۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
نوآوری در علوم و تعامل با جهان کلید طلایی دستیابی به اقتصاد دانش بنیان
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

نوآوری در علوم و تعامل با جهان کلید طلایی دستیابی به اقتصاد دانش بنیان

اصفهان-حق جوی؛ رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری گفت:برای توسعه اقتصاد دانش بنیان باید با تمام کشورها بدون محدودیت تعامل داشته و در علوم خود از اصل نوآوری تبعیت کنیم.

شقایق حق جوی جوانمرد در حاشیه سفر به اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: قرن سوم هجری قمری یکی از دوره‌های طلایی در زمینه تحقیقات دانشمندان اسلامی بوده و بسیاری از دانشمندان مبدع و مکتشف برخی علوم مورد استفاده در عصر حاضر، در آن دوره ظهور کردند.

وی با بیان اینکه یکی از عواملی که باعث شد علم در آن دوران به این میزان گسترش یابد، وجود تبادلات بین‌المللی بود؛ ‌افزود: در واقع حضور دانشمندان یک کشور در کشورهای دیگر در آن دوران باعث توسعه دانش می‌شد و ایران به عنوان مرکزی برای گسترش علم، نقش مهمی ایفا می‌کرد. این در حالی است که وجود تعاملات دانشمندان با سایر دانشمندان در ایران و توسعه علمی ناشی از آن، باعث انتقال فرهنگ ایرانی به سایر کشورها نیز می‌شد اما اکنون سوال مهم این است که چگونه میتوان به آن دوران طلایی برگشت؟ .

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهور تصریح کرد: برای این کار باید با تمام کشورها بدون محدودیت تعامل داشته باشیم و در علوم خود از اصل نوآوری تبعیت کنیم؛ محققان ایرانی با محققان سایر کشورها باید در یک محیط پایدار تبادلات علمی داشته باشند که این تبادلات از یک سو به گسترش دانش کمک می کند و از سوی دیگر در بعد دیگر در توسعه اقتصادی دانش بنیان در کشور تاثیر گذار است.

نوآوری نباید محجور بماند

حق جوی جوانمرد افزود: این علم پایه‌گذاری شده می‌تواند به نسل بعدی منتقل شود که دستاورد بزرگی است؛ ما امروز در بسیاری از علوم مطرح در توسعه اقتصاد، دانش و فناوری دنیا نظیر آب، پزشکی و نفت و گاز حرفی برای گفتن داریم؛ نوآوری نباید محجور بماند و بنابراین هرجا که نوآوری در علم پدید می‌آید، باید یه جاهای دیگر نیز منتقل شود تا بتوان دانش به دست آمده را بیشتر توسعه داد.

وی خاطرنشان کرد: ما با نوآوری و افکار جدید می‌توانیم به مشکلات به ویژه چالش‌های موجود در جهان اسلام فائق آییم بنابراین لازم است بیشتر از گذشته به این موضوع مهم توجه کنیم.

کد خبر: ۲۴۸٬۳۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha