قرارداد ۷۰۰ میلیارد تومانی سازمان فضایی ایران با بخش خصوصی
رئیس سازمان فضایی عنوان کرد

قرارداد ۷۰۰ میلیارد تومانی سازمان فضایی ایران با بخش خصوصی

سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران گفت: سازمان فضایی از ابتدای سال ۱۴۰۲ بالای ۷۰۰ میلیارد تومان با بخش خصوصی قرارداد بسته است.

به گزارش بازار، حسن سالاریه؛ رئیس سازمان فضایی ایران در نشست بررسی ظرفیت‌های کاربردی فضا با همگرایی فناوری اظهار کرد:‌ صنعتِ تحت اختیار دولت، گران است و زمانی که در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد ارزان و چابک می‌شود! اگر در صنعت فضایی منتظر و معطل سازمان فضایی، پژوهشگاه فضایی، صاایران و ... باشیم تا آخر فقط ماهواره ساخته شده و فراتر از آن نخواهیم رفت!

سالاریه گفت:‌ سازمان فضایی ایران از ابتدای سال ۱۴۰۲ بالای ۷۰۰ میلیارد تومان با بخش خصوصی قرارداد بسته است و اگر تمام ۲۰ سال سابقه صنعت فضایی ایران و همچنین نرخ تعدیل ارز را بررسی کنید هیچکس بیشتر از سازمان فضایی ایران با بخش خصوصی کار و فعالیت و مشارکت نکرده است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در موضوع پرتابگرها اگر ابتکار عمل در دستان ایران نباشد بخشی از زنجیره فضایی ما ناقص خواهد بود و باید التماس پرتابگرهای خارجی را کنیم تا نوبت ما فرا برسد؛ امروز الحمدالله در این حوزه دو مجموعه خوب سازمان هوا و فضای وزارت دفاع در کنار مجموعه نیروی هوا و فضای سپاه را داریم و امیدواریم با کمک این دومجموعه بزرگ، حمایت از بخش خصوصی را در دستور کار قرار دهیم.

سالاریه با اشاره به خدمات فضاپایه تصریح کرد: اگر قرار باشد که زنجیره اقتصادی صنعت هوا و فضا بچرخد بایستی خدمات فضاپایه در کشور توسعه پیدا کند. در وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه بزرگی در حدود رقم ۵۰ میلیارد تومانی برای برآورد سطح زیرکشت داریم.

وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار برآورد سطح زیرکشت برنج ما قبل از فصل برداشت با دقت ۹۰ درصد به وزارت جهاد کشاورزی و دفتر مقام معظم رهبری گزارش خواهد شد چراکه این موضوع از مطالبات جدی مقام معظم رهبری نیز بوده است. سازمان فضایی ایران می‌تواند در مدیریت استراتژیک محصولات استراتژیک کشاورزی کمک کند.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ما معادن سطحی بسیار زیادی داریم که در بحث ازدیاد برداشت و در موضوع اکتشافات و شناخت آن، صنعت فضایی می‌تواند کمک زیادی کند.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در موضوع اکتشافات و زیست فضا باید بگویم که ما باید به سمت موضوعات انتقال فضایی در حوزه‌های مختلف برویم که هم کاربری‌های غیرنظامی و نظامی دارد؛ این موضوعات نیز بیش از ۸ سال متوقف شده بود که انشالله نخستین پرتاب‌های زیست فضا ازسرگرفته خواهد شد.

وی گفت: یکی از حوزه‌ها و سرفصل‌های مهمی که تا پیش از این مغفول واقع شده بود بحث رصد فضا است. ان‌شاءالله با ورود همکاران عزیز ما در مجموعه هوا و فضای سپاه در مدت زمان کوتاهی بتوانیم به سامانه رصدی خوب و قوی برسیم که در مدیریت ترافیک فضایی کارایی داشته باشد.

سالاریه گفت: اگر موضوع ترافیک فضایی مدیریت نشود، دیگر قادر به نقش‌آفرینی نخواهیم بود چراکه بالای چندهزار ماهواره در مدار لئو در حال چرخش است و اگر کشورها سامانه رصدی نداشته باشند در بحث پرتاب و مدیریت پرتاب و مدیریت ترافیک فضایی دچار مشکل خواهند شد.

کد خبر: ۲۴۸٬۷۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha