۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸
داد و ستد ۲۳.۶ هزار میلیارد ریال حامل انرژی

داد و ستد ۲۳.۶ هزار میلیارد ریال حامل انرژی

بورس انرژی ایران در هفته دوم مهر امسال شاهد ۱۳۰ معامله به ارزش بیش از ۲۳.۶ هزار میلیارد ریال بود.

به گزارش بازار، هفته گذشته بیش از ۸۳.۵ هزار تن انواع حامل انرژی در تابلو نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی این بورس مورد مبادله قرار گرفت.

ارزش ۱۲۴ معامله انجام‌شده در این تابلو بیش از ۲۳.۴ هزار میلیارد ریال بود که افزون بر ۹۹ درصد ارزش کل معاملات بورس انرژی در این هفته را به خود اختصاص داد.

در هفته دوم پاییز بیشترین سهم از ارزش معاملات به فرآورده «نفت سفید» به ارزش ۱۰.۲ هزار میلیارد ریال تعلق داشت و این فرآورده ۴۳.۷ درصد از ارزش کل معاملات بورس انرژی در این هفته را به خود اختصاص داد. «ته‌مانده برج تقطیر» دومین فرآورده با بیشترین ارزش معاملاتی در این هفته بود که با ۴.۲ هزار میلیارد ریال ارزش معاملاتی، سهم ۱۷.۹ درصدی از ارزش کل معاملات بورس انرژی داشت. سومین فرآورده این هفته نیز «آیزوریسایکل» بود که ارزش معاملات آن به ۲.۱ هزار میلیارد ریال رسید و سهم ۹.۲ درصدی از ارزش کل معاملات بورس انرژی در هفته دوم مهرماه را از آن خود کرد.

در این هفته همچنین تبادل مالکیت نزدیک به یک میلیون و ۱۱۲ هزار کیلووات‌ساعت برق در قالب اوراق سلف به ارزش ۹۷۵ میلیون ریال رقم خورد.

تالار برق سبز بورس انرژی نیز در هفته معاملاتی منتهی به ۱۲ مهرماه شاهد معاملات ۱۶۵.۶ هزار کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر به ارزشی بالغ بر ۳.۱ میلیارد ریال بود.

تابلو گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله نیز در این هفته میزبان معاملات شش میلیون برگه از این گواهی به ارزش ۶۱.۹ میلیارد ریال بود.

در این هفته همچنین دو هزار و ۵۷۵ برگه گواهی ظرفیت به ارزش بیش از ۲۰۳ میلیون ریال در بورس انرژی مورد دادوستد قرار گرفت.

عرضه‌کنندگان برتر
شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا با ۴۹.۹ هزار تن عرضه فرآورده‌ها، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده هفته معاملاتی منتهی به ۱۲ مهرماه در بورس انرژی بود. همچنین پتروشیمی نوری با ۳۷ هزار تن عرضه و شرکت نفت ستاره خلیج فارس با ۳۳.۷ هزار تن عرضه رتبه‌های دوم و سوم بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان این هفته را به خود اختصاص دادند.

پالایش نفت آبادان، پالایش نفت بندرعباس و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم تا ششم عرضه‌کنندگان بزرگ در این هفته معاملاتی بورس انرژی قرار گرفتند.

جایگاه‌های هفتم تا دهم بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان این هفته در بورس انرژی نیز به‌ترتیب به پالایش نفت امام خمینی، پالایش نفت شیراز، شرکت ملی نفت ایران و پالایش نفت اصفهان تعلق گرفت.

فروشندگان برتر
فروشنده برتر هفته‌ای که گذشت در بورس انرژی شرکت نفت ستاره خلیج فارس بود که ۳۳.۷ هزار تن از محصولات خود را در این بورس به فروش رساند.

در هفته دوم مهرماه، دومین شرکت با بیشترین حجم فروش از طریق بورس انرژی نیز پالایش نفت امام خمینی با ۱۵ هزار تن معامله فرآورده بود.

در این هفته جایگاه سوم تا پنجم برترین فروشندگان بورس انرژی را به‌ترتیب شرکت‌های پالایش نفت شیراز با ۸.۵ هزار تن، پتروشیمی آبادان با پنج هزار تن و پالایش نفت اصفهان با ۴.۱ هزار تن از آن خود کردند.

کد خبر: ۲۴۷٬۷۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha