۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۵
چگونه BYD چین بزرگترین تهدید تسلا شد؟| دانش آموزی که در بازارخودرو دردسرساز شد!
ترمز یارانه مخرب برای شتاب بی وای دی

چگونه BYD چین بزرگترین تهدید تسلا شد؟| دانش آموزی که در بازارخودرو دردسرساز شد!

تولیدات شرکت خودروسازی بی وای دی در فصل سوم 2023 با تسلا تنها 3 هزار دستگاه کمتر است، با روند پر شتاب رشد این شرکت و در عین حال موانع موجود آیا خواهد توانست با مولفه قیمت بازار را تصاحب کند؟

بازار؛ گروه خودرو: با گسترش وسایل نقلیه الکتریکی در سراسر جهان و تشدید رقابت برای برتری در کسب سهم بیشتر از بازار خودرو، رقابت بین بی وای دی «BYD» و تسلا در حال افزایش است، زیرا این شرکت چینی در قیاس با رقیب جدی آمریکایی خود در حال حرکت سریع و پرشتاب برای تصاحب عنوان پرفروش ترین شرکت خودروهای الکتریکی در جهان است.

این ادعا را می توان با نگاهی به آمار فصل سوم سال ۲۰۲۳ به خوبی مشاهده کرد به نحوی که شرکت بی وای دی «BYD» با حمایت برکشایر هاتاوی و مدیریت سرمایه گذار موفق وارن بافت در سه ماهه سوم سال جاری ۴۳۱,۶۰۳ هزار خودروی برقی فروخت، در حالی که تسلا با مدیریت ایلان ماسک، ۴۳۵,۰۵۹ هزار دستگاه فروخت که فاصله حدود ۲۰۰ هزار خودروی خود را در فصل اول ۲۰۲۳ با شرکت تسلا به حدود ۳ هزار دستگاه رسانده است.

بی وای دی و تسلا هر دو تحت نظارت مقامات اروپایی هستند اما این مقامات تحقیقاتی را در مورد یارانه های چینی برای خودروهای برقی آغاز کرده اند. آنها ادعا می کنند که یارانه به این خودروها تعلق می گیرد و این یارانه ها به خودروسازان اروپایی آسیب می زند.

بی وای دی «BYD» که خودروهای هیبریدی نیز می فروشد، در نظر دارد امسال ۳.۶ میلیون خودرو بفروشد، هدفی که آن را در بین ۱۰ خودروساز برتر جهان از نظر فروش قرار می دهد.

این امر پس از آن است که بی وای دی «BYD» به طور کلی، با ارائه وسایل نقلیه با قیمت‌های مناسب، پیشرفت‌های زیادی در بازار خودروهای برقی در چین داشت و باعث شد جایگزین فولکس واگن آلمانی به عنوان پرفروش‌ترین برند در چین شود.

چگونه BYD چین بزرگترین تهدید تسلا شد؟| دانش آموزی که در بازارخودرو دردسرساز شد!

بی وای دی «BYD» که خودروهای هیبریدی نیز می فروشد، در نظر دارد امسال ۳.۶ میلیون خودرو بفروشد، هدفی که آن را در بین ۱۰ خودروساز برتر جهان از نظر فروش قرار می دهد

تاریخچه بی وای دی «BYD»

وانگ کوانفو که اکنون ۵۷ سال سن دارد، در سال ۱۹۹۵ بی وای دی «BYD» را به عنوان شرکتی که باتری های کوچک مورد استفاده در تلفن های همراه و سایر دستگاه ها را تولید می کند، تاسیس کرد. این شرکت خودروسازی چینی واقع در شهر شنژن است، که در زمینهٔ تولید و مونتاژ خودرو، اتوبوس، خودروهای برقی و لیفتراک فعالیت می‌کند و زیرمجموعه‌ای از شرکت بی‌وای‌دی است.

بی وای دی «BYD» در سال ۲۰۰۲ در هنگ کنگ عمومی شد و وانگ با خرید پروژه شکست خورده خودروسازی سازنده دولتی اسلحه (خودروسازی سیچوان) آغاز به کار کرد. کارخانجات تولید و مونتاژ آن در کشورهای چین، روسیه و اتیوپی مستقر می‌باشند. بخشی از سهام بی‌وای‌دی در بازارهای بورس اوراق بهادار هنگ کنگ و بورس شنژن معامله می‌شود. از خودروهای تولید این شرکت می‌توان به: بی‌وای‌دی اف۳دی‌ام، بی‌وای‌دی فلایر و بی‌وای‌دی اف۶دی‌ام و بی وای دی اس۶ اشاره کرد.

اولین خودروی BYD یک سدان بود که در سال ۲۰۰۵ با نام "F۳" - با موتور بنزینی - که تقریباً مشابه تویوتا کرولا بود به بازار عرضه شد. شرکت خودروسازی بی وای دی طیف گسترده‌ای از محصولات کوچک و میان سایز را تولید می‌کند. از جمله خودروهای کوچک شهری، خودروهای حمل مسافر و سواری کوچک (سدان). خودروی برقی دوگانه و همچنین مدل‌های تمام الکتریک نیز درمیان این محصولات قرار می‌گیرند. برطبق آمار فروش، در ژانویه سال ۲۰۱۵، مدل خودروی اتصال برقی دوگانه‌سوز بی وای دی چین پرفروش‌ترین خودرو اتصال برقی چین شناخته شد.

با این حال، وانگ از استراتژی کپی کردن خود خجالتی نمی کشید. او در مصاحبه‌های خود اشاره کرد که بی وای دی «BYD» از محصولات نهایی شرکت‌های دیگر الهام گرفته است و در بررسی دقیق خودروها برای یافتن و اجتناب از قطعات ثبت شده و کپی کردن دیگران تخصص دارد. او در تبیین برنامه شرکت در سال ۲۰۲۱ گفته بود: ما باید از آنها یاد بگیریم.

این شرکت در سال ۲۰۱۳ تعداد ۵۰۶، ۱۹ دستگاه خودرو تولید نمود.

دلایلی که برای موفقیت این شرکت مطرح شده این است که: وانگ روش ساخت باتری ها را کپی کرد تا هزینه ها را پایین نگه دارد همچنین از سرمایه گذاری های گران قیمت در اتوماسیون اجتناب کرد و از نیروی انسانی با قراردادهای کوتاه مدت استفاده کرد و آنها را جایگزین می کرد تا از پرداخت افزایش دستمزد بالا برای نیروی انسانی متخصص با سابقه جلوگیری کند.

او مصمم بود که شرکت را به تولید مهم‌ترین و گران‌ترین قطعات خودرو تجیز کند و لذا باعث شد تا F۳ را به قیمت ۸۰۰۰ دلار یا تقریباً نصف قیمت تویوتا کرولا در آن زمان بفروشد.

علیرغم مشکلات کیفی که توسط تحلیلگران خودرو درباره این خودرو مطرح کرده اند اما F۳ در اواخر دهه ۲۰۰۰ در صدر جدول فروش در چین قرار گرفت.

چگونه BYD چین بزرگترین تهدید تسلا شد؟| دانش آموزی که در بازارخودرو دردسرساز شد!

در جولای ۲۰۲۳، تعداد خودروهایی که این شرکت در خارج از چین فروخت، نسبت به سال قبل چهار برابر شد، اما این هنوز ۷ درصد از کل فروش BYD را تشکیل می‌دهد

جاه طلبی و اهداف

اما این تمام ماجرا نبود زیرا بی وای دی «BYD» به دنبال گسترش موفقیت خود در خارج از مرزهای چین بود. در بازار ایران در سال ۱۳۹۵ با ورود خودرویی با پلتفرم شبیه لکسوس ورود پر قدرتی را تجربه کرد اما با افزایش تحریم ها و هدف گذاری جدی بازارهای اروپایی در سال ۱۳۹۷ به طور کلی رد پای خود را از بازار ایران پاک کرد و از سال ۲۰۲۱ این شرکت مدل هایی را در ۵۲ بازار عرضه کرده، در کارخانه ها و یک مرکز پردازش لیتیوم در خارج از کشور سرمایه گذاری کرده و ناوگان کاملی از کشتی های باری را برای تحویل این خودروها در سراسر جهان خریداری کرده است.

طبق گزارش وال استریت ژورنال در جولای ۲۰۲۳، تعداد خودروهایی که این شرکت در خارج از چین فروخت، نسبت به سال قبل چهار برابر شد، اما این هنوز ۷ درصد از کل فروش بی وای دی را تشکیل می‌دهد، در حالی که تسلا حدود ۶۰ درصد از خودروهای خود را در خارج از ایالات متحده می‌فروشد.

با این حال، بی وای دی با موانع بزرگی در بازارهای خارجی مواجه است، زیرا باید بر تردیدهای پیرامون شرکت های چینی، به ویژه در ایالات متحده، اروپا و هند، یعنی در سه بازار بزرگ خودرو در جهان پس از چین، غلبه کند.

این شرکت قصد دارد فروش صادراتی خود را تقریبا دو برابر کند و به ۴۰۰۰۰۰ خودرو در سال آینده برساند و در حال حاضر یکی از بزرگترین فروشندگان خودروهای الکتریکی در بازارهایی از جمله استرالیا، سوئد و تایلند است.

کد خبر: ۲۴۸٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha