۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
دخل و خرج تولیدکنندگان به هم نمی‌خواند؛ افزایش سرسام آور قیمت ادوات کشاورزی
بازار از مرکزی گزارش می‌دهد؛

دخل و خرج تولیدکنندگان به هم نمی‌خواند؛ افزایش سرسام آور قیمت ادوات کشاورزی

اراک- گرانی در حوزه صنعت در بخش‌های مختلف استان مرکزی بروز کرده است، یکی از مصادیق بارز آن اما ادوات کشاورزی است که با افزایش قیمت فولاد کم کم سر به فلک می‌گذارند اما کارشناسان معتقدند با تامین مواد اولیه و تسهیل‌گری می‌توان این حوزه را نجات داد و فشار را بر مردم و تولیدکنندگان کم کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: شرایط تولید در بخش های مختلف در استان مرکزی مثل سایر نقاط کشور به این شکل است هر چه بیشتر پیش می‌رویم عرصه بیشتر به اقشار مختلف و صنف‌های گوناگون تنگ‌ می‌شود. دیروز غول گرانی اطراف خودرو و مسکن و مرغ و حبوبات می‌چرخید و مُسکن های گاه و بی گاه و جلسه‌های تنظیم بازار و مهروموم‌ها راه چاره بودند و موقت آب بر آتش گرانی می‌ریختند اما امروز کار به گرانی ادوات کشاورزی هم رسیده است. 

استان مرکزی علاوه بر اینکه یکی از قطب‌های مهم صنعت کشور است، در حوزه کشاورزی نیز در زمره ۱۰ استان برتر محسوب می‌شود و ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعالیت دارند و امروز که کار به گرانی ادوات رسیده که باید نگران بود و فکر چاره کرد.

افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی ادوات کشاورزی طی ۳ ماه اخیر
یکی از تولیدکنندگان ادوات کشاورزی که در شهرستان خمین مشغول فعالیت است در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص افزایش قیمت ادوات کشاورزی اظهار داشت: طی سه‌ماهه اخیر قیمت ادوات کشاورزی افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی داشته‌اند که مهم‌ترین مورد در خصوص این افزایش قیمت مربوط به تأمین قطعات و مواد اولیه است که مهم‌ترین آن‌هم به آهن‌آلات و فولاد بازمی‌گردد.

علی‌محمد طالبی، با اشاره به نوسان و افزایش قیمت در حوزه فولاد و آهن‌آلات عنوان داشت: چون پایه تولید ادوات کشاورزی آهن است لاجرم این موضوع بر قیمت تمام‌شده تأثیرگذار است و به‌موازات آن قدرت خرید کشاورز را کاهش می‌دهد.

وی در پاسخ به سؤال بازار مبنی بر این‌که چه راهکاری وجود دارد که قیمت تولید کاهش پیدا کند گفت: یکی از راهکارهای موجود این است که وزارت صنعت معدن و تجارت و یا جهاد کشاورزی به این موضوع ورود کنند و تولیدکنندگان بتوانند مواد اولیه موردنیازشان را از شرکت‌هایی که تولید آهن و فولاد دارند یا کارخانه‌ها آهن تأمین کرده تا قیمت کاهش پیدا کند چراکه اکثر شرکت‌هایی که به تولید ادوات کشاورزی مشغول هستند خصوصی می‌باشند و زیر نظر هیچ ارگانی نیستند و مجبور هستند که از بازار آزاد آهن موردنیازشان را تأمین کنند و آهنی که قرار است به دست تولیدکننده برسد چند دست می‌گردد و افزایش قیمت زیاد پیدا می‌کند تا به دست تولیدکننده برسد و تولیدکننده هم بالاجبار باید افزایش قیمت‌ها را در تولید لحاظ کند، لذا اگر این پروسه مستقیم و واسطه‌ها تا حدودی حذف شوند مسلماً در قیمت نهایی تأثیرگذار خواهد بود و افت قیمت به کشاورزان نیز کمک می‌کند.

طالبی بابیان اینکه اگر زودتر در این زمینه تمهیدات درست اندیشیده نشود پای احتکارها نیز به میان می‌آید و بازار ادوات با مشکل روبرو می‌شود عنوان داشت: من به‌عنوان تولیدکننده در حال حاضر با این معضل روبرو هستم که اگر تولید داشته باشم و محصول را بفروشم مجبور هستم با چندین برابر قیمت قبل مواد اولیه را تهیه و جایگزین کنم لذا فعلاً به این نتیجه رسیده‌ایم که تولید را کاهش دهیم تا بعداً با مشکل مواجه نشویم.

برنده گرانی‌ها کسانی هستند که در اولین فرصت خرید می‌کنند
مدیر فروش این شرکت تولیدی نیز در خصوص بازار فروش ادوات کشاورزی پس از گرانی‌ها اخیر گفت: بازار فروش ادوات باوجود افزایش قیمت مشکلی ندارد و این‌گونه نیست که با رکود مواجه شده باشد.

میلاد طالبی افزود: در گرانی‌ها همیشه شاهد افزایش تقاضا بوده‌ایم و معمولاً این‌گونه نیست که قیمت جنسی بالا برود و تقاضا برای خرید کاهش پیدا کند چراکه این نگرش وجود دارد که وقتی قیمت جنسی در بازار به اصلاح تکان می‌خورد و روند صعودی دارد کاهش پیدا نمی‌کند و برنده این بازار کسانی هستند که در اولین فرصت خریدشان را انجام دهند.

استفاده از عملیات مکانیزاسیون ۳۰ تا ۶۰ درصد محصول را افزایش می‌دهد
یکی از کارشناسان کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با بازار در خصوص روی آوردن کشاورزان به ادوات سنتی گفت: استفاده از عملیات مکانیزاسیون در کاشت، داشت و برداشت محصولات باعث افزایش ۳۰ تا ۶۰ درصدی محصول شده که علاوه برافزایش درآمد برای کشاورزان سبب حفظ محیط‌زیست نیز می‌شود.

احسان توتونچی عنوان داشت: استفاده از عملیات ماشینی باعث صرفه‌جویی در منابع آب، کود و سم و بذر مورداستفاده می‌شود و جلوی هدر رفت و ضایعات محصول براثر برخورد به زمین و دست چینی را می‌گیرد لذا با به‌کارگیری ماشین‌های کشاورزی بسیاری از عملیات زراعی و دامی باکیفیت بالاتر و سرعت بیشتر صورت می‌گیرد، مثلاً در کاشت محصول با ردیف‌کار، بذر به‌صورت منظم‌تر کاشته می‌شود و عملیات بعدی برای آن راحت‌تر انجام می‌گیرد و تلفات بذر نیز کمتر می‌شود.

توتونچی گفت: درکشت با کشت‌های ردیف‌کار و دستگاه‌های جدید در مقایسه با کاشت سنتی گندم ۲۰۰ کیلوگرم صرفه‌جویی در بذر صورت می‌گیرد و تلفات برداشت گندم نیز درروش سنتی بیش از ۱۵ درصد و برداشت مکانیزه تلفات به ۵ درصد خواهد رسید.

هشدار رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در خصوص تأمین فولاد از سال گذشته
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اواخر سال گذشته از سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور خبر داد و مطرح کرده بود که در این زمینه از سال ۹۲ تلاش‌ها و زیرساخت‌های خوبی فراهم‌شده به‌طوری‌که ضریب مکانیزاسیون در اراضی کشاورزی سراسر کشور با رشد ۵۰ درصدی همراه بوده است.

کامبیز عباسی توجه جدی به نیازهای حوزه تولید ماشین‌های کشاورزی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته بود و به این موضوع نیز اذعان داشته که در حوزه تأمین فولاد، تأمین لاستیک، تأمین اجزا و قطعات ماشین‌های کشاورزی مشکلاتی راداریم.

محمدی یکی از کارشناسان حوزه معدن و فولاد در گفتگو با بازار در خصوص راهکار برای نجات صنعت کشور و صنایع کوچک عنوان داشت: تأمین و تسهیل گری در حوزه صنعت تنها راه نجات است و هم‌اکنون هرچند که کمی دیر به نظر می‌رسد اما با در نظر گرفتن سهمیه فولاد باقیمت مناسب و قیمت مصوب می‌توان این صنایع را نجات داد چراکه صنایع قادر به تهیه فولاد از بورس نیستند و باید فولاد را با قیمت چند برابری تهیه کنند که به‌صورت قطع در هزینه تولیدشان اثرگذار خواهد بود.

۴۰ درصد ناوگان مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان مرکزی دچار فرسودگی است
رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با بازار، با اشاره به اینکه ۴۰ درصد ناوگان مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان دچار فرسودگی است، اظهار داشت: طی سال جاری ۸۵۲ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه ضریب مکانیزاسیون به استان اختصاص یافت که با این اعتبار ۶۰ درصد ماشین‌آلات بازسازی و نوسازی شدند.

محمد بابایی با اشاره به اینکه ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان مرکزی در پایان سال جاری به یک و هشت‌دهم اسب بخار در هر هکتار افزایش پیدا خواهد کرد گفت: نوسازی ناوگان بخش کشاورزی علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش هدر رفت محصولات بخش کشاورزی، افزایش تولید و رونق اقتصادی برای کشاورزان و جهش تولید در این بخش را به همراه خواهد داشت.

به نظر می رسد مشکل در تأمین فولاد و ایجاد راهکار برای برون‌رفت و حتی به وجود نیامدن مشکل کنونی در صنعت فولاد و به‌تبع آن در صنایع کوچک از سوی مسئولین قابل پیش‌بینی بوده و این‌که امروز با افزایش قیمت فولاد روبرو شده‌ایم تا جایی تولیدکنندگان برای تأمین با مشکل مواجه هستند نشان از عدم عزم راسخ برای کاهش مشکلات دارد از سوی دیگر تحریم‌ها نیز قوز بالا قوزی برای تولید، صنعت و پیشرفت کشور به‌حساب می‌آید، اما آیا زمان آن نرسیده که فکری به حال این اوضاع شود.

کد خبر: ۲۴٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha