۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
مازندران در کریدور سرمایه گذاری؛ اشتیاق خارجی ها افزایش می یابد
بازار گزارش می دهد؛

مازندران در کریدور سرمایه گذاری؛ اشتیاق خارجی ها افزایش می یابد

ساری- دیپلماسی اقتصادی درپیش گرفته از سوی دولت و واقع شدن در مرکز ثقل کریدور شمال - جنوب میل و رغبت سرمایه گذاران خارجی را برای اجرای طرح های اقتصادی در استان افزایش داده است.

بازار؛ گروه استان ها: بررسی برآیندها نشان از افزایش میل و رغبت خارجی ها برای سرمایه گذاری دارد و طی دو سال گذشته ۱۴ پروژه اقتصادی و اشتغال زا از سوی سرمایه گذاران خارجی در استان مازندران ثبت شده است.

براساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مازندران در حوزه امنیت سرمایه گذاری در رتبه سوم کشور قرار دارد و وجود جاذبه های مختلف، داشتن سه بندر و فرودگاه فعال، همجواری با پایتخت و کشورهای حاشیه خزر و واقع شدن در مسیر کریدور شمال - جنوب میل سرمایه گذاری را در استان بیشتر کرده است.

طی مدت فعالیت دولت سیزدهم ۲۰۳ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان مازندران جذب شد و از این میزان ۱۴ پروژه طی دو سال اخیر بوده است.

چینی ها نیروگاه می سازند

محمدی نماینده یک شرکت سرمایه گذاری چینی در مازندران با اشاره به این که این شرکت دو پروژه نیروگاهی را در استان اجرا می کند، افزود: با همکاری این شرکت یک پروژه نیروگاهی در بابلسر اجرا شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ساخت هفت نیروگاه در مازندران را از برنامه های آینده این شرکت ذکر کرد و گفت: اولین نیروگاه احداث شده توسط این شرکت از سال ۹۸ در مدار تولید قرار گرفته است.

وی بر لزوم حمایت های مسئولان برای تامین نیازمندی ها و تجهیزات اجرای پروژه دوم تاکید کرد و گفت: این شرکت تمایل دارد تا مسئولان امر بخشی از هزینه های پروژه اول را تامین کنند تا بتوانیم نسبت به اجرای پروژه دوم اقدام کنیم.

ارتقای سرمایه گذاری و بهره وری طی دو سال گذشته سبب تا روند رشد اقتصادی مازندران شتاب گیرد و برای اولین بار رشد اقتصادی مازندران پس از ۱۰ سال منفی بودن، مثبت شد و مشارکت اقتصادی استان نیز بالاتر از میانگین کشوری است.

شتاب سرمایه گذاری خارجی در مازندران

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که تقاضا و رغبت برای سرمایه‌گذاری خارجی در استان افزایش پیدا کرده است، گفت: تاکنون چندین طرح سرمایه‌گذاری اقتصادی خارجی در استان جذب شده است.

وی با اشاره به این که یک طرح سرمایه گذاری خارجی در مرحله مقدماتی دارد و باید نسبت به صدور مجوز آن تسریع شود، دهکده سلامت و تندرستی را از جمله طرح ها ذکر کرد و افزود: براساس هدف گذاری رشد اقتصادی استان در قالب سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌ برداری در سال جاری ۱۲۷ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

خیریان پور: سال گذشته ۷ همایش منطقه‌ای سرمایه‌گذاری در استان برگزار شد و طبق تصمیم ستاد عالی رشد اقتصادی، ۲۲ شهرستان استان به هفت ناحیه تقسیم بندی شدند و همایش سرمایه گذاری برگزار شد

معاون استاندار مازندران گفت: سال گذشته ۷ همایش منطقه‌ای سرمایه‌گذاری در استان برگزار شد و طبق تصمیم ستاد عالی رشد اقتصادی، ۲۲ شهرستان استان به هفت ناحیه تقسیم بندی شدند و همایش سرمایه گذاری برگزار شد.

خیریان پور با عنوان این که فرصت های سرمایه گذاری در مازندران شناسایی شده است، گفت: همچنین نمایشگاه ظرفیت‌های هر شهرستان نیز در حاشیه این همایش سرمایه‌گذاری برگزار شده است.

با تلاش های صورت گرفته در دولت سیزدهم، روند سرمایه گذاری خارجی در مازندران شتاب گرفت و بیش از ۳۸ درصد مجوزهای صادر شده در این دوره بوده است و با رایزنی‌های انجام شده در ماه‌های اخیر اکنون بسیاری از فعالان اقتصادی خارجی منطقه برای سرمایه‌گذاری در استان صف طولانی تشکیل دادند.

شتاب سرمایه گذاری خارجی در مازندران

۱۴ مجوز سرمایه گذاری خارجی صادر شد

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی مازندران از صدور ۱۴ مجوز سرمایه گذاری خارجی طی دو سال گذشته و فعالیت دولت در استان خبر داد.

سید اسماعیل هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان این که ۳۸ درصد از مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی در دولت کنونی صادر شد، ارزش آن را ۲۰۳ میلیون دلار بیان کرد و گفت: این رقم ۳۵ از کل سرمایه‌گذاری‌ های خارجی صورت گرفته در استان را شامل می شود.

وی با عنوان این که در در دوره کنونی سرمایه‌ گذاری خارجی در بخش خدمات، تولید، کشاورزی، صنایع غذایی و انرژی است، گفت: در ۵ ماهه نخستین سال ۸ مجوز سرمایه‌ گذاری خارجی در استان صادر شد.

هاشمی از رشد سرمایه‌گذاری خارجی در استان خبر داد و گفت: سال گذشته نیز شش مجوز صادر شده بود و احتمال دارد میزان سرمایه‌ گذاری خارجی در استان تا پایان سال به ۱۰ فقره و یا بیشتر برسد.

در زمان حاضر سرمایه‌گذارانی از کشورهای قطر، عمان، کویت، امارات و همچنین کشورهای شمالی حاشیه دریای خزر برای مشارکت در طرح‌های اقتصادی و عمرانی مازندران اعلام آمادگی کردند که به طور حتم در آینده با اجرا و تکمیل این طرح‌ها حلاوت آن را مردم استان خواهند چشید.

حوزه نیروگاه‌ های برق، مجتمع‌ های تفریحی، تولید کفش، کشاورزی از رسته ها و علایق خارجی ها برای سرمایه گذاری در مازندران است. کاهش صدور مجوزهای تأسیس و بهره برداری و ایجاد پنجره واحد از جمله گام‌ها برای رونق سرمایه گذاری در مازندران بوده است و این استان برای ورود و جذب سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کرده است.

کد خبر: ۲۴۸٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha