۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
قلب تپنده اقتصاد پشت قفسه نسیان؛ تولید در زنجیره بی ارزش!
بازار از مازندران گزارش می دهد؛

قلب تپنده اقتصاد پشت قفسه نسیان؛ تولید در زنجیره بی ارزش!

ساری- زنجیره ارزش کالا و خدمات قلب تپنده ای در حوزه اقتصاد و کسب و کار محسوب می شود و این طرح راهبردی برای تجارت در مازندران مورد غفلت قرار گرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: سالانه محصولات مختلفی صنعتی و کشاورزی در استان مازندران تولید می شود و این مسئله درحالی است که توجه به زنجیره ارزش کالا و خدمات برای رونق تجارت و ارزآوری در سایه ضعف زیرساخت ها فراموش شده است.

کارشناسان و صاحبنطران از زنجیره ارزش به عنوان قلب تپنده اقتصاد یاد می کنند و توسعه آن سبب کسب درآمدهای فراوانی برای کشورهای توسعه یافته شده است و این درحالی که سهم مازندران در این بخش ناچیز است.

فرج الله فتح الله پور رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان مازندران زنجیره تامین و ارزش کالا و خدمات را امری مهم بیان کرد و گفت: با آن که در حوزه تولیدات استان و در بخش کشاورزی بیشترین ارزش افزوده را داریم اما در حوزه صادرات رتبه‌ های نسبتاً پایینی داریم و این نشان می‌دهد که باید در زنجیره تامین بیش از پیش کار شود.

زنجیره ارزش در فرایند تجارت مهم است

وی در گفتگو با خبرنگار بازار زنجیره ارزش را در فرایند تجارت و صادرات مسئله راهبردی دانست و گفت: سالانه محصولات زیادی در استان تولید می شود اما در زمینه زنجیره ارزش با مسائلی روبرو هستیم و باید بیشتر در این زمینه کار شود.

وجود مزیت های جغرافیایی، منابع انرژی و تمدنی فرصت های بی بدیلی را در حوزه زنجیره ارزش در مازندران و کشور فراهم کرده است و توجه به این مزیت ها می تواند اقتصاد مازندران را شکوفا کند.

محمود مهدی زاده دبیر شورای طرح زنجیره ارزش با اشاره به مزیت انرژی و جغرافیا و تنوع کالا در کشور گفت: امروز کشورها دنبال خط لوله برای تامین انرژی نیستند و با توجه به مزیت انرژی در دریای خزر، می‌ توانیم به سوآپ انرژی در خزر بپردازیم.

غفلت از قلب تپنده اقتصاد در مازندران| زنجیره ارزش در تولید فراموش شد

وی در گفتگو با خبرنگار بازار به مزیت تمدنی ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: تمدن ما طی دهه‌ های اخیر در مقابل تحریم‌ ها نجات دهنده بوده است و خوشخبتانه دولت سیزدهم اقتصاد را به همسایگان گره می‌ زند زیرا هیچ جای دنیا به اندازه همسایگان نمی‌ تواند برای ما مزیت داشته باشد و باید از این مزیت تمدنی استفاده کنیم تا وضعیت اقتصادی ما رشد پیدا کند.

وی با بیان که سالانه یک سطح میلیارد متر مکعب رهاورد آبی در کشور وجود دارد، گفت: مصرف آب در سال ۱۰۵ میلیارد متر مکعب آب است درحالی که میزان تولید ثروت از یک متر مکعب آب در کشور فقط ۴ دلار است و این میزان تولید ثروت در بخش کشاورزی فاجعه است.

دبیر شورای طرح زنجیره ارزش: مصرف آب در سال ۱۰۵ میلیارد متر مکعب آب است درحالی که میزان تولید ثروت از یک متر مکعب آب در کشور فقط ۴ دلار است و این میزان تولید ثروت در بخش کشاورزی فاجعه است

مهدی زاده با عنوان این که اگر سه شیفت در زمینه کشاورزی کار کنیم باز هم عقب هستیم، گفت: باید به آب به عنوان کالای ارزشمند توجه کنیم.

این کارشناس با بیان این که ترانزیت کمترین درآمد را برای یک کشور درپی دارد، گفت: اگر خود را به زنجیره تامین کالا وصل کنیم میزان درآمد ما تصاعدی افزایش می‌یابد و مازندران می‌تواند مرکز تبادل ۴ کشور باشد.

وی تصریح کرد: همچنین اگر نگاه خود را از جلگه به سمت دریا بیاوریم اتفاقات بزرگتری بر ما خواهد افتاد و از سوی دیگر اگر تلاش کنیم بازار مشترک با کشورهای همسایه ایجاد کنیم رشد اقتصادی مازندران تصاعدی خواهد شد و در زنجیره تامین کالا می‌توانیم تامین کننده کالا برای تولید کنندگان ایرانی باشیم.

وی نقش اتاق بازرگانی را مهم دانست و خواستار تشکیل کمیته ای از سوی اتاق بازرگانی برای زنجیره ارزش شد.

استاندار مازندران با بیان این که مازندران تشنه نگاه راهبردی است و در بسیاری از عرصه‌ها نگاه راهبردی ندارد، زنجیره تامین و زنجیره ارزش را مکمل یکدیگر دانست

زنجیره ارزش مجموعه‌ای از مراحل متوالی است که برای ایجاد یک محصول نهایی، از طراحی اولیه تا رسیدن به دست مشتری، انجام می‌شود و در هر مرحله از فرآیندهای آن، ارزشی به محصول افزوده می‌شود؛ مراحلی مانند منبع‌یابی، تولید و بازاریابی محصول.

مازندران تشنه نگاه راهبردی است

استاندار مازندران با بیان این که مازندران تشنه نگاه راهبردی است و در بسیاری از عرصه‌ها نگاه راهبردی ندارد، زنجیره تامین و زنجیره ارزش را مکمل یکدیگر دانست و گفت: اگر زنجیره تامین را نتوانیم پیاده کنیم نمی‌توانیم از زنجیره ارزش حرف بزنیم.

غفلت از قلب تپنده اقتصاد در مازندران| زنجیره ارزش در تولید فراموش شد

سید محمود حسینی‌ پور در گفتگو با خبرنگار بازار بر لزوم تامین زنجیره تامین برای تحقق زنجیره ارزش تاکید کرد و گفت: برای عملیاتی زنجیره تامین و ارزش در استان باید طرح راهبردی تهیه شود و در عین حال منطقه آزاد در مازندران از مهم‌ترین بسترها برای فعال کردن کریدور شمال - جنوب است و می‌تواند تحول شگرفی در فعالیت‌های اقتصادی استان ایجاد کند.

زنجیره ارزش در برخی تولیدات کشاورزی تشکیل شد

تاکنون در استان مازندران زنجیره های در حوزه کشاورزی از جمله در زمینه مرکبات، عسل و کیوی تشکیل شده است و توسعه آن در همه زیربخش های حوزه کشاورزی الزامی به نظر می رسد. حسن عنایتی رئیس سابق جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که چند زنجیره ارزش محصولات در استان تشکیل شده است، گفت: زنجیره محصولات تولید عسل و کیوی از جمله آن است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تشکیل زنجیره محصولات زنبور عسل گفت: از بخش خصوصی و تشکل‌ها دعوت کردیم تا با توجه به شرایط استان این زنجیره در استان شکل گیرد.

وی با اشاره به این که باید بارانداز طیور را در استان برای تقویت زنجیره ارزش راه اندازی کنیم، گفت: باید به عنوان مرکز تولید طیور در کشور قیمت گذاری آن در استان صورت گیرد.

زنجیره ارزش شامل تمامی فعالیت‌هایی است که برای ارائه محصول مطابق با خواست و نیاز مشتری انجام می‌گیرد. این مراحل، اقداماتی مانند لجستیک درونی، عملیات و تولید، لجستیک بیرونی، بازاریابی و فروش و خدمات پس از فروش را در بر می‌گیرد. هرچه این فعالیت‌ها پیشرفته‌تر انجام بگیرند، ارزش نهایی بیشتر خواهد شد.

کد خبر: ۲۴۸٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha