۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲
گیاهان دارویی؛ ظرفیتی پول ساز در استان ایلام
یادداشت؛

گیاهان دارویی؛ ظرفیتی پول ساز در استان ایلام

ایلام-«گیاهان دارویی از ظرفیت های مهم اقتصادی و پول ساز در استان ایلام بوده که مورد غفلت واقع شده است»این جمله بخشی از یاداشت مهسا نظری فعال رسانه‌ای ایلام برای رسانه بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: گیاهان دارویی یک نعمت خدادادی بوده که در دشت‌ها، ارتفاعات، کوهپایه‌ها، حاشیه رودها و دره‌ها می‌رویند و در طب سنتی برای درمان پرفشاری خون، سرفه، بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های قلبی، سرما خوردگی، تسکین اعصاب، رفع نفخ معده، بیماری‌های پوستی، قندخون و... کاربرد دارند.

لازم به ذکر است امروزه گیاهان دارویی نه تنها از تولیدات مهم در بخش کشاورزی به شمار می‌روند، بلکه به عنوان بزرگ‌ترین ثروت ملی در هر کشوری شناخته می‌شوند؛ همچنین در سال‌های اخیر استفاده از گیاهان دارویی به دلیل اثبات اثرات مفید آن، ارزان بودن، نداشتن اثرات جانبی و همچنین سازگار بودن با محیط زیست روز به روز در حال افزایش است.

به گفته کارشناسان علاوه بر رعایت جنبه‌های هنری و زیبایی، گیاهان دارویی از نظر مصارف خوراکی، بومی، صنعتی، دفع آفات و مصرف دارویی نیز مورد توجه جدی قرار گرفته‌اند.

پتانسیل تولید گیاهان دارویی در ایلام

در این راستا استان ایلام هم یکی از مناطق مستعد تولید گیاهان دارویی در کشور است که در منابع مختلف تعداد گونه‌های گیاهی آن را بیش از ۳۰۰ گونه معرفی کرده‌اند و این استان جزو استان‌های برتر کشور از نظر سطح زیرکشت و تولید گیاهان دارویی است.

تشنه داری، آویشن، هفت تخمه، په گل، گل گاوزبان، خارشتر، شیرین بیان، بلوط، برزا، پسته وحشی، پونه- سقز (آدامس کردی)، پیازوکه (تره پیاز)، کنار، تایو، کله شنگ، گیلاخه (به زبان محلی) ،بادام کوهی و زالزالک از معروف‌ترین گیاهان دارویی در استان ایلام هستند.

گیاهان دارویی؛ ظرفیتی پول ساز در استان ایلام

این گیاهان دارویی طبق مطالعات انجام شده خواص بالایی از قبیل تقویت کننده اعصاب، تقویت کننده مغز، درمان سردرد و میگرن، تب‌بر و تسکین درد، تقویت کننده معده، درمان بی‌اشتهایی، رفع ورم معده، درمان کم خونی، ضد سرفه و خلط آور، ضد عفونی کننده بدن، هاضم غذا، ضد بو، ضد تشنج، درمان پیچش روده و اسهال، تصفیه کننده خون، درمان بیخوابی، تقویت بینایی و معده و... به همراه دارند که موجب شده هر ساله افراد بسیاری برای برداشت گیاهان دارویی به کوه‌ها و جنگل‌های استان ایلام مراجعه کنند.

مزیت‌های کشت گیاهان دارویی

بررسی‌ها نشان داده با کشت گیاهان دارویی در استان ایلام می‌توان به مزیت‌های متعددی از قبیل توسعه اقتصادی، توسعه اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، رونق کشاورزی، افزایش صادرات و توسعه استان دست یافت.

با توجه به‌ خشک سالی‌های چند سال اخیر و بحران کمبود آب در استان ایلام یقینا کاشت گیاهان دارویی به دلیل نیاز آبی کم در شرایط خشکسالی و قابلیت تولید در زمین‌های کم‌بازده می‌تواند در افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک نیز مؤثر واقع شود

همه می‌دانیم که استان ایلام پتانسیل بالایی در حوزه تولید گیاهان دارویی دارد، با این وجود این ظرفیت‌ها در استان ایلام همواره مغفول مانده‌اند.

عدم فرهنگ‌سازی و کم رغبتی کشاورزان، نبود کارخانه گیاهان دارویی در استان، کمبود نهاد، عدم برخورداری از برنامه‌ریزی‌ اصولی و همچنین نبود سرمایه گذار از جمله دلایل عدم توسعه کشت گیاهان دارویی محسوب می‌شود.

راهکارهای توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی

در این راستا جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه گیاهان دارویی در دل کوه‌ها و جنگل‌ها، تشویق کشاورزان یه کاشت گیاهان دارویی، احداث صنایع تبدیلی در این حوزه، افزایش صادرات، پرورش نیروی متخصص و حمایت از فعالان در این عرصه از جمله اقدامات لازم جهت توسعه و رونق کشت گیاهان دارویی در استان محسوب می‌شود.

با توجه به‌ خشک سالی‌های چند سال اخیر و بحران کمبود آب در استان ایلام یقینا کاشت گیاهان دارویی به دلیل نیاز آبی کم در شرایط خشکسالی و قابلیت تولید در زمین‌های کم‌بازده می‌تواند در افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک نیز مؤثر واقع گردد، از این رو توجه به این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است که باید مورد توجه کشاورزان و مسئولان استانی قرار گیرد.

ایلام با گستره ۲۰ هزار کیلومتر مربع مساحت دارای یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع است.

۸۷ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که این عرصه ها به دلیل قرار گرفتن در دامنه رشته کوه‌های زاگرس و شرایط آب و هوایی مناسب، از جنگل، مرتع و پوشش گیاهی قابل توجهی برخوردارند به همین دلیل ایلام یکی‌از مهمترین رویشگاه‌های انواع مختلف گیاهان وحشی در کشور به شمار می‌رود.

بیش از هزار گونه گیاهی در استان ایلام شناسایی شده که بیش از ۳۰۰ گونه از این تعداد خواص درمانی و دارویی دارند.

کد خبر: ۲۴۷٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha