۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
دستیابی صنعت برق به فناوری ساخت رله‌های حفاظتی تا ولتاژ ۶۳ کیلوولت
معاون تحقیقات و منابع انسانی توانیر خبر داد

دستیابی صنعت برق به فناوری ساخت رله‌های حفاظتی تا ولتاژ ۶۳ کیلوولت

معاون تحقیقات و منابع انسانی شرکت توانیر از دستیابی به فناوری ساخت رله های حفاظتی تا سطح ولتاژ ۶۳ کیلوولت در داخل کشور خبر داد.

به گزارش بازار، محمدحسین ملاعلیا با اشاره به تولید و ساخت رله‌های حفاظتی در شبکه فوق توزیع توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان، عنوان کرد: در حال حاضر، ما به فناوری ساخت رله های حفاظتی تا سطح ولتاژ ۶۳ کیلوولت در داخل کشور، با قیمت ارزانتر، کارایی مناسب و قابل رقابت با نمونه های خارجی دست یافته ایم و در حال حاضر این محصول با استقرار آزمایشی در خطوط انتقال آخرین آزمایش‌های خود را می گذراند.

این مسوول افزود: با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت نیرو و شرکت توانیر و همچنین تعامل ایجاد شده بین آنها، براساس آیین نامه ابلاغی حمایت از شرکتهای دانش بنیان، مترصد حمایت هر چه بیشتر از تخصص و توانمندی شرکت‌های دانش بنیان هستیم تا این شرکت‌ها نیز با ارائه محصولات با کیفیت خود بتوانند نیازهای صنعت برق را برطرف کنند.

ملاعلیا بیان‌داشت: به‌طور معمول هر سال شرکت توانیر برای شرکت‌های زیرمجموعه متناسب با عملکرد و نیازهای تحقیقاتی آنها، بودجه تحقیقاتی تصویب می کند.

وی به تشریح این روند پرداخت و گفت: باید در برنامه پژوهشی هر یک از شرکت‌های زیرمجموعه، موضوعات مورد نظر، نوع قرارداد منعقده و قراردادهای جاری و مانده از سال گذشته، مشخص شود تا براساس آن بودجه مناسب در اختیارشان قرار داده شود.

ملاعلیا به تشریح این روند پرداخت و افزود: دفتر تحقیقات و توسعه فناوری این معاونت اولویت‌های اعلام شده از سوی شرکت‌های زیرمجموعه، شرکت‌های دانش بنیان و مراکز پژوهشی را پایش و کنترل کرده و این اولویت‌ها بعد از تأیید فنی در سامانه تحقیقات برق ثبت می شوند.

معاون تحقیقات و منابع انسانی شرکت توانیر، سامانه تحقیقات برق را دریچه ای برای ورود همه محققان به صنعت برق دانست و اظهار داشت: این سامانه به محققان حوزه صنعت برق کمک می کند تا دریابند در حال حاضر چه موضوعات و با چه اولویتی پژوهشی مورد نیاز صنعت برق هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه دسترسی به این سامانه تحقیقاتی برای محققان آزاد است، گفت: هر محققی می تواند وارد این سامانه شده و ضمن آگاهی از نیازهای صنعت برق، بر اساس علاقه و تخصص خود اولویتی را انتخاب کند.

معاون تحقیقات و منابع انسانی شرکت توانیر در ادامه به استفاده از محصولات نهایی منتج از نتایج تحقیقات در صنعت برق پرداخت و اظهار داشت: این محصولات به منظور ورود به چرخه بهره برداری، باید مرحله انجام آزمون‌های مطابقت با استانداردهای تولید را گذرانده باشند.

وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌ها و دانشگاه‌ها تصور می کنند تحقیقات در صنعت برق، فقط شامل بخش سخت افزاری و ساخت دستگاه است، اظهار داشت: شرکت توانیر از هر موضوع تحقیقاتی مرتبط با صنعت برق از قبیل موضوعات مربوط به منابع انسانی و اقتصاد نیز استقبال می کند.

ملاعلیا با اشاره به میزان اهمیت دستاوردهای تحقیقاتی و کاربرد آنها در صنعت برق و همچنین نقش شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه، بیان‌داشت: بسیاری از تجهیزات صنعت برق را شرکت‌های دانش بنیان تولید می کنند و سطح و دامنه فعالیت این شرکت‌ها در حمایت از طرح تحقیقاتی آنها تأثیرگذار نیست.

معاون تحقیقات و منابع انسانی شرکت توانیر در پایان در خصوص موضوع استاندارد در صنعت برق اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع استاندارد در صنعت برق، به‌تازگی توسط وزیر نیرو، نظام نامه استانداردهای صنعت برق ابلاغ شده که در آن فرآیندها، مسوولیت‌ها و نقش شرکت‌های مادرتخصصی و مراکز پژوهشی در آن به خوبی مشخص شده است. شرکت توانیر درصدد است تا براساس نظام نامه با همکاری پژوهشگاه نیرو و سایر مراکز پژوهشی نسبت به تدوین استانداردهای مورد نیاز، بازنگری استانداردها و دستورالعمل‌ها اقدام کند.

کد خبر: ۲۴۸٬۵۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha