۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
ایجاد شرایط تنش آبی با ۲ دهه خشکسالی| اجرای عدالت آبی در کشور
مدیرعامل شرکت آبفا اعلام کرد

ایجاد شرایط تنش آبی با ۲ دهه خشکسالی| اجرای عدالت آبی در کشور

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به دو دهه خشکسالی در کشور، گفت: در کنار مصرف بی‌رویه آب و افزایش جمعیت، سرانه منابع آب تجدیدپذیر کشور کاهش یافته و در شرایط تنش آبی قرار گرفته است.

به گزارش بازار، اتابک جعفری با اشاره به ۲ دهه رویارویی کشور با خشکسالی‌های پی‌درپی، اظهار کرد: در کنار مصرف بی‌رویه آب و افزایش جمعیت، سرانه منابع آب تجدیدپذیر کشور کاهش یافته و در شرایط تنش آبی قرار گرفته است. درک این شرایط سبب شد در ابتدای دولت سیزدهم و در هنگام رای اعتماد به دولت منتخب توسط مجلس شورای اسلامی، وزیر نیرو، وعده‌هایی را در قالب یک برنامه چهار ساله ارائه دهد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در تشریح طرح‌های آبرسانی، افزود: ویژگی‌های اقلیمی، تداوم وضعیت کم بارشی و افزایش تقاضا برای آب شربِ بهداشتی سبب شد که طرح‌های آبرسانی به شهروندان در راس برنامه‌های بخش آب وزارت نیرو قرار بگیرد.

وی ادامه داد: این طرح‌ها از طریق فراهم سازی آب بهداشتی، شاخص سلامت و امید به زندگی را در شهروندان افزایش می‌دهد. همچنین با تامین آب مورد نیاز برای شهرها سبب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی می‌شود. در واقع طرح‌های آبرسانی در دسته طرح‌های رفاهی، سبز و محیط زیستی جای می‌گیرند.

جعفری خاطرنشان کرد: میثاق وزارت نیرو با مردم شریف ایران و نمایندگان مجلس این بود که طی چهار سال، ۹ درصد بر ظرفیت آب شرب بهداشتی کشور بیفزاید، یعنی حجمی معادل ۷۰۰ میلیون متر مکعب؛ اما تلاش خستگی ناپذیر خدمتگزاران مردم در بخش آب و آبفای وزارت نیرو، این مقدار را به بیش از یک میلیارد و ۵۸ میلیون متر مکعب رسانید، یعنی عملکرد دو سال نخست، ۵۰ درصد از وعده ۴ساله فراتر رفته است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: بنا بر این راه چهار ساله در کمتر از دو سال طی شده است. فرزندان ملت برآنند تا در پایان فرصت خدمتگزاری دولت سیزدهم، ضریب تحقق میثاق خود را در برنامه آبرسانی به ۳۰۰ درصد یعنی به حجم دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب برسانند.

طرح‌های رو به جلوی فاضلاب شهری
وی با بیان اینکه امر جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهری علاوه بر الزامات و ضرورت‌های زیست محیطی و بهداشتی، به عنوان تامین کننده بخشی از منابع آب نا متعارف به شمار می‌آیند، بیان کرد: بازچرخانی پساب کمک شایانی به پایداری تامین آب در مصارف گوناگون می‌کند.

جعفری اظهار داشت: برنامه دولت سیزدهم در این بخش شامل اجرای ۴۶ طرح با حجم یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب در کشور بوده است. در حال حاضر از این مقدار ۶۴۷ هزار متر مکعب به بهره‌برداری رسیده است که حکایت از تحقق ۵۴ درصدی برنامه دارد. در پایان دولت و با بهره‌برداری از ۴۷ طرح دیگر، ضریب تحقق تعهدات وزارت نیرو به ۱۰۷ درصد خواهد رسید.

اجرای عدالت آبی در سراسر کشور
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب به اقدامات صورت گرفته در جهاد آبرسانی اشاره کرد و گفت: در جهان، در امر آبرسانی به کانون‌های جمعیتی، معمولاً مناطق روستایی مورد کم توجهی قرار می‌گیرند. در ایران، توجه به مقوله «عدالت آبی» سبب شده است که سطح دسترسی روستائیان به آب آشامیدنی سالم در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا در وضعیت بهتری باشد، ولی هنوز از ضریب دسترسی شهری کمتر است.

وی تاکید کرد: همین تفاوت وزارت نیرو را بر آن داشت تا با اجرای طرح جهاد آبرسانی، شاخص‌های دسترسی به آب روستایی را جابه‌جا کند و از ۸۲ درصد در ابتدای دولت به ۹۰ درصد در انتهای دولت برساند.

جعفری گفت: هم اکنون کوشش‌های انجام شده موجب گشته که ضریب دسترسی روستائیان به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی به ۸۶.۶ درصد برسد. این در صورتی است که به عنوان مثال قرارداد ب متقابل تا قبل از ١٤٠٠ چیزی حدود ٣٥ میلیون بوده و این در حالی است که طی ٢ سال گذشته به ٣٧٠ میلیون رسیده و یک کار عظیم صورت گرفته است.

کد خبر: ۲۴۷٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha