۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
هزینه تولید و خشکسالی زنبورداران اردبیلی را رنج می دهد
سرپرست جهاد کشاورزی اردبیل:

هزینه تولید و خشکسالی زنبورداران اردبیلی را رنج می دهد

اردبیل- اژدری، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: هزینه های بالای تولید، خشکسالی و شیوع بیماری های فصلی زنبورداران استان را به شدت تهدید می کند.

نوبخت اژدری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: استان اردبیل با برند عسل سبلان قطب تولید این محصول است که از فواید بسیار زیادی نیز بهره مند است.

وی به تولید سه هزار و ۵۰۰ تن عسل ناب از دامنه های سبلان اشاره کرد و گفت: یک هزار و ۵۰۰ تن از این میزان سرانه مصرف استان اردبیل است و ۲ هزار و ۵۰۰ تن در داخل کشور و یا حوزه کشورهای خلیج فارس، عراق و مالزی صادر و به مصرف می رسد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی اردبیل تصریح کرد: از ۱۵ مهرماه سرشماری زنبورستان های استان آغاز می شود و این فرآیند تا ۲۷ مهرماه ادامه خواهد داشت.

اژدری افزود: در این ایام انتظار داریم تا فعالان صنعت کندو از جابجایی کندوها و مهاجرت خودداری کرده تا اطلاعات دقیق جمع آوری و در اختیار مسئولان و برنامه ریزان قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: زنبورداران باید آدرس محل سکونت خود را به نزدیکترین مرکز جهاد کشاورزی اطلاع دهند تا کارشناسان پهنه در زمان حضور و کسب اطلاعات بتوانند به راحتی سرشماری زنبورستان ها را انجام دهند.

اژدری به بی انگیزه بودن زنبورداران برای کوچ پاییزه اشاره کرد و ادامه داد: اکثر زنبورداران به دلیل بالا بودن هزینه ایاب و ذهاب حاضر نیستند تا کوچ کرده و سعی می کنند زمستان گذرانی را در همین مناطق انجام دهند.

وی بالا بودن هزینه های تولید، خشکسالی و بروز بیماری لاعلاج را در زنبورستان ها به عنوان آسیب جدی یادآور شد و اضافه کرد: در این حوزه انتظار می رود با همراهی دامپزشکی نوع بیماری شناسایی شده و نسبت به رفع آن با همکاری زنبورداران اقدام شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی اردبیل تنوع تولید محصولات را در صنعت کندوی استان یادآور شد و بیان کرد: علاوه بر عسل، تولید بر موم، ژل رویال و سایر محصولات با ارزش مورد توجه است تا در این استان به تناسب اقلیم و شرایط رطوبتی تولید و عرضه چنین محصولات با ارزشی را شاهد باشیم.

کد خبر: ۲۴۷٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha