۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
هند را  با چین مقایسه نکنید/ تضادهای فاحش طبقاتی در اقتصاد هفتاد و دو ملت
گفتگوی بازار با کارشناس و تحلیل گر شبه قاره؛

هند را با چین مقایسه نکنید/ تضادهای فاحش طبقاتی در اقتصاد هفتاد و دو ملت

ملازهی، کارشناس و تحلیلگر مسائل شبه قاره معتقد است که اقتصاد هند با چین قابل قیاس نیست و چین به عنوان دومین قدرت برتر اقتصادی همواره به دنبال جذب سرمایه و تکنولوژی پیشرفته غربی بوده و چینی ها با سیاست خود در مناطق آزاد تجاری کاملا توانسته اند تا در جذب و ایجاد سرمایه امریکا، اروپا و ژاپن موفق باشند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: پس از درگیری میان نیروهای نظامی هندوستان و چین در اوایل این هفته، دو کشور هم اکنون پس از ۴۵ سال در وضعیت تنش زدایی دیپلماتیک و نظامی محبوس هستند و با توجه به روابط دیرینه تجاری عظیم و خصوصا روابط نزدیک فناوری،  احتمال انجام قمار اقتصادی نیز زیاد است.

بر اساس گزارشهای تحقیقاتی سی ان ان بیزینس، در طول سالهای گذشته هند نسبت به هر کشور دیگری کالاهای بیشتری را از چین وارد کرده و در طی یک دهه گذشته، دو کشور حضور یکدیگر را به عنوان نیروگاههای فن آوری در حال ظهور فعال کرده اند. غول های فناوری چینی میلیارد ها دلار در بزرگترین استارتاپ های هندی سرمایه گذاری کرده و سازندگان تلفن های هوشمند بر بازار این کشور تسلط دارند.

براساس گزارش منتشر شده توسط موسسه تحلیلی گیتوی هاوس هند،  چین طی پنج سال گذشته در بخش فناوری هند جایگاه مهمی را ایجاد کرده است، اما چون این کشور قادر به متقاعد کردن هند برای ورود به پروژه زیرساخت جهانی خود موسوم به ابتکار «یک کمربند و یک جاده» (ناشی از بلندپروازانه ترین سیاست خارجی چین بوده که این طرح از سال ۲۰۱۳ آن‌ هم با تعهد سرمایه‌گذاری زیربنایی میلیارد دلاری چین در کشورهایی که در امتداد جاده ابریشم تا اروپا قرار دارند، آغاز شده است) نبوده است، با پخش تلفن های هوشمند ارزان قیمت با مارک هایی مانند شیائومی و اوپو و وارد کردن پول به استارتاپ های هندی، به صحنه فناوری هند وارد شده است.

همچنین غول فناوری هواوی علیرغم یک اقدام تبلیغاتی ایالات متحده علیه این شرکت چینی، همواره در صدد کمک رسانی به اقتصاد اینترنت در حال رشد سریع هند از طریق ساخت شبکه های ۵G بوده است. بنابراین هند همواره هدف اصلی چین برای تبدیل شدن به نیرویی غالب در فناوری جهانی بوده است.

هند همواره هدف اصلی چین برای تبدیل شدن به نیرویی غالب در فناوری جهانی بوده است اما اکنون،  وجود این تنشهای مرزی روابط دوجانبه را تحت تاثیر و موردتهدید قرار خواهد داد و بحث بر سر همکاری و رقابت میان دو کشور مطرح است. البته پیش از این، افزایش تمایلات و گرایشهای ضد چینی در هند منجر به خواستار اعمال تحریم برخی از محصولات و خدمات چینی شده بود.

از طرفی قطع ارتباط چین و هند می تواند آسیب های شغلی را برای هندی ها ایجاد کند، زیرا سازندگان تلفن های هوشمند چینی قبلا کارخانه هایی را ساخته و در هند شغل هایی را ایجاد کرده اند.

بنابراین، ظهور هند به عنوان بزرگترین بازار خارج از کشور برای شرکتهای تلفن همراه چینی یکی از مهمترین تحولات در روابط چین با هند در پنج سال گذشته است.

بر اساس اعلام منابع آگاه، فروش برندهای برتر گوشی های هوشمند چینی در سال ۲۰۱۹ توسط هند بیش از ۱۶ میلیارد دلار بوده است و شیائومی ۹۵ درصد از تلفنهایی را که در هند به فروش می رساند، بصورت محلی تولید می کند.

البته در هند نیز کمپین هایی برای تحریم کالاهای چینی وجود دارد که حتی با وجود درگیریهای مرزی پیشین، هرگز فروش گوشی های هوشمند چینی در هند متوقف نشده و حتی اگر در شرایط کنونی بسیاری از هندی ها تصمیم گرفته اند تا سخت افزار و نرم افزار چینی را قطع کنند، اما بعید است تا بر خرید این گوشی ها تاثیر بگذارد زیرا هندی ها به اکوسیستم های تلفن چینی وابسته هستند.  

چندی پیش و قبل از درگیری جدی مرزی، نشریه چینی گلوبال تایمز در گزارش خود اعلام کرد که هند در تلاش است از جنگ تجاری میان امریکا و چین به نفع خود استفاده کرده و به جنگ سرد چین و آمریکا بپیوندد.  

در این گزارش همچنین گفته شده که هند نباید تحت تاثیر قرار گرفته و موضع خود را تغییر دهد زیرا نفع زیادی از این رقابت نخواهد برد و باید در استفاده از اهرم امریکا برای تعاملات با چین حساسیت خود را بالا ببرد.

در همین راستا خبرنگار بازار گفتگویی را با پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل شبه قاره در رابطه با اقتصاد کشور هند تحت تاثیر کرونا و خیز بلند این کشور برای سبقت از چین و پیشتازی در عرصه اقتصاد ترتیب داده که در ادامه مرور می کنیم:  

کارشناس مسائل شبه قاره در ابتدا گفت: اقتصاد هند پیش از کرونا اقتصاد در حال توسعه بود و رشد قابل قبولی داشت، اما در همان زمان این مسئله مطرح بود که آیا هند می تواند با کشورهای بزرگ اقتصادی نظیر چین رقابت کند یا خیر.

وی افزود: جایگاه هند با توجه به مجموعه شرایطی که در ارتباط با کنترل جمعیت و سیاست گذاری دموکراسی خود و دخالتها و اختیاراتی که ایالات مختلف در آن دارند، قابل قیاس با چین نیست زیرا چین کشوری با یک حزب واحد و متمرکز است که سیاست گذاریهای یکسانی در سرتاسر کشور اجرا می شود. همچنین چین سالهاست که نگاهش به امریکاست نه هند و در سطح بین الملل با امریکاییها در رقابت است نه کشوری مانند هندوستان که دارای یک جامعه متکثر و سیستم دمکراسی می باشد که هم امتیازات خود را دارد و هم متحمل مشکلاتی جدی می باشد.

ملازهی همچنین اظهار کرد که اما با وجود این مسائل، هندی ها به دلایل مختلف تلاش خود را برای برتر شدن نسبت به چین به کار گرفته اند. یکی از مهمترین دلایل بحث جذب سرمایه و تکنولوژی پیشرفته غربی است. چینی ها با سیاست خود در مناطق آزاد تجاری کاملا توانسته اند تا در جذب سرمایه امریکا، اروپا و ژاپن موفق باشند تا هم سرمایه ایجاد کنند و هم به تکنولوژی پیشرفته دست پیدا کنند.  

این تحلیلگر اضافه کرد که در رابطه با بحث کرونا، چینی ها با قدرت بیشتری توانستند به مهار بیماری پرداخته و هم تاثیرگذاری بهتر و بیشتری بر اقتصاد داشته باشند تا اقتصاد کمتر آسیب ببیند. هند یک کشور بزرگ با جمعیت بسیار زیاد و البته قشر آسیب پذیر زیاد است که تضاد وحشتناکی بین طبقات مرفه و اقشار پایین جامعه در این کشور به چشم می خورد.

ملازهی: مسئله قابل توجه این است هند بعد از کرونا عقب نشینی نخواهد کرد و هر چند ممکن است تلفات بیشتری از چین داشته باشد اما از این بحران بیرون می آید و اقتصاد این کشور مجددا رونق خواهد گرفت همانطور که بر اساس پیش بینی ها انتظار می رود که هندوستان با استفاده از ظرفیت خود اقتصاد را نجات داده و به تلاش خود برای برتری بر قدرتهای اقتصادی ادامه دهد

وی گفت: نظام حاکم بر کشور یک نظامی کاستی با فرهنگی خاص و وفور طبقات محروم است که بنابراین تاثیرگذاری کرونا بر اقتصادش به مراتب بیشتر از چین است که موجب می شود هندی ها در موقعیت مساعدی نباشند، زیرا بسیاری از مشاغل ورشکسته یا در آستانه ورشکستگی هستند. در واقع آنها امکانات و تجهیزات بهداشتی خوبی ندارند تا مانند چینی ها بتوانند این بیماری را مهار کنند. با شیوع کرونا در همان ابتدا، چین توانست منطقه ووهان را محاصره کرده و با استفاده از امکانات خود و تامین مواد غذایی تا حد زیادی این بیماری را مهار کند. بنابراین نمی توان هند را با چین در این رابطه مقایسه کرد، اما مسئله قابل توجه این است هند بعد از کرونا عقب نشینی نخواهد کرد و هر چند ممکن است تلفات بیشتری از چین داشته باشد اما از این بحران بیرون می آید و اقتصاد این کشور مجددا رونق خواهد گرفت همانطور که بر اساس پیش بینی ها انتظار می رود که هندوستان با استفاده از ظرفیت خود اقتصاد را نجات داده و به تلاش خود برای برتری بر قدرتهای اقتصادی ادامه دهد.

پیرمحمد ملازهی در پایان گفتگوی خود در رابطه با مراودات تجاری میان امریکا و هند تحت تاثیر کرونا و روابط پیشین آنها اظهار کرد: کرونا بر مراودات هندوستان با امریکا تاثیر گذاشته، اما مناسبات دوجانبه میان آنها را مسدود نکرده است. امریکاییها بزرگترین سرمایه گذار در هندوستان هستند و هندی ها نیز به لحاظ دریافت تکنولوژی با امریکا در ارتباطند.

از طرفی بزرگترین دموکراسی در امریکا وجود دارد که بنابراین در مقابل چین که با امریکا به لحاظ اقتصادی در تنش و رقابت شدید است، هندوستان برای امریکا مناسبتر است که به جای پاکستان هند را برای سرمایه گذاری به عنوان قدرت برتر منطقه شبه قاره هند می شناسد و از طرفی دیگر چون هند با چین مرزهای مشترک دارد و چین و امریکا با یکدیگر اختلاف دارند،  امریکا از طریق هند می تواند رابطه خود با چین را تعدیل کند.

کد خبر: ۲۴٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha