۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
پای تخم مرغ هم به بازار سیاه باز شد/ ادامه داستان تکراری گرانی دان و ارز
سمفونی آب رفتن سفره ها؛

پای تخم مرغ هم به بازار سیاه باز شد/ ادامه داستان تکراری گرانی دان و ارز

بیرجند- گرانی تخم مرغ و ایجاد بازار سیاه برای این محصول غذایی موجب نایاب شدن آن در بازارهای خراسان جنوبی شده و هر روز سفره مردم در حال کوچک تر شدن است.

بازار؛ گروه استان ها: هر روز که از خواب بیدار می‌شویم، می‌بینیم یکی از اقلام اساسی سبد خانوار به لیست گرانی‌ها پیوسته است و حال تخم مرغی هم که اقشار کم درآمد به عنوان قوت لایموت از آن بهره می‌گرفتند، روند گرانی را در پیش گرفته است.

اما مسئولان و تولیدگنندگان مشکل را در گرانی ارز و نهاده‌های دامی می‌دانند و می‌گویند تخم مرغ به مقدار کافی در استان خراسان جنوبی تولید می‌شود و دلیل کمبود تخم مرغ خروج غیر رسمی آن از استان و خرید مازاد مردم می‌باشد و این در حالی است که با گذشت چندین روز از این مشکل هنوز با کمبود تخم مرغ رو به رو هستیم.

گشتم نبود، نگرد نیست!
عبدالهی یکی از شهروندان بیرجندی در زمین گرانی تخم مرغ گفت: چند روز است که به دنبال خرید تخم مرغ هستیم و هنوز پیدا نکره‌ایم و با لبخند به فرد دیگری که اکنون وارد مغازه شده است و دنبال تخم مرغ می‌گردد، می‌گوید گشتم نبود، نگرد نیست.

به مغازه‌های زیادی رفته‌ام و قیمت هر شانه تخم مرغ بالای ۲۱ هزار تومان بود، با این قیمت‌ها باید تخم مرغ را هم از سبد غذایی خود حذف کنیم.

به گفته وی در بسیاری از خوراکی‌ها و غذاها از تخم مرغ استفاده می‌شود و جز محصولات غذایی ضروری است ولی حتی گران شده آن هم پیدا نمی‌شود.

شهابی از دیگر شهروندان خراسان جنوبی نیز در این باره به بازار گفت: من یک کارگر ساده هستم که حقوق چندانی ندارم و روزمزد کار می‌کنم و اکنون با گرانی تخم مرغ که فقط نیم کیلوی آن یک وعده اعضا خانواده من می‌شود نمی‌دانم باید چه کاری انجام دهم.

وی بیان کرد: من به مغازه‌های زیادی رفته‌ام و قیمت هر شانه تخم مرغ بالای ۲۱ هزار تومان بود و با این قیمت‌ها باید تخم مرغ را هم از سبد غذایی خود حذف کنیم.

از رده خارج کردن مرغ‌ها
پور شمسیان یکی از تولیدکنندگان مرغ تخم گذار در خراسان جنوبی در گفتگو با بازار گفت: مشکل اکنون بازار این است که در چند ماه گذشته قیمت‌ها خیلی پایین بود و تولیدکننده‌ها بسیار متضرر شدند.

به گفته وی به دلیل فروش اندک و نداشتن سوددهی و افزایش سن مرغ‌ها، تولیدکنندگان مجبور به از رده خارج کردن مرغ‌های تخم گذار خود شدند.

وی اظهار کرد: اکنون تنها راه حل این است که جوجه‌ریزی ها انجام شود تا تولید نیز افزایش پیدا کند.

قیمت بالای دان
امیرآبادی، از دیگر تولیدکنندگان استان هم با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته قیمت تخم مرغ کمتر از پنج هزار تومان بود، عنوان کرد: قیمت نهاده مانند کنجاله سویا افزایش بالایی داشته است و تولید کنندگان قادر به خریداری نیستند.

وی تصریح کرد: حتی همان گران شده دان نیز در بازار پیدا نمی‌شود تا تولیدکننده جوجه‌ریزی داشته باشد.

به گفته وی اکنون تولیدکننده هیچ حمایتی نمی‌شود و در زمانی که قیمت‌ها کم بود هیچ مسئولی برای مشکلات با ما حتی یک تماس هم نداشت و اکنون با گرانی و نبود دان نیز کسی برای ما کاری انجام نمی‌دهد.

امیرآبادی تأکید کرد: مسئولان می‌گویند تولید تخم مرغ در استان ۶۵ تن است و نیاز مردم استان فقط ۱۵ تن می‌باشد، این در حالی است که اکنون در استان تخم مرغ پیدا نمی‌شود و مشخص نیست پس این مازاد تولید به کجا می‌رود که مردم با مشکل رو به رو شده‌اند.

عسکری، رئیس اتحادیه مرغ داران ماکیان شرق خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه مشکلات تولیدکنندگان از بهمن ماه سال گذشته شروع شده است، در این باره گفت: اکنون قیمت تخم مرغ مشکل کلان کشور می‌باشد و فقط مختص خراسان جنوبی نیست و حتی با توجه به قیمت‌ها، تخم مرغ در استان نسبت به استان‌های دیگر ارزان‌تر است.

کنجاله سویا که در ماه‌های گذشته دو هزار و ۵۰۰ تا دو هزار و ۷۰۰ هزار تومان بود اکنون به بالای ۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است و همان هم وارد نمی‌شود.

وی یکی از دلایل اصلی گران شدن تخم مرغ را گرانی دان دانست و افزود: کنجاله سویا که در ماه‌های گذشته دو هزار و ۵۰۰ تا دو هزار و ۷۰۰ هزار تومان بود اکنون به بالای شش هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است و همان هم وارد نمی‌شود.

به گفته وی واردکننده نیز به دلیل حاشیه‌ها درباره تغییر ارز به ارز نیمایی حاضر به واردات نیست چرا که امکان ضرر دهی و تغییر ارز برای او وجود دارد و منتظر مشخص شدن این موضوعات می‌باشد و تمام این موارد باید در کلان کشور بر طرف شود.

فروش در استان‌های دیگر
رئیس اتحادیه مرغ داران ماکیان شرق خراسان جنوبی تأکید کرد: به دلیل مشکلات نهاده، تولیدکنندگان مرغ‌های خود را از چرخه خارج کردند و به همین دلیل اکنون عرضه با تقاضا برابری ندارد.

عسکری بیان کرد: مشکلات می‌تواند در استان بر طرف شود البته به شرط اینکه برخی اختیارات به استان‌ها داده شود چرا که اکنون ذخایر نهاده در استان داریم که در اختیار جهاد می‌باشد ولی به دلیل اینکه اجازه تحویل ندارند و برای مواقع ضروری است این کار انجام نمی‌شود.

به گفته وی در استان حتی شخص استاندار نیز مکاتباتی داشته‌اند ولی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: دلیل کمبود تخم مرغ در استان این است که بخش اعظم تولید خراسان جنوبی به استان‌های دیگر صادرات می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل افزایش قیمت در دیگر استان‌ها بازار سیاه و واسطه‌هایی در این زمینه راه افتاده است که مغازه داری که قبلاً دو جعبه تخم مرغ درخواست می‌کرد اکنون شش جعبه درخواست می‌کند ولی باز هم موجودی ندارد و دلیل آن این است که به صورت آزاد به استان‌های همجوار برده و فروخته می‌شود.

عسکری ادامه داد: به دلیل اینکه با ماشین‌های شخصی این کار انجام می‌شود نمی‌توان کنترلی دقیق در این زمینه داشت.

سهمیه استان تأمین نشود جلوی مجوزهای خروج را می‌گیریم
داوود شهرکی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در پاسخ به این مشکلات گفت: اگر تخم‌مرغ طی یک تا دو روز آینده به مقدار کافی در استان توزیع نشود، مجوز خروج و صادرات از استان را لغو خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: افزایش قیمت نهاده‌های دامی و افزایش قیمت تخم مرغ در بازار استان‌های همجوار و میل تولیدکنندگان برای عرضه تخم‌مرغ در بازارهای خارج استان، از دلایل اصلی قیمت تخم‌مرغ و کمیاب بودن آن در استان است.

هیچ کمبودی در تولید وجود ندارد و دلیل اصلی این کمبودها و گرانی‌ها خروج غیررسمی تخم مرغ از استان و فروش به دیگر استان‌ها است.

به گفته وی در خراسان جنوبی روزانه ۶۵ تن تخم‌مرغ تولید می‌شود که از این میزان ۱۵ تن در داخل استان مصرف و بقیه به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

به گفته وی هیچ کمبودی در تولید وجود ندارد و دلیل اصلی این کمبودها و گرانی‌ها خروج غیررسمی تخم مرغ از استان و فروش به دیگر استان‌ها است.

قیمت تخم مرغ ۱۰ هزار تومانی شد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اعلام کرد: مرغداران استان با توجه به افزایش قیمت تخم مرغ در استان‌های همجوار به بیش از ۱۰ هزار تومان، پیشنهاد و تقاضای تعدیل قیمت مصرف‌کننده تخم مرغ را ارائه دادند که در این راستا جلسه کمیته تخصصی تنظیم بازار تشکیل شد.

شهرکی افزود: در این جلسه با حضور و هماهنگی بین اتحادیه مرغداران، جهاد کشاورزی و اعضای کمیته تخصصی مقرر شد که از ۲۶ خرداد ماه حداکثر قیمت توزیع تخم‌مرغ ۹ هزار تومان در محل واحد و قیمت برای مصرف‌کننده تخم مرغ در سطح استان ۱۰ هزار تومان باشد.

وی عنوان کرد: مرغداران استان قول مساعد دادند تا تمام نیاز استان را در چند روز آینده تأمین کنند.

به گفته وی تمامی مصرف تخم‌مرغ استان با قیمت ۹ هزار تومان توسط مرغداران استان با نظارت سازمان جهاد تأمین خواهد شد و در صورت عدم تأمین، مجوز خروج از استان لغو می‌شود.

شهرکی بیان کرد: در حال حاضر با کمبود تخم مرغ در استان مواجه نیستیم اما مردم با شنیدن کمبود و گرانی تخم‌مرغ در سایر استان‌ها نسبت به خرید مازاد نیاز تخم مرغ اقدام کرده یا اینکه توسط شهروندان در چند روز اخیر تخم‌مرغ از استان خارج شده است.

شهرکی عنوان کرد: در حال حاضر ۴۵ واحد مرغ تخم‌گذار با ظرفیت اسمی دو میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه در استان وجود دارد که ۳۵ واحد با ظرفیت یک میلیون و ۵۵۰ هزار قطعه فعال است.

افزایش قیمت کالاهای اساسی بر زندگی اقشار ضعیف و حتی امروز متوسط جامعه تأثیر زیادی گذاشته که لازم است مسئولان با کنترل و نظارت بر قیمت‌ها و مدیریت بازار این فشار را کم کنند.

اکنون در مسئله گرانی تخم مرغ و نایاب شدن آن در خراسان جنوبی که میزان تولید تخم مرغ استان چهار برابر نیاز است باید دید اقدام مسئولان چه خواهد بود و در این میان البته مطالبه جدی مردم ورود ضربتی دستگاه های نظارتی به حوزه کنترل بازار و برخورد قاطع با متخلفان است.

کد خبر: ۲۴٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha