۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
بازار تهران، ایمنی ندارد؛ تجارت روی خط خسارت | بیمه های گریزان از احتمال بالای بحران
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار تهران، ایمنی ندارد؛ تجارت روی خط خسارت | بیمه های گریزان از احتمال بالای بحران

تهران- بازار تهران با گردش مالی میلیاردها تومان درگیر مشکل ناایمنی و وجود انبارهای چسب و مواد آتش زا شده که در صورت اتفاق صدمات جبران ناپذیری به شهر، مردم و اقتصاد کشور وارد خواهد آمد.

مرجان شرف- بازار؛ بازار تهران بزرگترین بازار ایران، دیگر مشکلات ایمنی است. علیرغم مشکلات ایمنی روزانه میلیاردها تومان پول و سرمایه در این مکان جابه جا می شود. اما اوضاع از آنجا خراب می شود که بدانیم بزرگترین تولیدی های چسب و کفش نیز هنوز در بازار مشغول به فعالیت هستند در حالی که تولیدی های اصناف خطرناک دیگر کمابیش از بازار خارج شده اند.

اینجا انباری از بمب وجود دارد که در صورت اشتعال می تواند فاجعه ای انسانی و اقتصادی برای کشور به بار بیاورد. پاساژهای تولیدی وحید، اعظم، سید ولی، بازار سپه سالار جمهوری و... که در کوچه های فرعی و طبقات بالایی مغازه ها همه به کار تولید کفش مشغول هستند و پاساژ موسوی مهر که مدتی پیش آتش گرفت و نابود شد در کنار محل رفت و آمد مردم و شلوغ فعالیت می کنند.

در حالی که حتی سازمان بیمه قبول نکرده تا بیمه آتش سوزی در مورد برخی از این پاساژها انجام دهد. پاساژ اعظم پاساژی است که طبق سند بسیاری از کسبه جواز لوکس فروشی دارد اما کفاش های تولیدی زنانه به آنجا رفته و پس از کش و قوس های فراوان و شکایت با صاحب قبلی این پاساژ بالاخره دادگاه حکم به ادامه فعالیت تولیدی های کفش در این پاساژ داد. مدیریت جدید نیز کماکان به همان منوال ادامه داده و در مورد درخواست برخی از صاحبان واحد ها که خواهان تغییر کاربری پاساژ و انتقال تولید کننده های کفش به شهرک صنعتی قرچک هستند قول این جابه جایی را داده است.

جابجایی یا ایمن سازی

سرای وحید یکی دیگر از این پاساژها در نزدیکی سرای اعظم فعالیت می کند نیز با همین مشکلات درگیر است. چندی پیش احمد رضا مخبر معاون اول رئیس جمهور از این سرای تجاری بازدید و عنوان کرد: دولت با همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی سعی دارد تا کمک مالی به صاحبان مغازه ها ارائه دهد تا توان جابه جایی به شهرک صنعتی را داشته باشند.

شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران: به تمام مغازه داران اخطارهای لازم برای ایمن سازی مغازه‌ ها داده شده است

مخبر خبر از توافق میان بانک مرکزی، اتحادیه تولیدکنندگان کفش دست دوز زنانه، شهرک های صنعتی و وزارت صمت به منظور جابه جایی و کمک مالی و تمهیدات مورد نیاز به مغازه داران داد و در ادامه گفت: بازار تهران پایگاه آتش نشانی و نیروی انتظامی ندارد که همین موضوع باعث شده تا در مواقع بروز حادثه اقدامات مناسبی صورت نپذیرد.

وی با بیان اینکه کفاشان ایرانی می توانند ۲۸۰ میلیون جفت کفش تولید کنند گفت: اما این مقدار به ۲۰۰ میلیون جفت رسیده که با برنامه ریزی های دقیق و ساماندهی هرچه سریع تر این صنف در شهرک صنعتی می توانیم دوباره به این مقدار تولید و حتا بیشتر از آن برسیم.

بازار تهران

اخطار داده شده است

مواد مورد استفاده در تولید کفش چسب، انواع مشمع و پلاستیک است که نگفته پیداست خاصیت اشتعال پذیری این مواد چقدر بالاست و به گفته کارشناسان و بازاریان، در صورت بروز حادثه، متاسفانه اما مطمئنا شاهد فاجعه ای انسانی خواهیم بود که شاید پیکری برای خاکسپاری پیدا نشود.

شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران با بیان اینکه پاساژهایی که اقدام به تولید کفش در بازار تهران می کنند عموما در منطقه ۱۲ تهران قرار دارند، گفت: مشکلات بسیاری با شهرداری بر سر نوسازی وجود دارد و درخواست ما از شهرداری این منطقه این بود که با کمک خودمان، این مشکلات را برطرف کند و مقررات سختی را اعمال نکند.

شجری با بیان اینکه شهرداری موانعی در رابطه با قانون ‌ دارد، ماده ۱۰۰ یکی از این قوانین است که از آنجا که این مغازه ‌ها قدیمی هستند و برای ایمن سازی نیاز به تخریب یا ساخت و ساز دارند اما برخی از آنها جزء میراث فرهنگی هستند در نتیجه برای ایمن سازی شهرداری باید با دیده اغماز نگاه کرده و تخلفاتی که قابل چشم پوشی است را چشم پوشی کند، بیان کرد: به تمام مغازه داران اخطارهای لازم جهت ایمن سازی مغازه‌ ها داده شده است اما با توجه به ضریب بالای خطر، سازمان آتش نشانی آنها را بیمه نمی‌ کند این قانونی که شرکت‌ های بیمه خودشان قرار داده ‌اند و مغازه‌ های بازار را بیمه نمی ‌کنند کماکان وجود دارد و زیر بار نمی ‌روند؛ پاساژ موسوی مهر جدیداً دچار آتش سوزی شد و خسارات بسیار زیادی متحمل شد نیز بیمه برای آنها منعقد نشده بود.

وی افزود: فراموش نکنیم که در منطقه بازار تهران پاساژهای بسیار زیادی مشغول به کفاشی هستند به عنوان نمونه تنها در یک کوچه بیشتر از ۲۲ پاساژ ناایمن قرار دارد که شهرداری نیز حل تمام مسائل را از صاحبان پاساژ ها می‌ خواهد به عنوان صاحبان ملک اما مالکان هم زیاد تمایل به باز شدن این گره نشان نمی دهند. زیرا آنها صاحب زمین هستند و کفاشان با عنوان سرقفلی دار به فعالیت می پردازند.

انتقال کفاشی ها

رئیس اتحادیه تولید کنندگان کفش دست دوز زنانه در ادامه گفت: در رابطه با انتقال کفاشی‌ های تهران به شهرک صنعتی قرچک گرچه بسیار کند اما درحال انجام شدن است و به دست اندرکاران درخواست دادیم که یک مقدار سیر تندتری بگیرد با بازدید احمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور اقداماتی قرار است صورت بگیرد و پیشرفت سریعتری انجام شود دفتر ایشان و معاونانشان پیگیر کار هستند امیدواریم به یک نتیجه خوبی برسد.

یکی از صاحبان ملک در بازار تهران: در حال گرفتن تعهد از تولیدکنندگان هستیم که تا پایان سال مهلت دارند تا تغییر کاربری دهند و جواز فروشگاه کفش را از اتحادیه دریافت کنند

شجری با اشاره به دلایل این کندی انتقال گفت: تعداد زمین‌ ها در شهرک صنعتی محدود بوده و شرایط و مشکلات آنجا هم خاص است و نمی ‌شود از آنها هم انتظارهای بیش از اندازه داشت با این حال هر تعدادی هم که منتقل شود به نفع منطقه و صنف است اما اولویت انتقال با واحدهای پر خطر که امکان ایمن سازی برای آنها احتمال بسیار کمی دارد است البته ۹۹ درصد از کفاشان حاضر در بازار جواز تولیدی کفش دارند از این رو اگر بخواهند تولیدی را ادامه دهند حتما باید منتقل شوند.

با مسئولان آتش نشانی تهران متاسفانه علیرغم تلاش بسیار موفق به مصاحبه نشدیم و مسئولان پاسخگو نبودند.در ادامه به سراغ یکی از صاحبان ملک یکی از پاساژهای منطقه بازار رفتیم که تمایلی به افشای نامش نداشت در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مغازه های این پاساژ اجازه فعالیت در تولید کفش را نداشته اند گفت: اما به مرور زمان و عدم اجرای قانون تولیدی ها که همراه با مواد آتش زا مانند چسب ها و... هستند به این مکان آمده اند و مکان خطرناکی را در مرکز شهر تهران ایجاد کرده اند.

مهلت به مالکان مغازه ها

یکی از مدیران پاساژهای بزرگ تهران گفت:پس از آتش سوزی پلاسکو سازمان شهرداری، آتش نشانی، دولت و تمام دست اندرکاران بر این شدند تا پاساژهای نا ایمن را ایمن سازی کنند. از اینرو به محل کار ما نیز آمده و شرایط را از نزدیک مشاهده کردند.

او ادامه داد: پس از آتش سوزی ای که در پاساژ موسوی مهر اتفاق افتاد این نیاز بیش از پیش واجب به نظر رسید که مشاغل پرخطر باید از تهران خارج شوند. اتحادیه تصمیم دارد تا کم کم صاحبان مشاغل را به شهرک صنعتی قرچک منتقل کند که این موضوع در حیطه اختیارات ما نیست اما صحبت هایی با اتحادیه کرده ایم نتیجه این گفتگو ها این شده که در حال گرفتن تعهد از تولیدکنندگان هستیم که تا پایان سال مهلت دارند تا تغییر کاربری دهند و جواز فروشگاه کفش را از اتحادیه دریافت کنند.

بازار تهران
تعهدی که از مالکان این پاساژ تولیدی گرفته شده باید دید سال آینده آیا اجرایی می شود یا خیر؟

قصورها بر عهده کیست؟

این مدیر پاساژ در پاسخ به این سوال که اگر تا پایان سال کماکان به تولید ادامه دهند چه خواهد شد، گفت: ما به عنوان صاحب ملک وظیفه و اجازه قانونی نداریم تنها می توانیم اسامی واحد های متخلف را به اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان کفش دست دوز تحویل دهیم تا آنها از آنجایی که دارای صلاحیت هستند می توانند اقدام به پلمب واحد های متخلف کنند.

وی گفت: هنگام بروز بلایا و آتش سوزی ها مردم گمان می کنند که قصور از طرف صاحبان مجتمع ها است در حالی که این کارگران هستند که اصرار به حضور در این نقطه از شهر دارند و در صورت بروز حادثه نه تنها خود که باعث آسیب رسیدن به مردم بیگناه که از آن کوچه عبور می کنند نیز خواهند شد.

تغییر کاربری مغازه ها

یکی از صاحبان مغازه یکی از پاساژهای این منطقه با بیان اینکه حدود ۴۰ سال است که در این صنف مشغول به کار است گفت: تولیدی کفش جدا از خطر و مشکلاتی که برای بازار در پی خواهد داشت وجهه اجتماعی بازار را نیز دچار خدشه کرده است. تمام بازار تبدیل به فروشگاه شده است و تولیدکنندگان اصناف دیگر به نقاط دیگر منتقل شده اند اما تولیدی کفش کماکان در بازار حضور دارد که در صورت حادثه بسیار برای اقتصاد کشور خطرناک خواهد بود.

تغییر کاربری مغازه های تولیدی که گویی هر کدام از آنها به خاطر وجود چسب و مواد شیمیایی و آتش زا به مثابه یک بمب هستند در بازار تهران یک امر واجب و حیاتی است

وی افزود: در تهران تعداد بسیار زیادی تولیدی کفش در نقاط مختلف فعالیت می کنند که در صورت تجمیع در شهرک صنعتی هم برای خود کفاشان بهتر است و هم مشتری می تواند با خیال راحت با سنجش قیمت و کیفیت تعداد زیادی از مغازه ها بهترین انتخاب را داشته باشد.

تغییر کاربری مغازه های تولیدی که گویی هر کدام از آنها به خاطر وجود چسب و مواد شیمیایی و آتش زا به مثابه یک بمب هستند در بازار تهران یک امر واجب و حیاتی است، برخی از تولیدکنندگان بر این عقیده هستند که وجود مغازه در بازار تهران که دارای قیمت بالایی است را نمی توانند به راحتی از دست داده و به شهرک های صنعتی کوچ کنند و هرطور شده خواهان حفظ ملک خود هستند اما اینجاست که بحث حفظ جان صدها نفر و آسیب به اقتصاد کشور که در صورت آتش سوزی بازار پیش می آید.

کد خبر: ۲۴۸٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha