۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹
تولید ۲۵۰ هزار تن سرب و روی در سال
رئیس هیات مدیره انجمن سرب و روی عنوان کرد

تولید ۲۵۰ هزار تن سرب و روی در سال

یوسف مرادلو، رئیس هیات مدیره انجمن سرب و روی ایران گفت: ۲۵۰ هزار تن سرب و روی تولید می‌کنیم که حدود ۵۰ هزار تن آن مصرف داخلی است.

به گزارش بازار، یوسف مرادلو رئیس هیئت مدیره انجمن سرب و روی ایران در نشست خبری درباره شرکت‌های دانش بنیان فعال در عرصه فلزات پایه (آلومینیوم، مس، سرب، روی و...) افزود: در شروع کار نیاز داخل کشور به روی حدود ده هزار تن بود که از کشورهای خارجی تأمین می‌شد، اکنون در تأمین این ماده معدنی نه تنها وابسته به کشورهای خارجی نیستیم، بلکه حدود ۲۰۰ هزار تن نیز صادرات داریم.

وی گفت: ظرفیت اسمی تولید روی ۴۵۷ هزار تن است، اما اکنون حدود ۲۵۰ هزار تن تولید داریم که ۵۰ هزار تن آن در داخل کشور مصرف می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن سرب و روی ایران با بیان اینکه از یک وارد کننده صفر تبدیل به یک صادر کننده با کیفیت شدیم افزود: توسعه این بخش نیازمند حمایت دولت است تا موانعی که بر سر راه توسعه صنایع مربوطه و معدن است، برداشته شود.

وی گفت: توسعه معادن، صنایع معدنی هم توسعه پیدا می‌کند و صنایع معدنی توسعه پیدا کند چرخه صادرات و تولید اشتغال نیز به حرکت در می‌آید.

مرادلو در ادامه از حضور شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معادن و صنایع معدنی ابراز امیدواری کرد و افزود: شرکت‌های که در حوزه فلزات پایه (سرب و روی و ...) فعالیت می‌کنند، می‌توانند از حمایت انجمن سرب و روی بهره‌مند شوند و ما آمادگی داریم درصورت اقتصادی بودن، کار را برای توسعه بیشتر پیش ببریم.

وی به راهکارهای توسعه بخش معدن اشاره کرد و گفت: راه خیلی طولانی پیش روی توسعه معادن ما وجود دارد که باید در مرحله نخست مقررات را سهل و واقعی کنیم و همچنین با همکاری منابع محیط زیست و منابع طبیعی و وزارت صمت و همه نهادهای درگیر و ذینفع می‌توانیم توسعه معادن را سرعت ببخشیم.

رئیس هیئت مدیره سرب و روی افزود: فعالیت‌های کل صنایع سرب و روی خطر پذیری کمتری نسبت به فعالیت‌های معدنی دارد و از صفر تا صد آن نیز قابل احصاء و محاسبه است، اما معادن ما با توجه به ابزارهای دقیقی که اکنون وجود دارد برای اندازه گیری و کشف و اکتشاف و ... ریسک بالا و سختی کار دارد به دلیل اینکه معادن دور از شهر و لا به لای کوه‌ها قرار دارند و کار هرکسی نیست بتواند در این حوزه فعالیت کند.

وی با بیان این‌که بخش معدن مظلوم واقع شده است گفت: اکنون موانع مختلفی مانند محیط زیست، سازمان جنگل داری، منابع طبیعی و مسائل حقوق دولتی و معارضین محلی بر سر راه توسعه معادن وجود دارد که در واقع با وجود این موانع و چالش‌ها معادن ما نتواسته آن رشد لازم را در کشور داشته باشد که در کنار آن‌ها مشکلاتی مانند تامین ماشین آلات و فرسودگی ماشین آلات در بخش معدن نیز مطرح است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سرب و روی ایران به بحث اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در حوزه معادن اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی جدی، فرهنگ سازی و تبلیغات رسانه‌ای می‌تواند به بهره برداری بهتر از معدن و ظرفیت‌های معدنی کمک کند.

مرادلو با اشاره به مردمی شدن اقتصاد معادن افزود: در بحث واگذاری معادن به مردم نیز باید کار را به‌ویژه در حوزه‌های تخصصی به کاردان سپرد، وقتی شخصی در خصوص یک ماده معدنی اطلاعات کافی ندارد، نمی‌تواند در حوزه بهره برداری نیز نتیجه مطلوبی بگیرد.

کد خبر: ۲۴۸٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha