پروژه‌های بزرگ کشور از تولیدات داخلی حمایت نمی کنند| بی توجهی به فروش سیستم های تهویه قاچاق در بازار
در پاسخ به بازار مطرح شد؛

پروژه‌های بزرگ کشور از تولیدات داخلی حمایت نمی کنند| بی توجهی به فروش سیستم های تهویه قاچاق در بازار

بستانچی گفت: رویکرد کلان کشور بی توجه به مسائل صنعت است زیرا  پروژه‌های بزرگ کشور از تولیدات داخلی حمایت نمی کنند برای نمونه در این پروژه ها از هواساز خارجی استفاده شده است. 

بازار؛ گروه صنعت: نمایشگاه بین المللی تجهیزات و تاسیسات برگزار شد و بسیاری از شرکت های داخلی با آخرین دستاوردهای خود شرکت کرده اند، اما بسیاری از این تولیدکنندگان معتقدند که محصولات آنها تحت تاثیر کالای قاچاق قرار گرفته است.

به گفته رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‎های تهویه مطبوع با وجود گردش مالی ۱۵ میلیون دلاری صنعت تهویه مطبوع کشور مهمترین چالش پیش روی فعالان این حوزه قاچاق گسترده کالا و عدم حمایت‌های جدی مسئولان از تولیدکنندگان داخلی است.
مهدی بستانچی با بیان اینکه صنعت سیستم های تهویه مطبوع از حدود ۷۰ سال پیش وارد کشور شده است، افزود: این صنعت به عنوان یکی از صنایع پیشرو در سطح کشور و خاورمیانه مطرح بوده، اما ازحمایت مسئولان و تصمیم‌گیران برخوردار نیست. از طرف دیگر این صنعت به قاچاق گسترده کالا و نبود استاندارد جامع و مشخص مواجه است.

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‎های تهویه مطبوع معتقد است که تاثیرات سوء قاچاق بر تولیدکنندگان صنعت تهویه مطبوع با بیکاری کارگران و تعطیلی کارخانه های تولید نمایان می شود

او با تاکید بر اینکه قاچاق محصولات و قطعات این صنعت به صورت کاملا واضح در حال انجام است، اظهار کرد: در همین نمایشگاه برخی غرفه‌ها به عرضه و فروش کالاها و قطعات ممنوعه وارداتی اقدام کرده‌اند در حالی که کالاهایی قاچاق می‌شوند که از دهه‌های گذشته با کیفیت مطلوب در داخل کشور در حال تولید و عرضه است.
بستانچی با تاکید بر اینکه تاثیرات سوء قاچاق بر تولیدکنندگان صنعت تهویه مطبوع با بیکاری کارگران و تعطیلی کارخانه های تولید نمایان می شود، به خبرنگار بازار گفت: رویکرد کلان کشور بی توجه به مسائل صنعت است زیرا پروژه‌های بزرگ کشور از تولیدات داخلی حمایت نمی کنند برای نمونه در این پروژه ها از هواساز خارجی استفاده شده است. متاسفانه جاذبه خرید از تولیدکنندگان خارجی باعث شده که معضل عدم بهره‌گیری از محصولات و تولیدات داخلی، حتی در برخی از شرکت‌های دولتی نیز مطرح باشد. همچنین نبود استاندارد جامع و مشخص برای تولیدات صنعت تهویه مطبوع را چالش بعدی این حوزه است که می‌تواند به کاهش کیفیت تولید منجر ‌شود.

تکنولوژی ساخت از کشورهای صاحب تکنولوژی

همچنین علی آرین پور نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‎های تهویه مطبوع با انتقاد از عدم وجود عزم جدی برای حل مشکلات صنعت تهویه مطبوع، گفت: تمامی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه یک درد مشترک داشته و بارها آن را مطرح کرده‌اند، ولی متاسفانه هیچ فرد یا ارگان تصمیم گیری به فکر درمان آن نیست.
وی پیگیری مشکلات اعضا و یافتن راه‌حلی برای آن را بزرگترین رسالت‌ انجمن تولیدکنندگان سیستم‎های تهویه مطبوع دانست و ادامه داد: واقعیت آن است که محصولات ما همگی بر مبنای تجربه و انتقال دانش و تکنولوژی ساخت از کشورهای صاحب تکنولوژی و در نهایت بومی سازی آن در داخل کشور تولید می‌شود. به عبارت دیگر از این طریق محصولاتی باکیفیت، با قیمت بهتر و خدمات پس از فروش مطلوب‌تر در اختیار متقاضی و مشتری قرار می‌گیرد. اما متاسفانه آنگونه که باید مورد توجه واقع نشده و حتی در پروژه‌های دولتی نیز حمایت‌های لازم از ما صورت نمی‌گیرد.
وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت استفاده از مشورت متخصصان و کارشناسان انجمن تهویه مطبوع از سوی سازمان‌های تصمیم‌گیر، ادامه داد: در ماده ٢ و ٣ قانون بهبود فضای کسب و کار صریحا بر این مساله یعنی بکارگیری مشورت و نظر تخصصی کارشناسان در سازمان‌های تصمیم‌گیر تاکید شده است. در این میان انجمن تهویه مطبوع می‌تواند یکی از بهترین ارگان‌های کارشناسی و تخصصی در زمینه تهویه مطبوع باشد ولی متاسفانه تا به امروز این مساله محقق نشده است.
آرین پور در ادامه تاکید کرد: اولین انتظار ما از وزارت صنعت و سایر وزارتخانه‌های مرتبط این است که انجمن را طرف مشورت‌های تخصصی خود بدانند. در این صورت ما می‌توانیم در نشست‌های تخصصی با این سازمان‌ها موضوعات و معضلات اصلی صنعت تهویه مطبوع مثل بحث قاچاق کالا و تدوین استاندارد برای تولیدات این صنعت را مطرح کنیم.
این فعال صنعت تهویه مطبوع همچنین با تاکید بر اهمیت ارایه خدمات پس از فروش در این حوزه، گفت: تا همین چند سال پیش برخی دفاتر بازرگانی در حوزه عرضه کالاهای تهویه مطبوع حضوری گسترده داشتند، اما به محض نیاز به ارایه خدمات پس از فروش ناپدید شدند. اما شرکت‌های تولید کننده محصولات این صنعت همواره و در هر شرایط اقتصادی حاضر بوده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. به عبارتی «با باد نیامده‌ایم که به راحتی بر باد برویم».

فروش تهویه مطبوع قاچاق در سطح وسیعی از فضاهای مجازی

شراره کامرانی دبیرکل انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع نیز با اشاره به اینکه قاچاق کالاهای مرتبط با صنعت تهویه مطبوع در سطح وسیعی از فضاهای مجازی گرفته تا فضاهای فیزیکی مثل فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها در حال انجام است، گفت: حل این معضل را نیازمند یک اقدام جامع و سیاست‌گذاری هوشمندانه و به هم پیوسته برای کنترل مبادی ورود و عرضه کالای قاچاق است. در ابتدا باید هویت کلیه افراد عرضه کننده کالا در این فضا احراز شود. این مساله می‌تواند ابتدایی‌ترین راهکار برای کنترل فضای مجازی باشد.
دبیرکل انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع در پایان با تاکید بر ضرورت وجود ساختار و قوانین بازدارنده در حوزه قاچاق کالا، گفت: امیدواریم با فعال سازی کارگروهی ویژه برای مبارزه با قاچاق کالا در صنعت تهویه مطبوع، این مسئله با کمک مسئولان و سیاستگذاری‌های لازم مرتفع شود.

کد خبر: ۲۴۸٬۲۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha