۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷
طرح‌ریزی افق‌های تازه همکاری ایران و روسیه
در سفر وزیر نفت به مسکو محقق شد

طرح‌ریزی افق‌های تازه همکاری ایران و روسیه

اوجی، وزیر نفت در سفر به مسکو با معاون نخست‌وزیر روسیه برای توسعه مناسبات دوجانبه گفت‌وگو کرد.

به گزارش بازار، جواد اوجی و الکساندر نواک طی دیدار و گفت‌وگو در حاشیه مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه در مسکو درباره راه‌های توسعه مناسبات در زمینه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، اجرایی شدن قراردادهای دوجانبه و امضای اسناد تازه همکاری‌های اقتصادی مذاکره شد.

اوجی در آغاز این دیدار گفت: روابط ایران و روسیه وارد مرحله‌ای تازه‌ شده و عزم دو کشور بر توسعه و تعمیق بیش از پیش مناسبات استوار است.

وزیر نفت، ساخت خط آهن رشت-آستارا در مسیر گذرگاه ریلی شمال-جنوب را از مهمترین طرح‌های در حال اجرای بین ایران و روسیه دانست و گفت: با تکمیل این قطعه، کریدور بین‌قاره‌ای شمال-جنوب تکمیل و حجم مبادلات اقتصادی و ترانزیتی به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

در این دیدار که سفیر ایران در مسکو و اعضای هیئت‌های دو کشور هم حضور داشتند، نواک نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر نفت در ششمین مجمع بین‌المللی «هفته انرژی روسیه» گفت: این نشست فرصتی برای مرور همکاری‌ها و انجام توافقات فیمابین بین کشورهای عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک-پلاس است.

شتاب‌بخشی به تکمیل خط ریلی مسیر غربی کریدور شمال-جنوب با مشارکت ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، تنظیم اسناد تازه همکاری در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی، اجرای قراردادهای دوجانبه در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی و نیز همکاری در صحنه‌ بین‌المللی از جمله در قالب اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش)، از دیگر مسائل مورد بحث در این دیدار بود.

وزیر نفت و معاون نخست‌وزیر روسیه در این دیدار بر انجام مقدمات لازم برای آغاز احداث راه آهن رشت - آستارا از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی (دی‌ماه ۱۴۰۲) تأکید کردند.

در این دیدار همچنین درباره دستورکارهای اصلی نشست آینده کمیسیون مشترک اقتصادی دوجانبه، که قرار است ماه نوامبر (آبان- آذر ۱۴۰۲) در تهران برگزار شود، رایزنی کردند.

اوجی، رئیس طرف ایرانی کمیسیون همکاری‌های اقتصادی با روسیه و نواک، رئیس طرف روس این کمیسیون ابراز امیدواری کردند که نقشه راه همکاری‌های فنی - علمی ایران و روسیه در صنایع نفت، گاز و برق در این نشست نهایی و امضا شود.

کد خبر: ۲۴۸٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha