقع زیادی داشت.

رهاشدگی صنعت فرش از سوی دولت| فرش شناسنامه دوم کشور است

برای رونق صادرات فرش باید راهکارهای اساسی اندیشیده شود

احمد کریمی اصفهانی؛ رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران نیز در این نشست با اشاره به کاهش میزان صادرات فرش دستباف گفت: برای رونق صادرات فرش باید راهکارهای اساسی اندیشیده شود.

کریمی اصفهانی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد اشتغال کشور به حوزه بافندگی مربوط می‌شود، تولید و صادرات فرش دستباف را به‌دلیل اشتغال‌زایی در جامعه دارای اهمیت دانست.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران: میزان صادرات فرش دستباف کاهش یافته است

وی با تاکید بر لزوم اصلاح قانون رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش گفت: اگر دولت در این خصوص چاره‌ای نیندیشد، صادرات فرش با چالش جدی مواجه خواهد شد. همچنین با توجه به میزان اشتغالزایی این صنعت، باید قبول کنیم حفظ اشتغال قشر عظیمی از جامعه مهمتر از رفع تعهد ارزی است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران با اشاره به سختگیری دولت در مورد فرش‌های مرجوعی به کشور گفت: صادرات فرش ایران در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون دلار است، این در حالی است درآمد کشور ترکیه از روفه و تعمیر فرش‌های ایرانی ۱۵۰ میلیون دلار یعنی دو برابر کل صادرات فرش دستباف ایرانی است و متاسفانه دولت به بهانه ورود فرش خارجی به داخل کشور، مانع از بازگشت‌ فرش‌های مرجوعی به کشور می‌شود.

وی افزود: کشور ترکیه به‌واسطه ترمیم فرش نه‌تنها برای شهروندان خود اشتغالزایی کرده است، بلکه بسیاری از فعالان فرش استان را با اعلام فراخوان راهی کشور خود کرده است و بیشتر روفه‌گرهای ایران به ترکیه مهاجرت کرده‌اند.

کریمی اصفهانی بحث عدم تمدید کارت بازرگانی به دلیل نبود سند تک‌برگ را از دیگر مشکلات فعالان این حوزه دانست و خواستار رفع موانع موجود در وزارت صمت شد.

رهاشدگی صنعت فرش از سوی دولت| فرش شناسنامه دوم کشور است

نزول جایگاه صادراتی فرش دستباف ایران

احد هریسچیان؛ رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به نزول جایگاه صادراتی فرش دستباف ایران گفت: متاسفانه آمار گمرک ایران نشان‌دهنده افت میزان صادرات کشور طی سال‌های اخیر است.

وی افزود: فرش دستباف کشور از نظر مواد اولیه، رنگ و… دچار مشکل است و باید در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد.

هریسچیان بر لزوم شناخت بازارهای جهانی و تطابق با نیازها و سلایق روز دنیا تاکید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد، در این نشست راهکارهای جدیدی برای بهبود رتبه صادراتی فرش دستباف ایران ارائه شده و در قالب پیشنهاد و مصوبه به نهادهای بالادستی ارائه شود.

منتظر ابلاغ مصوبه تسهیل رفع تعهد ارزی فرش هستیم

مرتضی حاجی آقامیری؛ رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی ایران گفت: از زمانی که مسئله رفع تعهد ارزی از فروردین ماه سال ۱۳۹۷ به‌ دلیل شرایط خاص تحریمی کشور به‌صورت موقت مطرح شد، بخش خصوصی در رابطه با تبعات این موضوع هشدار داده بود، اما متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت که هیچ، بلکه طرحی که قرار بود به طور موقتی اجرا شود، تبدیل به قانون شد.

حاجی آقاامیری: در شرایطی که صادرات فرش به‌خصوص فرش دستباف با مشکلات متعددی مواجه است، رفع تعهدات ارزی، صادرات را سخت‌تر می‌کند

وی تاکید کرد: در شرایطی که صادرات فرش به‌خصوص فرش دستباف با مشکلات متعددی مواجه است، رفع تعهدات ارزی، صادرات را سخت‌تر می‌کند.

رهاشدگی صنعت فرش از سوی دولت| فرش شناسنامه دوم کشور است

حاجی آقامیری ضمن انتقاد از حذف معافیت‌های مالیاتی در قانون‌ بودجه هفتم گفت: معافیت‌های مالیاتی آخرین سیاست تشویقی دولت از صادرکنندگان فرش بود که متاسفانه در حال کمرنگ شدن است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس بودجه ۱۴۰۲، قرار بود میزان رفع تعهد ارزی فرش و صنایع‌دستی در زمینه مواد اولیه کاهش یابد، ابراز امیدواری کرد این موضوع به‌زودی محقق شود.

در پایان این نشست بیانیه پایانی چهارمین نشست مجمع تشکل‌های فرش دستباف ایران قرائت شد. فایل پی دی اف بیانیه ضمیمه متن شده است.

کد خبر: ۲۴۸٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha