۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
افزایش وقوع توفان‌های گرمسیری به دنبال پدیده تغییر اقلیم
رئیس سازمان هواشناسی کشور مطرح کرد

افزایش وقوع توفان‌های گرمسیری به دنبال پدیده تغییر اقلیم

تاجبخش، رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: تغییر اقلیم موجب افزایش تدریجی وقوع توفان‌های گرمسیری شده است و این روند افزایشی ادامه دارد.

به گزارش بازار، سحر تاج‌بخش مسلمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در حاشیه برگزاری کنفرانس بین‌المللی توفان‌های گرمسیری اقیانوس هند که صبح امروز دوشنبه ۱۷مهر ماه در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور برگزار شد، اظهار کرد: توفان‌های گرمسیری از مهمترین مخاطرات جوی است که به سبب تغییرات اقلیمی وقوع آن روند رو به افزایشی در دنیا داشته و منطقه دریایی اقیانوس هند نیز از این موضوع مستثنی نبوده و شاهد روند رو به افزایش وقوع این توفان‌های گرمسیری بوده است.

وی افزود: توفان‌های گرمسیری عمدتا در مناطق حاره‌ای اقیانوس‌ها رخ می‌دهد و اهمیت آن بیشتر به دلیل مخاطراتی است که برای فعالیت‌های دریایی و مناطق ساحلی به همراه دارد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: این نخستین کنفرانس بین‌المللی توفان‌های گرمسیری اقیانوس هند است که به وسیله سازمان هواشناسی ایران و پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با همراهی سازمان جهانی هواشناسی برگزار می‌شود.

تاج‌بخش اضافه کرد: در همین راستا سازمان جهانی هواشناسی برنامه‌های متعددی را برای پایش و پیش‌بینی این توفان‌ها در نظر گرفته است که یکی از آن‌ها ایجاد پنل توفان‌های گرمسیری منطقه اقیانوس هند است که ۱۳ کشور در آن عضویت دارند.

وی ادامه داد: این پنل از سال ۱۹۷۲ با حضور ۶ کشور راه اندازی شد و سایر اعضاء به تدریج و سال‌های پس از آن به آن اضافه شدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات و قطر از جمله کشورهایی هستند که از سال ۲۰۱۸ به این پنل وارد شدند.

کد خبر: ۲۴۸٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha