۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
صادرات ۶ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلاری چین به ایران
در ۸ ماه گذشته رقم خورد

صادرات ۶ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلاری چین به ایران

گمرک چین اعلام کرد صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا اوت امسال با رشد ۹ درصدی مواجه شده و به ۶ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش‌ بازار، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۸ ماهه نخست سال جاری میلادی با کاهش ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۹ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار رسیده است.

ارزش مبادلات دو کشور در ماه‌های ژانویه تا اوت سال قبل بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار اعلام شده بود.

واردات رسمی چین از ایران در ۸ ماهه نخست ۲۰۲۳ با کاهش ۴۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۲ میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل ۴ میلیارد و ۹۵۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

اما صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا اوت امسال با رشد ۹ درصدی مواجه شده و به ۶ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار رسیده است. چین در ماه‌های ژانویه تا اوت سال قبل ۶ میلیارد و ۱۹۶ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

بر این اساس تراز تجاری دو کشور در ۸ ماهه نخست سال جاری میلادی به میزان ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به نفع چین بوده است.

به عقیده تحلیلگران، مبادلات واقعی ایران و چین بسیار بیشتر از ارقام رسمی است که توسط گمرک چین منتشر می شود. آمار مربوط به خرید نفت ایران توسط پالایشگاه های بخش خصوصی چین در آمار رسمی واردات این کشور درج نمی شود.

کل تجارت چین با کشورهای مختلف جهان در ۸ ماهه نخست سال جاری میلادی ۳۸۹۳ میلیارد دلار بوده که این رقم با افت ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. صادرات چین در این دوره ۹ درصد و واردات این کشور نیز ۷ درصد کاهش داشته است.

کد خبر: ۲۴۷٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha