ممنوعیت واردات لوازم خانگی تمدید شد| درج برندهای خارجی روی تولیدات ایرانی توسط برخی سودجوها
دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی در پاسخ به «بازار»:

ممنوعیت واردات لوازم خانگی تمدید شد| درج برندهای خارجی روی تولیدات ایرانی توسط برخی سودجوها

هاشمی، دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه امسال هم ممنوعیت واردات لوازم خانگی ادامه می یابد گفت: باید مرکز فرماندهی واحد تولید در کشور شکل بگیرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: عباس هاشمی به مناسبت برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه انجمن لوازم خانگی دارای ۳۱۳ عضو فعال که شامل محصول سازان و قطعه سازان است و ۱۱ کمیسیون تخصصی دارد گفت: امسال بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی از سوم تا ششم آبان در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که گَرید A پلاس الزاماتی را برای برگزاری این نمایشگاه متصور شده است.

او ادامه داد: آوردن هیئت‌های تجاری خارجی برای قراردادهای صادراتی، برگزاری رویدادهای علمی و غیره از جمله برنامه‌های انجمن در این نمایشگاه است. تاکنون ۳۰۹ واحد صنعتی در این رویداد مشارکت کردند که ۲۰۷ واحد داخلی است و ۱۲ نمایندگی خارجی شرکت‌ها و ۱۷ شرکت خارجی به طور مستقیم، عمدتاً از چین و ترکیه و بیشتر در حوزه قطعات مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه سال گذشته ۶۵ میلیون دلار قرارداد صادراتی با عراق بسته شد، گفت: با اعلام پلیس در ۱۰ روز اول مهر به خاطر بحث ترافیک، امکان برگزاری نمایشگاه نبود و در نتیجه نمایشگاه لوازم خانگی با برخی نمایشگاه‌های دیگر هم زمان و متراژ آن نسبت به پارسال نصف شد.

تحریم های جهانی علیه ایران از سال ۹۷ بطور موثر برقرار شد. با توجه به اینکه این تحریم شامل حال صنعت لوازم خانگی شد اما با حمایت صنایع داخلی و فعالیت شرکت های دانش بنیان باعث شد که کمترین آسیب را متحمل شود

هاشمی در خصوص تاثیر تحریم ها بر صنعت لوازم خانگی گفت: تحریم های جهانی علیه ایران از سال ۹۷ بطور موثر برقرار شد. با توجه به اینکه این تحریم شامل حال صنعت لوازم خانگی شد اما با حمایت صنایع داخلی و فعالیت شرکت های دانش بنیان باعث شد که کمترین آسیب را متحمل شود.

وی با تاکید بر اینکه صنعت لوازم خانگی در این دوران با افزایش کمی تولید، افزایش کیفیت، حفظ اشتغال و ایجاد مراکز نوآوری نیاز جامعه را تامین کرد اضافه کرد: تاکنون درباره مجوزهای افزایش قیمت اعلام نظر رسمی نشده، اما با توجه به نظرات وزیر صمت که به نظر می‌رسد اعتقاد به مکانیزم عرضه و تقاضا دارند، فکر می‌کنم حاکمیت در حال پذیرفتن این مکانیزم است و کم کم به آن سمت و سو می‌رویم.

از تیر ماه سال گذشته مجوز رسمی برای افزایش قیمت نداشتیم، اما تولیدکنندگان هم بدون افزایش قیمت متناسب با اثرگذاری تورم در بخش تولید، نمی‌توانند ادامه دهند

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: بنابراین از تیر ماه سال گذشته مجوز رسمی برای افزایش قیمت نداشتیم، اما تولیدکنندگان هم بدون افزایش قیمت متناسب با اثرگذاری تورم در بخش تولید، نمی‌توانند ادامه دهند. پس مجبورند برای بقای بنگاه تولیدی به شکل‌های مختلف به قول آقای وزیر حتی در مواردی التماسی، مدارک خود را ارائه دهند و ریسک تعزیرات را هم قبول کنند. اما به هر حال در جهت تحقق شعار سال از دولت انتظار همراهی و همکاری داریم.

هاشمی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» که پرسید آیا آماری از میزان صادرات لوازم خانگی در این مدت که واردات ممنوع شد دارید؟ و آیا این آمار افزایشی است؟ گفت: در مورد اینکه محصولات لوازم خانگی در کشورهای همسایه استقبال می شود باید گفت که کیفیت تولیدات ایرانی نسبت به ۵ سال قبل رشد قابل توجهی داشته است و می توان گفت که این روند رو به رشد می تواند یک خبر خوشحال کننده باشد.

او ادامه داد: طبق آمارهای استخراج شده در مجموع صادرات لوازم خانگی در سال گذشته ۴۴٠ میلیون دلار بوده است.

هاشمی در خصوص وضعیت تولید لوازم خانگی نیز گفت: تولید برخی اقلام افزایشی و برخی کاهشی بوده است. البته آمار رسمی در اختیار وزارت صمت است. علت کاهش تولید برخی اقلام، طولانی بودن زمان تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است که حتی به ۷۵ و ۹۰ روز هم رسیده است.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت اخیراً اعلام کرده که بازرگانان معادل ۸۵ درصد میانگین دو سال گذشته و تولیدکنندگان معادل ۱۲۵ درصد میانگین دو سال گذشته مجاز به واردات هستند. این موضوع باعث شده بانک مرکزی بخشی از پرونده‌ها را برای گرفتن تأیید مجدد به وزارت صمت برگرداند.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران خاطر نشان کرد: اداره کردن جزیره ای بخش تولید اقدامی غلط و اشتباه است. بخشی در اختیار وزارت اقتصاد، بخشی در اختیار بانک مرکزی و بخشی در اختیار وزارت صمت بلا تکلیف مانده است.

وی ادامه داد: باید مرکز فرماندهی واحد تولید در کشور شکل بگیرد و اداره کردن جزیره‌ای بخش تولید غلط است.

هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری بازار مبنی بر اینکه با توجه به اینکه یک سال است که قیمت ها به صورت رسمی افزایش نداشته است آیا احتمال دارد که ممنوعیت واردات لوازم خانگی باز هم ادامه یابد؟ گفت: محدودیت و ممنوعیت یک واژه مقطعی است و مانند یک نوزاد که باید از او مراقبت شود تا بزرگ تر شود تولید نیز همین وضعیت را دارد. به هر حال تولید کننده ها هم نباید این تصور را داشته باشند که ممنوعیت واردات ابدی است.

وی افزود: به هر حال در دوران تحریم ها بعد از سال ۹۷ دچار یک محدودیت ارزی بود. پس برای مدیریت صحیح منابع ارزی کشور نیاز بود کالاهای غیر ضروری فعلا وارد کشور نشود و قطعات وارد شود. اما تولید کننده ها بدانند که ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا ابد نخواهد بود و باید خود را پویاتر کنند و تمام استانداردهای کیفی و قیمتی را انجام دهند.

هاشمی با بیان اینکه جلسات متوالی در حوزه قاچاق برگزار شد و شناسه کالا و کد رهگیری هم کمک کننده است، گفت: اما با توجه به هزینه‌های تولید، قاچاق ارزان‌تر تمام می‌شود. حدود ۳۰ درصد هزینه‌های تولید داخل مربوط به عوارض و مالیات است. بنابراین با در نظر گرفتن همین فاکتور، قاچاق ۳۰ درصد زیر قیمت تولید داخل است. تولیدکنندگان داخلی باید برای حفظ سهم بازار در حوزه خدمات پس از فروش و قیمت دقت لازم را داشته باشند.

سهم کالای قاچاق در بازار لوازم خانگی ۳۰ تا ۳۵ درصد است، اما این رقم نمی تواند دقیق باشد

وی در ادامه با بیان اینکه آمار دقیقی از قاچاق وجود ندارد، تصریح کرد: برآوردهایی که مطرح می‌شود این است که سهم کالای قاچاق در بازار لوازم خانگی ۳۰ تا ۳۵ درصد است، اما این رقم نمی تواند دقیق باشد. بخشی از مبادی ورودی قاچاق هم قانونی است. برای مثال سهمیه‌های پیله وری سقف و محدوده دارد و نباید از استان خارج شود، اما در مواردی نظارت کافی نیست و ممکن است بازرگانی از تهران برود و چند هزار کارت پیله وری بگیرد و لوازم خانگی وارد کند.

احتمال دارد به دلیل اینکه برخی محصولات ایرانی کیفیت بالایی دارند برخی از افراد در برخی مناطق برندهای خارجی را روی محصولات ایرانی نصب و به اسم خارجی به فروش می رسانند

او در پاسخ به این پرسش که آیا صحت دارد به عنوان مثال بر روی یخچال ایرانی برند معتبر خارجی درج می شود و به اسم یخچال خارجی به فروش می رسد؟ گفت: احتمال دارد به دلیل اینکه برخی محصولات ایرانی کیفیت بالایی دارند برخی از افراد در برخی مناطق برندهای خارجی را روی محصولات ایرانی نصب و به اسم خارجی به فروش می رسانند.

کد خبر: ۲۴۸٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مصلح IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      0 0
      قاچاق ارزانتر تمام می شود؟هزینه های حقوق و دستمزد ارزان کارگر ایرانی و انرژی مجانی را در نظر نگرفته و فقط مالیات و عوارض را چسبیده.