۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم مهر ۱۴۰۲
جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار؛

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم مهر ۱۴۰۲

گزارش‌های مبتنی بر بهبود بازار کار در آمریکا در هفته گذشته ادامه داشت و سازمان تجارت جهانی با کاهش پیش‌بینی رشد تجارت در جهان، برآورد خود را به ۰.۵ درصد رساند.

به گزارش بازار، در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۲٫۳ میلیون
سی‌ان‌بی‌سی- اقتصاد آمریکا در سال جاری بیش از ۲٫۳ میلیون شغل جدید ایجاد کرده است، نرخ بیکاری هنوز در این کشور زیر ۴ درصد است و نزدیک به ۱۰ میلیون موقعیت شغلی برای افرادی که هنوز به دنبال کار هستند وجود دارد. بااین‌همه عملکرد قدرتمند بازار کار نتوانسته فشار اقتصادی را از دوش مردم آمریکا بردارد. نرخ بالای تورم هزینه‌های زندگی را به‌شدت افزایش داده است و اگرچه تورم ازنظر سرعت رشد سالانه پایین‌ است، اما هنوز بسیار بیشتر از آن چیزی است که اکثر مردم قادر به تحمل آن باشند. بیشترین سهم در ایجاد شغل در بازار کار آمریکا از منظر بخش اوقات فراغت و مهمان‌نوازی داشته است زیرا به ایجاد ۹۶ هزار شغل جدید کمک کرده است. بخش دولتی۷۳ هزار شغل، مراقبت‌های بهداشتی ۴۱هزار شغل، و خدمات حرفه‌ای، علمی و فنی ۲۹ هزار ایجاد کرده‌اند. صنایع مرتبط با خدمات هم ۲۳۴ هزار نفر به رشد کل مشاغل کمک کرده‌اند، درحالی‌که صنایع تولیدکننده کالا فقط ۲۹ هزار شغل اضافه کردند.

۹ هزار دلار در تن
رویترز: کمبود عرضه ناشی از تغییرات آب و هوایی باعث افزایش تاریخی قیمت روغن‌زیتون در کشورهای مختلف جهان شده است. این محصول اکنون باقیمت ۹ هزار دلار در هر تن به فروش می‌رسد. براساس گزارش شرکت تحقیقات بازار Circana مستقر در شیکاگو، این رقم در سال جاری ۱۲٫۵ درصد و در سال گذشته ۸٫۸ درصد افزایش داشته است. هم‌زمان در اسپانیا، بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده روغن‌زیتون در جهان، تولید در ماه می نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۴۸ درصد کاهش داشته است زیرا خشک‌سالی و کمبود آب در چند ماه گذشته در اسپانیا شرایط ایده آلی برای برداشت محصول زیتون نبوده است. همین امر در سایر کشورهایی که به خاطر تولید روغن‌زیتون معروف هستند ازجمله ایتالیا، دومین تولیدکننده بزرگ روغن‌زیتون جهان صادق است. محصولات زیتون در پرتغال، تونس، مراکش و یونان همگی آسیب مشابهی دیده‌اند. بعضی از کشورها، مانند ترکیه، برداشت خوبی داشته‌اند، اما مقامات ترکیه صادرات فله روغن‌زیتون را ممنوع کرده‌اند تا از تأمین مصرف داخلی اطمینان حاصل کنند. ازاین‌رو وزارت کشاورزی آمریکا چشم‌انداز روغن‌زیتون خود را کاهش داده است. این آژانس ماه گذشته تخمین زد که امسال تنها ۲٫۵ میلیون تن روغن‌زیتون در جهان تولید خواهد شد، یعنی یک‌چهارم کمتر از تولید سال گذشته و میانگین ۵ ساله.

۵۸٫۳ میلیارد دلار
اکسیوس: کسری تجاری آمریکا در ماه اوت در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته تقریباً ۱۶ درصد کاهش‌یافته و به ۵۸٫۳ میلیارد دلار رسید. این کمترین کسری تجاری آمریکا طی ۳ سال گذشته است. کسری تجاری به دلیل کاهش شدید واردات کالاهای مصرفی و سرمایه‌گذاری رخ می‌دهد و می‌تواند نشانه‌ای از تضعیف تقاضا در آمریکا باشد. صادرات آمریکا به دلیل افزایش فروش نفت خام در سال جاری روندی افزایشی یافته اما واردات به لطف کاهش تقاضا برای تلفن‌های همراه، نیمه‌رساناها و تجهیزات الکتریکی کاهش‌یافته است. کسری تجاری معیاری برای اندازه‌گیری شکاف میان آنچه آمریکا از کشورهای خارجی خریداری می‌کند و آنچه در خارج از کشور می‌فروشد است. افزایش واردات معمولاً منعکس‌کننده افزایش مصرف است که نشانه کلیدی سلامت اقتصاد مصرف محور آمریکا است. اما کسری تجاری درواقع تولید ناخالص داخلی را متناسب با نحوه محاسبه این معیار کاهش می‌دهد.

۵ درصد
بانک جهانی- بانک جهانی با استناد به کاهش تقاضای چین و جهان در بحبوحه افزایش نرخ‌های بهره و کاهش تجارت جهانی، پیش‌بینی رشد خود را برای توسعه اقتصادی شرق آسیا و اقیانوس آرام را کاهش داد. این نهاد براساس گزارش اکتبر خود که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد که انتظار دارد اقتصادهای درحال‌توسعه در شرق آسیا و اقیانوس آرام در سال ۲۰۲۳ رشد ۵ درصدی داشته باشند. برآورد جدید کمی کمتر از ۵٫۱ درصدی است که این نهاد جهانی در ماه آوریل پیش‌بینی کرده بود. برای سال ۲۰۲۴، بانک جهانی رشد ۴٫۵ درصدی را برای این منطقه پیش‌بینی می‌کند که کمتر از پیش‌بینی ۴٫۸ درصدی آوریل است. بانک جهانی همچنین پیش‌بینی رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳ را بدون تغییر ۵٫۱ درصد اعلام کرد، اما برآورد خود برای سال ۲۰۲۴ را از ۴٫۸ درصد به ۴٫۴ درصد کاهش داد.

۴٫۴ درصد کاهش
رویترز- برخلاف انتظارات بازار، صادرات کره جنوبی در ماه سپتامبر کمترین کاهش را طی ۱ سال گذشته از خود نشان داد و امیدواری‌ها نسبت به بهبود روند رشد اقتصاد جهانی را زنده کرد. داده‌های تجاری این کشور نشان داد که فروش خارجی چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا با ۴٫۴ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۵۴٫۶۶ میلیارد دلار رسیده است، که بسیار کمتر از ۸٫۳ درصد کاهش ماه اوت و ۹٫۱ درصد پیش‌بینی‌ها بوده است. این دوازدهمین ماه متوالی کاهش صادرات کره جنوبی به شمار می‌رود، اما کاهش این ماه کمترین میزان کاهش طی ۱۲ ماه گذشته بوده است. براساس داده‌های تجاری کره جنوبی، محموله‌های چین ۱۷٫۶ درصد کاهش داشته است که کمترین میزان طی ۱۱ ماه گذشته به شمار می‌رود، درحالی‌که صادرات به آمریکا ۸٫۵ درصد و صادرات به اتحادیه اروپا ۶٫۵ درصد افزایش داشته است.

۱۰۰٫۲۵ دلار
بلومبرگ- هفته گذشته روبل روسیه بار دیگر به پایین‌ترین سطح ارزش خود در برابر دلار رسید و مرز ۱۰۰ را در برابر دلار رد کرد. این ارز در اوایل روز سه‌شنبه گذشته به ۱۰۰٫۲۵۵ در برابر دلار کاهش ارزش داشت، اما کمی بعد دوباره به سطح ۹۹٫۵۵ بازگشت. آخرین باری که روبل آستانه ۱۰۰ را رد کرد، بانک مرکزی روسیه اقدامات اضطراری برای مدیریت بحران انجام داد، ازجمله نرخ بهره را به ۱۲ درصد افزایش داد. کاهش دوباره ارزش روبل در ماه سپتامبر هم باعث افزایش مجدد نرخ بهره به ۱۳ درصد شد. در اوایل سپتامبر، بانک مرکزی همچنین فروش ارز خارجی را برای کمک به مهار نوسانات روبل افزایش داد. آخرین کاهش ارزش روبل در حالی رخ می‌دهد که روسیه از نابرابری پویایی تجاری، یعنی نابرابری درآمد از محل صادرات با میزان تقاضا برای واردات رنج می‌برد.

۳ هزار میلیارد یورو
یورونیوز- بدهی فرانسه از ۱ هزار میلیارد یورو سال ۲۰۰۳ به ۳ .هزار میلیارد یورو در سال جاری رسیده است. بدهی این کشور در ابتدای سال ۲۰۲۳ معادل ۱۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی فرانسه است. ۲۰ سال پیش، در سال ۲۰۰۳، فرانسه اولین هزار میلیارد یورو بدهی عمومی خود را تجربه کرد. فرانسه در کنار یونان، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا و بلژیک، یکی از کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه یورو است که بدهی بالاتر از ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی دارد.

۰٫۸ درصد
سازمان تجارت جهانی- پیش‌بینی رشد خود از تجارت جهانی کالا در سال جاری را از ۱٫۷ درصد ماه آوریل به نصف کاهش داده و به ۰٫۸ درصد رساند. به گفته این نهاد تورم مداوم، بالا رفتن نرخ‌های بهره، بازار متشنج چین و جنگ در اوکراین بر چشم‌انداز تجارت جهانی سایه افکنده است. این سازمان اعلام کرد: حجم تجارت کالا در سال ۲۰۲۳ تنها ۰٫۸ درصد افزایش خواهد یافت و برای سال ۲۰۲۴ رشد تجارت کالا ۳٫۳ درصد خواهد بود، پیش‌بینی‌ای که تقریباً نسبت به برآورد ۳٫۲ درصدی ماه آوریل تغییری نکرده است. به گفته این نهاد، رکود تجارت جهانی گسترده بوده و به‌جز تجارت جهانی خودرو، طیف وسیعی از کشورها و کالاها، به‌ویژه آهن و فولاد، تجهیزات اداری و مخابراتی، منسوجات و پوشاک را شامل می‌شود.

کد خبر: ۲۴۸٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha