۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
استارت مسکن های ۲۵ متری از «خلازیر»؛ شخصیتهای حقوقی دولتی در لیست پر متقاضیان
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی در پاسخ به بازار:

استارت مسکن های ۲۵ متری از «خلازیر»؛ شخصیتهای حقوقی دولتی در لیست پر متقاضیان

باقرپور، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران با بیان اینکه زمین مورد نظر برای ساخت مسکن ۲۵ متری منطقه «خلازیر» تعیین شده است گفت: بیشتر متقاضیان این واحدها شخصیتهای حقوقی دولتی هستند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران امروز در حالی نشست خبری خود را حول محور مسکن های ۲۵ متری(مسکن اقتصادی) برگزار کرد که متنی توسط مدیر روابط عمومی اتحادیه قرائت و تکذیبیه های وزارت راه و شهرسازی در مورد مسکن های ۲۵ متری را تایید کرد.

در این متن از قبل تهیه شده اعلام شد که با دولت تعامل داریم اما تقابل هرگز و مسکن اقتصادی هیچ ارتباطی با طرح های دولتی و وزارت راه و شهرسازی ندارد و طرحی است که متعلق به تعاونی های کشور است.

«خشایار باقرپور» مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دو سال و نیم بر روی طرح مسکن اقتصادی مطالعه شده تا محصولی تولید شود که زوج های جوان در یک فضای مالکانه زندگی کنند گفت: سه ماه بود که شاهد ثبات نرخ ارز بودیم اما پیشتر شاهد نوسانات نرخ ارز بودیم. به هر حال نوسانات نرخ ارز بر بازار ملک و حوزه ساخت و ساز تاثیر می گذارد.

وی افزود: اما اگر بخواهیم در مورد طرح مسکن اقتصادی صحبت کنیم ابتدا باید مواردی را در خصوص این طرح گفته شود. مسکن ۲۵ متری یک دایره عام و پر چالشی است. اما باید ابهامات بازگو شود. یک سری وعده از مسئولان می شنویم اما در کف جامعه می بینیم که مسکن اقتصادی طرفداران زیادی پیدا کرده است.

او تاکید کرد: در همین مدت کوتاه از اعلام رسمی مسکن اقتصادی از سوی اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران به میزان ۱۰ هزار صف خرید برای واحد مسکونی ۲۵ متری ایجاد شده است. البته بیشتر متقاضیان را شخصیتهای حقوقی دولتی تشکیل می دهند که گفته می شود برای پرسنل خود می خواهند.

باقرپور با تاکید بر اینکه به دنبال مفهوم مسکن سازی هستیم و ما معتقد هستیم که یکی از عوامل اصلی تاخیر در ازدواج بحث تامین مسکن است خاطر نشان کرد: وضعیت مسکن در این روزهای تورمی به این شکل است که اگر حتی یک زوج جوان هر دو هم شاغل باشند نمی توانند اقدام به خرید مسکن و حفظ آن اقدام کنند.

دوره انتظار خانه‌دار شدن در سال ١۴٠١ با حفظ تمام درآمدها و به شرط عدم تغییر شرایط ١٩ سال برای آپارتمان ٨٠ متری است و در صورت اختصاص یک سوم درآمد در ١۴٠١ مدت انتظار خرید خانه به ١٢٧ سال می‌رسد

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران با اشاره به اینکه نیمی از سهم هزینه های خانوار به مسکن تعلق دارد ادامه داد: در دو سال اخیر این سهم بیشتر شده‌ است و همچنین دوره انتظار خانه‌دار شدن در سال ١۴٠١ با حفظ تمام درآمدها و به شرط عدم تغییر شرایط ١٩ سال برای آپارتمان ٨٠ متری است و در صورت اختصاص یک سوم درآمد در ١۴٠١ مدت انتظار خرید خانه به ١٢٧ سال می‌رسد.

وی گفت: اگر به سمت خانه‌های کوچک متراژ می‌رویم به دلیل این است که هزینه ساخت را کاهش دهیم و تولید مسکن را اقتصادی کنیم اما کیفیت را فدای کمیت نمی‌کنیم و خانه‌های کم متراژ نه انتخاب بلکه یک الزام برای جامعه هدف مشخص است.

سه سال پیش با بحران قیمت زمین مواجه بودیم و ۱۰ سال پیاپی نرخ رشد قیمت زمین ۱.۵ برابر قیمت مسکن بود باعث شد زمین از سهم ۲۵ درصدی تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده هر متر مربع نقش پیدا کند

باقرپور یادآوری کرد: سه سال پیش با بحران قیمت زمین مواجه بودیم و ۱۰ سال پیاپی نرخ رشد قیمت زمین ۱.۵ برابر قیمت مسکن بود باعث شد زمین از سهم ۲۵ درصدی تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده هر متر مربع نقش پیدا کند. بعد از آنکه شتاب متوقف شد نهاده های تولید مسکن رشد کرد.

وی با بیان اینکه هزینه بلندمرتبه سازی زیر ۳۰ میلیون تومان در هر متر مربع است گفت: بالا بودن قیمت تمام شده مسکن باعث شده است که نهضت ملی مسکن به سمت تک طبقه ای حرکت کرده است.

تورم عمومی کشور سال گذشته ۴۰ درصد بود اما تورم ساخت و ساز ۴ برابر میانگین تورم کشور است

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران گفت: تورم عمومی کشور سال گذشته ۴۰ درصد بود اما تورم ساخت و ساز ۴ برابر میانگین تورم کشور است. این نشان می دهد که ساخت مسکن و هزینه تمام شده افزایش یافته است و باید این موضوع را به عنوان واقعیت بپذیریم. اگر به سمت کوچک سازی حرکت می کنیم برای این است که هزینه های تولید را کاهش دهیم.

وی افزود: انتقاد می‌کنند و می‌گویند خانه‌های ٢۵ متری سنخیت با فرهنگ ایرانی ندارد اما باید گفته شود که فرهنگ هر کشوری در طول تاریخ تغییر می‌کند و خانه‌های ایرانی در گذشته اندرونی داشت اما آیا در حال حاضر خانه‌های فعلی این ویژگی‌ها را دارند؟

می‌گویند خانه ٢۵ متری مانع از فرزندآوری می‌شود اما الان که ٢۵ متری ساخته نشده چرا نرخ رشد جمعیت کاهش است و این کاهش نرخ جمیعت هم تقصیر خانه‌های ٢۵ متری است؟

وی افزود: وقتی آپارتمان سازی شروع شد عنوان کردند که چه کسانی در قوطی کبریت‌ها زندگی می‌کنند اما حالا آپارتمان‌سازی رایج است. مسئولانی که از این طرح انتقاد می‌کنند بروند در نجف منزل حضرت علی را ببینند که اندازه آن چقدر بوده است و اساسا ساده زیستی یکی از ارکان شریعت ما است. می‌گویند خانه ٢۵ متری مانع از فرزندآوری می‌شود اما الان که ٢۵ متری ساخته نشده چرا نرخ رشد جمعیت کاهش است و این کاهش نرخ جمیعت هم تقصیر خانه‌های ٢۵ متری است؟

باقرپور خاطر نشان کرد: آیا در بی مسکنی فرزندان آوری نمی‌شود یا در خانه‌های کوچک؟ می‌گویند این واحدها احتمال دارد به خانه‌های مجردی تبدیل شود اما اعلام کرده‌ایم که در این مجموعه‌ها اسکان مجردها ممنوع است هر چند که معتقدم که باید برای اسکان مجردها هم اندیشید و برای آنهایی به طور بلندمدت به صورت مجردی زندگی می‌کنند هم باید چاره‌ای کرد.

واحدهای مسکونی ۲۵ متری در غرب استان البرز و غرب و جنوب تهران ساخته خواهد شد. در منطقه ۱۹ تهران نیز منطقه خلازیر تعیین و پیش بینی شده است

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در پاسخ به این سوال خبرنگار خبرگزاری بازار که پرسید محدوده ساخت واحدهای مسکونی ۲۵ متری در تهران کجا قرار دارد؟ گفت: واحدهای مسکونی ۲۵ متری در غرب استان البرز و غرب و جنوب تهران ساخته خواهد شد. در منطقه ۱۹ تهران نیز منطقه خلازیر تعیین و پیش بینی شده است. ما به سمت زمین های دولتی حرکت نکرده ایم.

کد خبر: ۲۴۸٬۲۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha