۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
دست تولیدکنندگان کوتاه از پشم شتر آذربایجان| اروپا و حوزه خلیج فارس؛ خواهان پارچه های دست بافت ایران
بازار بررسی می کند؛

دست تولیدکنندگان کوتاه از پشم شتر آذربایجان| اروپا و حوزه خلیج فارس؛ خواهان پارچه های دست بافت ایران

در حالیکه ارزش بازار جهانی نساجی حدود ۶۱۱ میلیارد دلار است، تولیدکنندگان پارچه های دست بافت از عدم دسترسی به پشم با کیفیت به دلیل صادرات به روسیه و مشکل نقل و انتقال پول با خریداران خارجی گلایه دارند.

بازار؛ گروه صنعت: در دنیای پویا و گسترده منسوجات، پیشرفت های سریع، تاثیرات جهانی و روندهای بازار، ماندن در بازار را با چالش هایی همراه می سازد. با این وجود بازار جهانی انواع اصلی منسوجات که شامل «کارخانه های نساجی، پارچه، نخ، الیاف و نخ، اثاثیه منزل و پوشش کف، کارخانه های پوشش پارچه مبلمان خانگی و غیره» می شود بازاری رو به رشد است.

ارزش بازار جهانی نساجی از ۵۷۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به حدود ۶۱۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است

به طوری که ارزش بازار جهانی نساجی از ۵۷۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به حدود ۶۱۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است. در واقع طبق گزارشی که اخیرا در خصوص تجارت جهانی نساجی منتشر شده است اگرچه جنگ بین دو کشور روسیه و اوکراین به تحریم ‌های اقتصادی چندین کشور، افزایش قیمت کالاها و اختلال در زنجیره تامین منجر شده است که باعث تورم در سراسر کالاها و خدمات شده و بسیاری از بازارها را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است، اما انتظار می رود ارزش بازار نساجی در سال ۲۰۲۷ با ۵.۵ درصد رشد به ۷۵۵.۳۸ میلیارد دلار افزایش یابد.

دست تولیدکنندگان کوتاه از پشم شتر آذربایجان| اروپا و حوزه خلیج فارس؛ خواهان پارچه های دست بافت ایران
بازار جهانی منسوجات در ۲۰۲۳

از سوی دیگر در حالی «آسیا و اقیانوسیه» بزرگترین منطقه در بازار نساجی در سال ۲۰۲۲ بودند که اروپای غربی دومین منطقه بزرگ در بازار نساجی است. در چنین شرایطی ایران نیز در حوزه صنعت نساجی فعال است و تولیدات این حوزه بازارهای داخلی و برخی بازارهای خارجی را پوشش می دهد. با این وجود برخی تولید کنندگان که تلاش دارند محصولات خود را در بازارهای بین المللی عرضه کنند در این مسیر با چالش هایی نیز همراه هستند.

طراحی های مدرن و تنوع الیاف؛ راهکار رقابت در بازارهای جهانی

«زهره رجبی» یکی از تولید کنندگان پارچه های دست بافت در منطقه تربت جام معتقد است: اگرچه پارچه های دست بافت این منطقه با کیفیت معمولی ارائه می شود اما توانسته اند با طراحی های مدرن، مواد اولیه خوب و تنوع الیاف و رنگرزی طبیعی پارچه هایی در سطح شاخص ها و کیفیت جهانی ارائه بدهند. به طوری که از نظر کیفی قابل رقابت با تولیدات کشورها خارجی باشد.

رجبی، تولید کننده پارچه های دست بافت: در حوزه تامین مواد اولیه ۹۰ درصد کالای ایرانی استفاده می کنیم اما در خصوص پشم متاسفانه مشکلی که داریم این است که کالای خوب صادر می شود از جمله پشم شتر آذربایجان که کاملا به روسیه صادر می شود

این تولید کننده پارچه های دست بافت در گفتگو با بازار می گوید: در حوزه تامین مواد اولیه ۹۰ درصد کالای ایرانی است؛ یعنی پنبه و رنگ زاهای مصرفی را کاملا ایرانی استفاده می کنیم. اما در خصوص پشم متاسفانه مشکلی که داریم این است که کالای خوب صادر می شود از جمله پشم شتر آذربایجان که کاملا به روسیه صادر می شود و همچنین پشم با کیفیت گوسفند نیز صادر می شود.

دست تولیدکنندگان کوتاه از پشم شتر آذربایجان| اروپا و حوزه خلیج فارس؛ خواهان پارچه های دست بافت ایران
صادر کننده های برتر نساجی در ۲۰۲۲

رجبی ادامه داد: به این ترتیب ما گاهی مجبور هستیم از کالاهای خارجی استفاده کنیم. البته با برخی از تولید کننده های نامی پشم شتر و گوسفند کشور یکسری مذاکرات انجام داده ایم که به صورت محدود پشم به ما ارائه می دهند، ضمن اینکه به صورت «دست ریس» هم استفاده می کنیم. با این وجود تمایل داریم این مواد اولیه با کیفیت بیشتر در اختیار ما قرار بگیرد که محصول بهتری ارائه بدهیم.

تولید کننده پارچه های دست بافت: بازار ما کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی است که اگر بتوانیم نمایشگاه های دبی را شرکت کنیم هم می توانیم سرمایه گذار پیدا کنیم و هم اینکه کالاهای خود را می توانیم بهتر ارائه کنیم

این تولید کننده پارچه های دست بافت همچنین در پاسخ به این سوال که برای حضور در بازارهای خارجی چه شرایطی نیاز است گفت: کالای ما جزو کالاهای لوکس و به اصطلاح لاکچری محسوب می شود که مخاطبان خاصی خواهان این محصولات هستند.

او ادامه داد: در ایران توانسته ایم تا حد زیادی مخاطبان خود را پیدا کنیم اما در بحث صادراتی نیاز به کمک مسئولین داریم چون به هر حال ما در جریان تولید تمام تلاش را کرده ایم و هزینه های ما بسیار بالا است. در واقع برای نمایشگاه های خارجی مسلما نیاز به حمایت سازمانی داریم بر فرض ما می توانیم به کشور ترکیه صادرات داشته باشیم اما ترکیه خود تولید کننده قوی در این سیستم است و مسلما آنجا بازار ما نیست. به عبارت دیگر بازار ما کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی است که اگر بتوانیم نمایشگاه های دبی را شرکت کنیم هم می توانیم سرمایه گذار پیدا کنیم و هم اینکه کالاهای خود را می توانیم بهتر ارائه کنیم.

نقل و انتقال پول؛ اصلی ترین چالش پیش روی صادر کنندگان محصولات نساجی

رجبی می گوید: در حقیقت چون جدا از گرفتن خود غرفه های نمایشگاهی، هزینه ماندن در کشورهای برگزار کننده این رویدادها، گرفتن ویزا و غیره بسیار بالا است برای ما صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین در حالی که دوستان خارج از ایران وقتی می آیند کالاهای ما را تا حد محدودی می برند و تبلیغ کار ما می شود اما باز هم به دلیل تحریم هایی که داریم نمی توانیم کالای خود را بفروشیم.

او با اشاره به مشکلاتی که در حوزه نقل و انتقال پول مواجه هستند می گوید: دولت می تواند در مورد چنین مسائلی ما را حمایت کند تا بتوانیم با صادر کردن تولیدات خود بتوانیم کارگاه های تولیدی هرچند کوچک خود را در روستاها به خصوص روستاهای مرزی نگه داریم و محصولات خوبی را در سطح جهانی ارائه بدهیم.

سایت آماری تحلیلی Statista: در سال ۲۰۲۲ کشور چین با رقم زدن صادراتی به ارزش حدود ۱۴۸ میلیارد دلار برترین صادر کننده نساجی جهان است

بر اساس این گزارش در حوزه صادرات محصولات نساجی جهان کشور چین در راس صادر کنندگان قرار دارد. به طوری که آمارهای ارائه شده در سایت آماری تحلیلی Statista نشان می دهد در سال ۲۰۲۲ کشور چین با رقم زدن صادراتی به ارزش حدود ۱۴۸ میلیارد دلار برترین صادر کننده نساجی جهان است.

در حالی که اتحادیه اروپا با تقریباً نصف ارزش چین، با ارزش صادراتی حدود ۷۱ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد و پس از آن نیز هند، ترکیه، ایالات متحده، ویتنام و پاکستان در جایگاه های بعدی قرار دارند.

کد خبر: ۲۴۸٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha