۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری توسعه فعالیت‌های شیلاتی در مناطق آزاد کشور
صبح امروز صورت گرفت؛

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری توسعه فعالیت‌های شیلاتی در مناطق آزاد کشور

تفاهم‌نامه همکاری در راستای توسعه فعالیت‌های شیلاتی در مناطق آزاد، فی‌مابین «دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی» و «سازمان شیلات ایران» به امضاء رسید.

به گزارش بازار به نقل از سازمان شیلات ایران، سید حسین حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات در نشستی که با حضور مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی و جمعی از معاونان سازمان شیلات برگزار شد، به انجام پروژه‌های مشترک با سازمان‌هایی همچون بنیاد برکت، معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه سواحل مکران و ... اشاره کرد و گفت: شیلات دارای پتانسیل‌های بسیاری است به‌گونه‌ای که در سال گذشته در پساب نیشکر در ۴ مزرعه میگو تولید شد و در پساب آب‌شیرین‌کن‌ها نیز موفق به تولید آرتمیا شدیم.

حسینی افزود: سال گذشته رکورد تولید ۳۸۰۰ تنی میگو باقابلیت اشتغال برای ۲۴۰۰ نفر شکسته شد.

وی ادامه داد: پرورش ماهی در قفس و صادرات قزل‌آلای پرورشی به کشور روسیه از مواردی است که امکان سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را می‌طلبد.

حسینی ادامه داد: گسترش فرهنگ آبزی مصرفی و افزایش تنوع گونه‌ای و استفاده از ظرفیت دیگر سازمان‌ها برای انجام پروژه‌های ملی آبزی‌پروری از مواردی است که کمتر به آن پرداخته‌شده است.

وی همچنین گفت: ۷۵۱ هزار تن صید آبزیان در سال برآورد شده که میزان آبزی‌پروری آن ۶۰۱ هزار تن بوده و از یک‌میلیون و ۳۵۱ هزار تن تولید ۹۶ هزار تن آن را "یلوفین" و "گیدر" تشکیل می‌دهد که در مناطق آزاد امکان صادرات دارد.

حسینی گسترش جذابیت‌های گردشگری و پرورش ماهیان زینتی را از دیگر مواردی برشمرد که قابلیت بالفعل شدن در مناطق آزاد را داراست.

وی به برگزاری جشنواره‌ها در مناطق آزاد و جذب سرمایه برای افراد علاقه‌مند در این مناطق را از دیگر مواردی برشمرد که امکان تبدیل‌شدن به بالفعل را دارد.

توسعه حوزه شیلات یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است
مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در این مراسم، بابیان اینکه توسعه حوزه شیلات یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است، گفت: شیلات در مناطق آزاد از موضوعات حائز اهمیت محسوب می‌شود. در این خصوص مناطق آزاد چابهار، کیش، قشم، انزلی و اروند از ظرفیت‌های شیلاتی خوبی برخوردار هستند و مناطق آزاد ماکو و ارس هم در بخش پرورش آبزیان در قفس فعالیت دارند.

حجت‌الله عبدالملکی ادامه داد: توجه به بخش شیلات، هم به‌سلامت و امنیت غذایی کشور کمک می‌کند و هم ازلحاظ اقتصادی سودآور است و در صورت صادرات، ارزآوری برای کشور به همراه دارد.

وی در ادامه به وجود ۸۵۰ بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و افزود: از این تعداد، بیش از ۱۵۰ بسته سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران واگذارشده که بخشی از این بسته‌ها در حوزه شیلات و آبزی‌پروری است.

عبدالملکی افزود: یک‌سوم کل صادرات غیرنفتی معادل ۱۸ میلیارد دلار از مناطق آزاد است.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد ترانزیت کشور در این مناطق بوده و ۲۵۰۰ شرکت و ۱۰۰ هزار واحد اقتصادی در این مناطق مستقر هستند که برای ۷۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

عبدالملکی با اعلام آنکه شیلات برای مناطق آزاد کلیدی محسوب می‌شود، افزود: تکثیر و پرورش، گردشگری، صنایع بسته‌بندی، ایجاد شهرک‌های تخصصی شیلات از مواردی است که می‌توان در این مناطق توسعه داد.

وی پیشنهاد تأسیس "سرای شیلات" در منطقه‌ای چون اروند را عنوان کرد و گفت: توسعه گردشگری و برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند کمک بسزایی در افزایش سرمایه‌گذاری محسوب شود.

گفتنی است در پایان این نشست تفاهم‌نامه بین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی سازمان و شیلات ایران به امضاء رسید.

کد خبر: ۲۴۸٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha