۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
برنامه جامع روسیه برای لایروبی کانال ولگا و تسهیل تردد کشتی‌های تجاری
در دیدار وزیر صنعت آستراخان با صفایی مطرح شد

برنامه جامع روسیه برای لایروبی کانال ولگا و تسهیل تردد کشتی‌های تجاری

صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستراخان روسیه، دیدار و درباره توسعه همکاری بندری و دریایی و کشتیرانی منظم در خزر گفت‌وگو کرد.

به گزارش بازار، علی‌اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با ایلیا ولینسکی، وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستراخان روسیه، دیدار و درباره توسعه همکاری بندری و دریایی و کشتیرانی منظم در خزر، ایجاد ظرفیت ترانزیتی و فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب و کاهش تراز آب دریای خزر گفت‌وگو کرد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی در این دیدار با اشاره به علاقه‌مندی تهران و مسکو برای توسعه همکاری تجاری و اقتصادی طی سال‌های اخیر، تاکید کرد: با توجه به قدمت همکاری‌های بندری و دریایی بین بنادر شمالی ایران با بنادر منطقه آستاراخان روسیه، فعال‌سازی همه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود تجاری بین‌ استان‌های شمال ایران و استان آستاراخان از اهداف کلیدی دولت سیزدهم قلمداد می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی در این نشست با اشاره الحاق ۳۰ فروند شناور تجاری به ظرفیت کشتیرانی ایران در خزر و علاقه‌مندی تهران برای تداوم توسعه ناوگان از طریق ظرفیت‌های آستاراخان، تاکید کرد: ظرفیت‌های خالی در بنادر آستاراخان و بنادر شمالی ایران کشور، ایجاب می‌کند در زمینه بندری، تردد کشتی‌های رو-رو، کشتی‌های کانتینری و کشتی‌های رو-رو ریلی را آغاز کنیم.

صفایی با اشاره با بحران کاهش تراز آب دریای خزر ناشی از کاهش سطح آب ورودی از رودخانه ولگا به دریا، هشدار داد: در صورت تداوم این وضع و عدم رسیدگی به آن، ابتدا بنادر روسیه و سپس بنادر سایر کشورها دچار مشکلات جدی خواهند شد.

در این نشست، وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستراخان نیز با اشاره به وضعیت ژئوپلیتیکی جدید کریدور شمال-جنوب ناشی از تحولات منطقه‌ای، تاکید کرد: از نظر دولت فدرال روسیه، این کریدور یک مسیر اصلی قلمداد می‌شود و برنامه‌ریزی شده تا در یک افق و دورنمای بزرگ، از ظرفیت بازار کشورهای آفریقا نیز در این راهگذر استفاده کنیم.

ایلیا ولینسکی با اشاره به عدم استفاده از کل ظرفیت تجاری بندر آستاراخان، تاکید کرد: با توجه با برنامه‌ای توسعه‌ای در دست انجام در این بندر، از هرگونه مشارکت اقتصادی و تجاری با شرکای ایرانی استقبال می‌کنیم.

وی با اعلام خبر در دست ساخت بودن بندر جدید تمام مکانیزه، احداث بزرگ‌ترین ترمینال بندری، ساخت انبارهای جدید و همچنین ساخت پایانه کانتینری مدرن در منطقه آستاراخان خاطر نشان کرد: با توجه به رویکردهای توسعه‌ای در بنادر آستاراخان، دولت از افزایش سطح همکاری‌ها شرکت های ایرانی با روسیه و افزایش ناوگان ایرانی در خزر استقبال می‌کند.

وی همچنین با اشاره به مشکل عمق آب کانال ولگا خاطر نشان کرد: ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود که چند ماه پیش در مجلس دومای روسبه انجام شد وعده داد که عمق کانال دسترسی منتهی به بندر آستاراخان را به ۴/۵ متر می‌رساند تا رفت و آمد کشتی‌های تجاری به بندر یاد شده با سرعت و سهولت انجام‌پذیر باشد.

وی افزود: سهم بنادر روسی دریای خزر از کل مبادلات تجاری دریایی روسیه با جامعه بین الملل کمتر از یک درصد است و اکنون روسیه می کوشد تا با افزودن کشتی‌های چند منظوره کانتینربر و بهبود عمق اصلی‌ترین بندر خود در نوار ساحلی دریای خزر یعنی آستاراخان، بر میزان استفاده خود از ظرفیت کریدور شمال - جنوب بیفزاید.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، در این دیدار، جلیل اسلامی، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز به نشست سه جانبه اخیر ایران، هند و روسیه در تهران پیرامون تسهیل ترانزیت در کریدور شمال-جنوب، اشاره و بر ایجاد ظرفیت ترانزیتی از طریق ایران به روسیه و بلعکس از روسیه به کشورهای خلیج‌فارس تاکید کرد.

عضو هیات عامل سازمان بنادرودریانوردی، امکان جذب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های حمل‌ونقل دریایی و تجهیزات بندری و امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌های روسی در بنادر جنوب ایران برای ایجاد هاب لجستیکی در راستای توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت کالا را از دیگر مصوبات نشست سه جانبه برشمرد.

کد خبر: ۲۴۸٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha