۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
ورود هدفمند آستان قدس به اقتصاد هنر| بازار سوقات اماکن متبرکه در اختیار ایرانی های خلاق
حمایت از آثار و ایده ها در جشنواره خلاق عالم آل محمد 

ورود هدفمند آستان قدس به اقتصاد هنر| بازار سوقات اماکن متبرکه در اختیار ایرانی های خلاق

آستان قدس از آثار هنری و ایده های فرهنگی و فناورانه برای زائران حمایت می کند و برگزید گان علاوه بر جوایز نفیس با حمایت های متنوعی از منتورینگ تاخرید تضمینی حمایت خواهند شد.

بازار، گروه ایران: نشست خبری نخستین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد با حضور دکتر عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی در موزه ملی ملک برگزار شد.

دکتر عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس گفت: رهبری در احکامی که به تولیت های معزز ارسال کردند، توجه به بعد فرهنگی و فعالیت های علمی آستان قدس رضوی است، در دوره جدید تولیت حاج آقای مروی این سازمان با دوازده موسسه ومحوریت قران و اهل بیت از مهد الرضاها شروع می شود تا به دانشگاه ها و بنیاد پژوهش ها وکتابخانه آستان قدس می رسد.

وی در ادامه توضیح داد: همه اینها با هدف نهادینه سازی معارف قرآنی و اهل بیتی و آموزه های رضوی است، پس محور اول کارهای ما علمی و فرهنگی است. درباره محصولات فرهنگی هم که از گذشته ریشه دانشی داشته، همیشه دنبال این بودیم تولیداتمان روزآمد برای زائر و مجاور و بعد موسسات مرتبط باشد.

وی توجه به نیاز روز و شناسایی استعدادها در بخش های مختلف از جمله آموزش و پرورش را هدف اصلی پرداختن به این جشنواره دانست و گفت: الان آنطوری بچه ها با فضاهای جدید ارتباط دارند در گذشته اینطور نبود. تلاش داریم با جذب خلاقیت ها امتداد زیارت و امامت را در قالب هنر و صنایع فرهنگی به ترویج و نشر آنها بپردازیم. باید ظرفیت های جوانان و نوجوانان استفاده کنیم تا همه از نور رضوی در محیط های آموزشی بهره ببرند.

دکتر صادقی معاون پژوهشگاه و دبیر جشنواره نیز گفت: استارت این جشنواره اسفند سال گذشته با پژوهش های زیاد صورت گرفت. جشنواره دو بخش دانش آموزی و عمومی دارد، بخش اول را بنیاد فرهنگی رضوی با دبیری دکتر سهرابی پیگیری می شود، اتفاقات خوبی هم رقم زده است. دراین بخش ۱۲۰اثر برای جشنواره رسید که انتظار می رود خیلی فعال باشد. در بخش عمومی هم ۴۰۰اثر بما رسیده و دانشگاه های بزرگ کشور پای کار آمدند.

وی افزود: محورهای اصلی پنج تا توسعه و ترویج فرهنگ رضوی، خدمت رضوی، ادب حضور و سوغات فرهنگی زائر است که تاکنون براساسشان سه پیش نشست داشتیم. قرار است در پنج شهر مثل مشهد، قم، اصفهان، شیراز و تهران نیز رویدادهایی داشته باشیم مثلا رویداد قم پانزده ابان برگزار می شود، رویداد بعدی در مشهد و در هفته بسیج خواهد بود.

۹ حوزه فناوری برای فراخوان جشنواره

وی بااشاره به ۹ حوزه فناوری برای فراخوان جشنواره گفت: در این فاز هم نحوه ارسال آثار با یک ویدئوی پنج دقیقه ای در قالب سه ایده، خدمت و محصول صورت میگیرد کهاز جمله این حوزه ها بازی های رایانه ای، حقیقت مجازی، اسباب بازی و... می باشد.

صادقی تفاوت این جشنواره با سایر جشنواره ها را دو سالانه برگزار شدن این جشنواره و استفاده از خروجی ها و محصولات آن در حرم و استفاده از شرکتهای دانش بنیان برای استفاده از محصولات به شمار آور وگفت: نحوه حمایت ما هم بعد از ارزیابی اولیه حمایت از آنها از آغاز تا مرحله تجاری سازی خواهد بود و در واقع ما نقش منتورینگ را ایفا خواهیم کرد.

وی با اشاره به جوایز نقدی نفیش برای نفرات برگزیده ه به نفر اول ۸ سکه نفر دوم پنج سکه و نفر سوم، سه سکه اعطا خواهد شد؛ گفت: علاوه بر این موارد از ایده ها و محصولات هنری انتخاب شده که رتبه بندی خواهند شد، نیز حمایت های متنوعی خواهد شد. به عنوان مثال از محصولات فرهنگی سطح یک سه هزار، سطح دو، دو هزار و در سطح سه نیز یک هزار واحدخریداری می کنیم.

در ادامه در نهایت استادی نماینده موسسه آفرینش های آستان قدس و دبیر هنری جشنواره نیز گفت: دراین دوره اخیر محصولات دانشی و علمی به کارها اضافه شده است ما جشنواره دیگری بنام گنجینه مهر نیز امسال داریم. بحث اقتصاد هنر هم برای ما خیلی مهم است اینکه هنرمندان معاششان را هم تامین کنند و این سیاست ما است.

وی در ادامه افزود: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و میراث وگردشگری، حوزه علمیه قم و دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری را همراه خود داریم. رویکرد جشنواره این است که اثار یک مرتبه ارزیابی و آنهایی که انتخاب شوند منتورینگ شده و سعی می شود که اثر تکمیل شود. در جشنواره فقط محصول نمیپذیریم بلکه ایده نواورانه هم مهم است. مثلا در معماری ایده هم کفایت میکند که بعد ساخته شود.

استادی توضیح داد: برخی آثار برای خدمت رسانی به زائرین مورد استفاده می شود و محور غیرمستقیم هم محصولات و سوغات زائران است که امیدواریم با شکل گیری جشنواره اقتصاد هنر هم شکل بگیرد. ما تلاش داریم نقش شتاب دهنده را برای تولید و تقویت آثار بگیریم بعد جشنواره هم نمایشگاهی برگزار و فضایی برای کارها و ایده ها شکل می گیرد.

در بخش پرسش و پاسخ نیز استادی عنوان کرد: مسئله ما فقط ایده های برگزیده نیست در فرایند برپایی ایده های مختلف بررسی و ما با همه آنها در این بانک ارتباط داریم شاید کسی باشد چند سال ایده اش طول بکشد تا به نتیجه برسد. یکی از کارهای ما شبکه سازی خواهد بود تا ایده ها جمع شود و چتر حمایت ما در دو بعد خواهد بود.

ورود هدفمند آستان قدس به اقتصاد هنر| بازار سوقات اماکن متبرکه در اختیار ایرانی های خلاق

حمایت از ایده ها و محصولات

وی در پاسخ به سئوال بازار بر حمایت از ایده ها و محصولات اشاره کرد و در ادامه افزود: آستان قدس رضوی تقریبا با همه دانشگاه های هنری و دانشکده های هنری کشور در ارتباط است و ما در جلسه چند روزمان از ۹شهر کشور جلسه داشتیم که فقط ببینیم این ایده ها را چه کنیم.

وی خاطر نشان کرد علاوه بر حمایت های ارائه شده و توضیح داده شده این موسسه وابسته به آستانن قدس بازار سوقات اماکن متبرکه را در خراسان در اختیار ایده های خلاقانه فرهنگی قرار خواهد داد و یا حتی ایده ها قابل خریداری، سرمایه گذاری مشترک هستند. ضمن این که می توان برای محصولات فرهنگی ناب بازار خرید آنها را نیز تضمین کنیم.

وی تاکید کرد: ما بنا داریم هنرناب اسلامی وعالم آل محمد را ترویج کنیم و بدیهی است که توجه به اقتصاد هنر در اینباره بسیار حائز اهمیت است.

در پایان از دوپوستر جشنواره نیز رونمایی و دکتر صادقی اشاره کرد که زمان ارسال آثار تا آذر ماه جاری تمدید شده است.

ورود هدفمند آستان قدس به اقتصاد هنر| بازار سوقات اماکن متبرکه در اختیار ایرانی های خلاق

کد خبر: ۲۴۸٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha