۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
تعداد اظهارنامه های ارزش افزوده در یک سال

تعداد اظهارنامه های ارزش افزوده در یک سال

بعد از ارسال اظهارنامه مالیاتی متوجه وجود اشتباه‌هایی در اطلاعات آن شده‌اید؟

به گزارش بازار، بعد از ارسال اظهارنامه مالیاتی متوجه وجود اشتباه‌هایی در اطلاعات آن شده‌اید؟ اصلا نگران نباشید! تا مدت زمان مشخصی بعد از ارسال اظهارنامه مالیاتی فرصت دارید تا اظهارنامه اصلاحی را به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنید. البته بعضی از افراد تصور می‌کنند که تعداد اظهارنامه‌های اصلاحی نامحدود است؛ درصورتی‌که این تصور کاملا اشتباه بوده و می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی برای سازمان یا اشخاص شود. ازهمین‌رو در این مقاله قصد داریم به بررسی تعداد اظهارنامه های هر سال بپردازیم و درباره زمان ارسال اظهارنامه اصلی و اصلاحی صحبت کنیم. در انتهای مطلب نیز یک پیشنهاد ویژه برای راحتی انجام امور مالی و حسابداری برایتان داریم.

تعداد اظهارنامه های هر سال با اصلاحیه

بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، کلیه افراد مشمول این قانون باید در زمان مشخص نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی طبق دستورالعمل سازمان امور مالیاتی کشور اقدام کنند. مودیان مالیاتی باید برای هر فصل یک اظهارنامه به‌صورت جداگانه تنظیم و از طریق سایت مالیات بر ارزش افزوده آن را برای سازمان ارسال کنند. بااین‌حال گاهی اوقات ممکن است اطلاعات واردشده در اظهارنامه مالیات ارزش افزوده نادرست بوده و به ویرایش نیاز داشته باشد.

در چنین مواقعی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند نسبت به ارسال اظهارنامه اصلاحی اقدام کنند. به یاد داشته باشید که تعداد اظهارنامه های هر سال در هر دوره محدود به سه بار است؛ یعنی مودیان به‌غیر از اظهارنامه اصلی مجاز هستند که در هر دوره ۳ دفعه اظهارنامه اصلاحی ارزش افزوده را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

توجه کنید که مهلت و شرایط اظهارنامه اصلاحی ارزش افزوده و اظهارنامه عملکرد با یکدیگر متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره پیشنهاد می‌کنیم مقاله اظهارنامه عملکرد از سپیدار سیستم را مطالعه کنید. با خواندن این مقاله به کلیه مباحث مرتبط با اظهارنامه عملکرد از چیستی تا نحوه تنظیم و ارسال آن آگاه خواهید شد.

مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده

طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده، مودیان مالیاتی باید اظهارنامه ارزش افزوده را به‌صورت فصلی یا دوره‌ای تنظیم و به سامانه جامع مالیاتی ارسال کنند. به عبارت دیگر، مودیان باید ۴ دفعه در هر سال مالیاتی یعنی در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان به‌صورت جداگانه به تنظیم و تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده بپردازند. مهلت ارسال هر اظهارنامه تا ۱۵ روز بعد از پایان هر فصل است. اصلاح اظهارنامه مالیات ارزش افزوده یا همان اصلاح اطلاعات الحاقیه نیز باید در همین زمان انجام شود.

به‌عنوان مثال، مودیان مالیاتی که در طول فصل بهار اقدام به ثبت اظهارنامه مالیات ارزش افزوده کرده‌اند، تا پانزدهم تیرماه فرصت دارند تا اظهارنامه اصلاحی را ارسال کنند. همان‌طورکه گفتیم، تعداد اظهارنامه های هر سال محدود به ۳ بار است. البته به خاطر داشته باشید که اصلاح چندین باره اظهارنامه مالیاتی باعث تبدیل شدن شما به یک مودی پرریسک و حتی مردود شدن اظهارنامه اصلاحی توسط ممیزان مالیاتی خواهد شد. به‌این‌ترتیب مشمول جریمه اظهارنامه الحاقی ارزش افزوده خواهید شد.

تعداد اظهارنامه های ارزش افزوده در یک سال

شرایط اظهارنامه اصلاحی چیست؟

سازمان امور مالیاتی این فرصت را برای همه مودیان مالیاتی در نظر گرفته است که در صورت نیاز برای اصلاح اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنند. البته برای اصلاح اظهارنامه مالیاتی لازم است تا در مهلت مقرر، اظهارنامه اصلی خود را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کرده باشید. به عبارت دیگر، چنانچه اظهارنامه مالیات ارزش افزوده خود را در بازه زمانی تعیین‌شده ارسال نکنید، حق اصلاح اظهارنامه را نخواهید داشت.

علاوه‌بر این، به یاد داشته باشید که مودیان اجازه وارد کردن ثبت‌های انجام‌شده بعد از تاریخ ارسال اظهارنامه اصلی در اظهارنامه اصلاحی را ندارند. ازآنجایی‌که اظهارنامه ارزش افزوده نیز مانند معاملات فصلی در هر فصل باید به سازمان امور مالیاتی ارائه شود،‌ بسیاری از افراد این دو گزارش را با یکدیگر یکسان می‌دانند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این نوع معاملات پیشنهاد می‌کنیم مقاله معاملات فصلی از مجموعه سپیدار سیستم را مطالعه فرمایید.

اطلاعات قابل‌ویرایش بر اساس بخشنامه اظهارنامه الحاقی ارزش افزوده

حالا که پاسخ سوال «تعداد اظهارنامه های ارزش افزوده در طی یک سال چند تاست» را به‌طورکامل دریافت کردید، بهتر است به این موضوع بپردازیم که چه اطلاعاتی را می‌توان در اظهارنامه اصلاحی ویرایش کرد. از مهم‌ترین اطلاعات ثبت‌شده در اظهارنامه ارزش افزوده ثبت‌های حسابداری است. طبق بخشنامه اظهارنامه الحاقی ارزش افزوده، در صورت وجود اشتباه در اطلاعات هویتی یا عملکردی مربوط به قبل از تاریخ ارسال اظهارنامه، مودیان می‌توانند نسبت به اصلاح و ارسال دوباره اظهارنامه ارزش افزوده اقدام کنند.

از جمله رایج‌ترین تغییراتی که در اظهارنامه‌های ارزش افزوده اعمال می‌شوند، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • عدم ثبت همه خریدها
  • اشتباه در اظهار درآمدهای شرکت
  • اظهار نکردن همه یا قسمتی از دارایی‌های مشهود
  • اشتباه در اظهار هزینه‌ها

توصیه می‌شود فقط زمانی نسبت به اصلاح اظهارنامه اقدام کنید که قصد تغییر در طبقه‌بندی حساب‌ها یا اصلاح اشتباه‌های محاسباتی را دارید. در سایر موارد اصلاح و ارسال اظهارنامه الحاقی چندان موضوعیتی ندارد.

آموزش اصلاح اظهارنامه مالیاتی

چنانچه به فایل اظهارنامه اصلی خود در کامپیوترتان دسترسی دارید، برای اصلاح اظهارنامه مالیاتی ابتدا وارد سایت سازمان امور مالیاتی کشور شوید و نام کاربری و رمز عبورتان را وارد کنید. بعد از وارد شدن به پنل کاربری خود از طریق گزینه جست‌وجوی اظهارنامه و وارد کردن کد ملی و کد رهگیری می‌توانید اظهارنامه مالیاتی اصلی خود را ببینید. این اظهارنامه را انتخاب کرده و سپس روی گزینه «اظهارنامه اصلاحی» کلیک کنید تا امکان اصلاح اظهارنامه برایتان فراهم شود. با کلیک روی گزینه «ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیاتی» قادر به ایجاد تغییرات لازم در اظهارنامه اصلی خواهید بود. در نهایت نیز باید روی گزینه «ارسال اطلاعات» کلیک کنید.

درصورتی‌که فایل اصلی اظهارنامه شما از بین رفته باشد یا به هر دلیلی به آن دسترسی ندارید، باید به روش دیگری عمل کنید. در چنین مواقعی وارد سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی شوید و نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید. در پنل کاربری خود روی گزینه «اظهارنامه جدید» کلیک کرده و اطلاعات هویتی را وارد کنید. سپس از طریق گزینه «اظهارنامه اصلاحی» به ایجاد تغییرات بپردازید. در نهایت با وارد کردن کد رهگیری اظهارنامه اصلی به اظهارنامه اصلاحی دسترسی خواهید داشت و می‌توانید کلیه اطلاعات موردنظرتان را وارد کنید.

تعداد اظهارنامه های ارزش افزوده در یک سال

تنظیم و ارسال آسان اظهارنامه مالیاتی با نرم‌افزار سپیدار سیستم

با مطالعه این مقاله متوجه شدیم که تعداد اظهارنامه های هر سال محدود به ۳ بار است و مودیان مجازند که سه بار اظهارنامه مالیاتی خود را اصلاح کنند. به یاد داشته باشید که با اصلاح چندین باره اظهارنامه ارزش افزوده ممکن است به‌عنوان مودی پرریسک شناخته شوید و اصلاحات شما موردقبول سازمان واقع نشود. ازهمین‌رو تنظیم دقیق اظهارنامه در طول فصل بسیار ضروری است. به همین خاطر توصیه می‌کنیم از یک نرم‌افزار حسابداری برای انجام امور مالیاتی خود بهره ببرید تا احتمال خطا را کاهش دهید.

نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم با قابلیت‌ها و امکانات متنوعی که دارد، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که انواع گزارش‌های مالی را با دقت کافی و بدون خطای انسانی تهیه و برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه نرم‌افزار موردنیاز کسب‌وکارتان وارد سایت این مجموعه به آدرس sepidarsystem.com شوید.

کد خبر: ۲۴۸٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha