۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
دلیل تعطیلی معاملات آتی سکه چه بود؟/ راه اندازی مجدد معاملات سکه آتی در بورس کالا
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار تحلیل کرد:

دلیل تعطیلی معاملات آتی سکه چه بود؟/ راه اندازی مجدد معاملات سکه آتی در بورس کالا

محمد جواد میرطاهر گفت:  در صورتیکه سازوکارهای مدیریت مناسب پوشش ریسک وجود داشته باشد می توان از این ابزار برای کنترل بازار استفاده کرد.

بازار، گروه بورس: با دستور رییس کل بانک مرکزی مبنی بر تشکیل کارگروه بررسی توسعه معاملات سکه در قالب ابزارهای مالی احتمالا قرارداد آتی سکه در بورس کالا مجددا راه اندازی خواهد شد.  بازار آتی سکه با ارزش بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان در شهریور ماه سال ۹۷ و به دلیل آنچه انتقال سیگنال منفی به بازار نقدی و همچنین تحت الشعاع قرار دادن بازار ارز گفته می شد تعطیل شد. موضوعی که روند رشد بالغ بر ۸۰درصدی نرخ سکه نشان می دهد عدم استراتژی مناسب پوشش دهی ریسک باعث از دست دادن نقش اصلی معاملات آتی در کنترل بازار بوده و به اعتقاد کارشناسان در شرایطی که زیر ساخت های بازار ارز بهبود یافته شکل گیری بازار آتی مستحکم از انتقال سرمایه‌ها به بازارهای غیررسمی جلوگیری کرده و ضمن هدایت نقدینگی سرمایه‌گذاران در دوره‌های ریسکی به معاملات سکه و طلا، این معاملات به همگرایی بیشتر بازار نقدی و آتی منجر خواهد شد.

دلیل تعطیلی بازار آتی سکه چه بود؟

سید محمد جواد میر طاهر عضو هیئت مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران در گفتگو با  بازار در خصوص راه اندازی مجددا معاملات آتی سکه اظهار داشت: بازار آتی سکه در سال ۹۷ و در پی تغییرات نرخ ارز و همچنین ایجاد صندوق های طلا ورود سفته بازان به بازار آتی شائبه ارسال سیگنال به بازار نقدی و تحت الشعاع قرار دادن نرخ ارز نیز تقویت شد.

وی در ادامه افزود: بورس کالا  در آن برهه برای کنترل بازار نسبت به ایجاد سازوکارهایی همچون یک طرفه کردن بازار به سمت فروش، افزایش حساب ودیعه اولیه و همچنین پیگیری حد ضرر یا اخطار افزایش تضمین اولیه اقدام کرد اما به واسطه غیر واقعی بودن سازوکارها که با فشار بورس کالا صورت می گرفت چندان در کنترل رشد قیمت آتی سکه موفق نبود.

وی به تاثیر پذیری بازار ارز از آتی سکه اشاره کرد و گفت: در پی رشد قیمت سکه و محدودیت های معاملات نقدی در بازار سبزه میدان بسیاری از سفته بازان به سمت معاملات سپرده کالایی سکه و همچنین آتی روی آوردند . در واقع علی رغم نقش ابزار پوشش ریسک آتی سکه در بازارهای کالایی اما عملا این ابزارنتوانست در انجام نقش خود موفق عمل کند و در نهایت به تعطیلی معاملات آتی منجر شد.

تعطیلی معاملات سکه آتی اشتباه بود

این کارشناس بازار سرمایه  با تاکید بر اینکه تعطیلی معاملات آتی سکه استراتژی اشتباهی بود گفت:  در صورتیکه سازوکارهای مدیریت مناسب پوشش ریسک وجود داشته باشد می توان از این ابزارها برای کنترل بازار استفاده کرد. بنابراین در شرایطی که زیر ساخت بازار ارز بهبود یافته و صرافی ملی نیز توانسته به عنوان بازار ساز جایگاه خود را به اثبات برساند. از سوی دیگر در صورت راه اندازی بازار ثانویه، بازار آتی سکه نیز قادر خواهد بود به عنوان نقش مکملی در کنترل و تعیین قیمت سکه موثر واقع شود.

عضو هیات مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران تصریح کرد: معاملات آتی بر پایه پیش بینی آینده صورت می گیرد و در واقع تعهداتی است که در آینده صورت خواهد گرفت که این روند در معاملات آتی سکه نیز قابل تسری است به گونه ای که قیمت سکه بر اساس شاخصه هایی همچون نرخ ارز و اونس جهانی در آینده پیش بینی می شود. بنابراین با نزدیک شدن به سر رسید تعهدات آتی سکه قیمت نقدی و آتی به سمت یکدیگر همگرا شده و در نتیجه شاهد تبعیت بازار نقدی از معاملات آتی خواهیم بود.

شفاف سازی معاملات سکه با بازار آتی

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که بازارهای متشکل به سمت شفاف سازی منجر می شود، به تاثیر معاملات آتی سکه در سایر بازارها اشاره کرد و گفت: بازارهای متشکل شفافیت و کنترل بیشتر سفته بازی را به همراه دارد و در نتیجه بازار به سمت واقعی تر شدن حرکت خواهد کرد.از سوی دیگر سکه کالایی سرمایه ای است که تاثیرات آن بر سایر بازارها اجتناب ناپذیر بوده و می تواند بخشی از دغدغه های تورمی را مرتفع کند.

کد خبر: ۲۴٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha