۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
جزئیات وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی هنوز نهایی نشده است| پرداخت تسهیلات به نفع بانک ها
رئیس بنیاد مسکن در گفتگو با «بازار»:

جزئیات وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی هنوز نهایی نشده است| پرداخت تسهیلات به نفع بانک ها

صالحی، رئیس بنیاد مسکن با تاکید بر اینکه پرداخت وام مسکن روستایی در نهایت به نفع بانک ها تمام می شود گفت: کلیات وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی در دولت تصویب شده و هنوز جزئیات آن نهایی نشده است.

اکبر محمودی؛ بازار: کلیات پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان توسط دولت به تصویب رسیده و آنطور که از سوی مقامات ارشد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عنوان می شود این وام هنوز به مرحله موافقت بانک ها و بانک مرکزی در جزئیات آن نرسیده است.

این بار نیز موضوع افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی با وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به هیات دولت ارسال شد و به نظر می رسد بر خلاف سری قبل که تسهیلات مسکن از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت با دردسر کمتری کلیات آن به تصویب رسیده است.

سقف وام ساخت مسکن روستایی به تعداد سالیانه ۲۰۰ هزار فقره در حال حاضر ۲۰۰ میلیون تومان است که از آبان سال ۱۴۰۱ به تصویب هیات وزیران رسید. این مبلغ بخشی از هزینه‌های ساخت مسکن در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر را پوشش می‌دهد و آنطور که رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می گوید هزینه ساخت مسکن در روستاها بالاتر از شهرها است. در روزهای اخیر دولت با کلیات افزایش سقف این تسهیلات در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان برای ۳۵۰ هزار فقره موافقت کرده است.

اوایل شهریور ماه وزیر راه و شهرسازی و مقامات ارشد بنیاد مسکن اعلام کردند که پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی وام مسکن روستایی را به هیات دولت ارایه کرده اند. چند روز پیش نیز سخنگوی دولت از افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن روستایی تا ۳۵۰ میلیون تومان خبر داد. اما معمولا پرداخت تسهیلات توسط بانک از زمان تصویب تا اجرا مقداری زمان می‌برد. افزایش وام ساخت مسکن روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان نیز ماهها به طول انجامید.

غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه در کمیته‌های تخصصی و کمیسیون‌های مربوطه جلسات مفصلی داشتیم می گوید که کلیات این تسهیلات به تصویب دولت رسیده است و باید منتظر نهایی شدن جزئیات آن در یک ماه آینده بود.

او معتقد است که با همراهی دستگاه‌های دخیل در موضوع وام مسکن روستایی از جمله سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و مجموعه دولت، پیشنهاد افزایش مبلغ وام به ۳۵۰ میلیون تومان که توسط بانک مسکن پرداخت و یارانه آن توسط صندوق مسکن ملی تایید می‌شود به تعداد ۳۵۰ هزار فقره مورد تصویب قرار گرفت. کلیات این پیشنهاد در هیات دولت تصویب شده و با جزئیات ابلاغ خواهد شد.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «غلامرضا صالحی» رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را با هم می خوانیم:

فعلا کلیات وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در هیات دولت تصویب شده است اما جزئیات آن هنوز نهایی نشده است

* خوشبختانه بر خلاف سری قبل که وام مسکن روستایی افزایش داشت این بار به سرعت در دولت تصویب شد؟ این تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی که خبر آن را سخنگوی دولت اعلام کرد چه زمانی ابلاغ می شود؟

باید تاکید کنم که فعلا کلیات وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در هیات دولت تصویب شده است. اما جزئیات آن هنوز نهایی نشده است.

* دلیل اینکه جزئیات آن هنوز به تصویب نرسیده است چیست؟

به هر حال با همراهی دستگاه‌های دخیل در موضوع وام مسکن روستایی از جمله سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و مجموعه دولت، پیشنهاد افزایش مبلغ وام به ۳۵۰ میلیون تومان که توسط بانک مسکن پرداخت و یارانه آن توسط صندوق مسکن ملی تایید می‌شود به تعداد ۳۵۰ هزار فقره مورد تصویب قرار گرفت. همین افزایش تعداد فقره و مدت و منابع آن تا حدودی می تواند زمانبر باشد. چرا که به هر حال یارانه ای که به وام مسکن روستایی تعلق خواهد گرفت باید تکلیف آن مشخص شود.

به هر حال مابه التفاوت نرخ سود وام مسکن روستایی که همانا ۱۳ درصد خواهد بود( نرخ سود مسکن روستایی ۵ درصد است) باید به نوعی تعیین تکلیف شود اما به نظر می رسد مشکلی از این بابت نباشد و هر چه سریعتر این تسهیلات نیز به تصویب نهایی و به مرحله ابلاغ برسد

* به نظر شما این جزئیات می تواند دچار مشکل کند و باز هم ابلاغ وام ۳۵۰ میلیونی دچار چالش و تاخیر در پرداخت شود؟

به هر حال پرداخت تسهیلات مسکن روستایی باید به طور دقیق منبع تامین اعتبار آن مشخص شود. باید یارانه تخصیص یافته از سوی صندوق ملی مسکن نیز تعیین تکلیف شود. به نظر می رسد موارد مورد نظر ابلاغ وام مسکن روستایی تا ماه آینده توسط بانک مرکزی تعیین تکلیف و نهایی شود. چرا که به هر حال مابه التفاوت نرخ سود وام مسکن روستایی که همانا ۱۳ درصد خواهد بود( نرخ سود مسکن روستایی ۵ درصد است) باید به نوعی تعیین تکلیف شود اما به نظر می رسد مشکلی از این بابت نباشد و هر چه سریعتر این تسهیلات نیز به تصویب نهایی و به مرحله ابلاغ برسد.

مدت زمان بازپرداخت اقساط وام مسکن روستایی همانند آیین نامه قبلی و همان ۲۰ سال است و میزان اقساط نیز به همان میزان که سقف آن رشد کرده است افزایش خواهد داشت

* آیا مدت زمان بازپرداخت اقساط مسکن روستایی همان ۲۰ ساله است یا آن هم تغییر می کنند؟ و اینکه اقساط آن چقدر رشد خواهد کرد؟

به هر حال مدت زمان بازپرداخت اقساط وام مسکن روستایی همانند آیین نامه قبلی و همان ۲۰ سال است و میزان اقساط نیز به همان میزان که سقف آن رشد کرده است افزایش خواهد داشت.

با توجه به تصویب وام مسکن روستایی در هیات دولت به نظر می رسد جزئیات آن تا یک ماه آینده نیز به تصویب برسد

* به هر حال شما از بدنه بنیاد مسکن بودید و همانطور که در جریان تصویب و ابلاغ وام مسکن روستایی در سری قبل هستید چالش زیادی را بنیاد مسکن با سازمان برنامه و بودجه به ریاست میر کاظمی طی کرد. آیا این بار هم پیش بینی شما ادامه این چالش برای تصویب و ابلاغ آن را (وام ۳۵۰ میلیون تومانی) شاهد خواهیم بود؟

خوشبختانه این بار شاهد چالشی به آن شکل نبودیم. وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در کمیسیون عمران دولت هم در کمیسیون فرعی و هم در کمیسیون اصلی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود تصویب شد. پس با توجه به تصویب وام مسکن روستایی در هیات دولت به نظر می رسد جزئیات آن تا یک ماه آینده نیز به تصویب برسد.

متقاضی وام مسکن روستایی در حقیقت از سامانه نهضت ملی مسکن برداشته می شود و این به تنهایی خود دلیلی بر به نفع بانک ها بودن است

* بانک ها چطور؟ به نظر می رسد آنها چندان تمایلی به پرداخت وام مسکن نداشته باشند؟ این چالش را باید پیش بینی کرد؟

اتفاقا در خصوص وام مسکن روستایی باید تاکید کنم که پرداخت آن به نفع بانک ها خواهد بود. چرا که متقاضی وام مسکن روستایی در حقیقت از سامانه نهضت ملی مسکن برداشته می شود و این به تنهایی خود دلیلی بر به نفع بانک ها بودن است. چرا که وقتی بانک ها وام ۳۵۰ میلیون تومانی در روستاها به متقاضیان پرداخت کنند بهتر از این خواهد بود که وام مسکن ۵۵۰ میلیون تومانی در شهرها اعطا کنند. این متقاضیان وام مسکن روستایی وقتی وام مسکن روستایی نگیرند به سمت شهرها خواهند رفت. به عنوان مثال در حاشیه استان قم ۴ هزار نفر متقاضی به بانک ها معرفی شده اند که اگر وام مسکن روستایی دریافت نکنند به سمت دریافت وام مسکن شهری خواهند رفت. پس اعطای وام مسکن روستایی به لحاظ سقف پرداختی به نفع بانک ها است. صندوق ملی مسکن هم که یارانه آن را تقبل کرده است پس مطمئنا روند پرداخت تسهیلات سهل تر و آسان تر خواهد بود.

کد خبر: ۲۴۷٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • طهمورث IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      11 0
      با سلام و احترام با عنایت به اینکه ساخت مسکن در روستا به علت هزینه کرایه مصالح ساختمانی و نبود کارگر متخصص خیلی گرانتر درمیاد و وام 200میلیونی فقط تا مرحله دیوار چینی میرسه، وبعلت عدم تمکن مالی مراحل بعدی ساختمان و بایستی چند سال بعد انجام بدی، با این شرایط آیا افزایش وام به350میلیون، برای وام 200میلیونی متمم میخوره؟ با تشکر
      • حسین IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
        2 0
        با سلام و احترام من یه گارگر هستم در روستا زندگی میکنم، الان من قسط سوم وام 200تومانی را برداشتم، با توجه به گرانی مصالح ساختمانی و هزینه حمل اون از شهر به روستا و هزینه‌های کارگر، هزینه قالب و بالابر و جک و... که از شهر به روستا به صورت کرایه ای میاریم و دوباره بایستی این مصالح اجاره ای را به شهر برگردونیم و هزار درد سر دیگه، تازه ساختمان به مرحله کامل دیوارچینی نرسیده، الان موندم چجور پول جور کنم، بقیه ساختمان و درست کنم، لذا از مسئولین محترم استدعا داریم با افزایش وام به350،مابقی اون به ما تعلق بگیره، تا شاید کمکی بشه بتوانیم سر پناهی درست کنیم. با تشکر فراوان
    • محمد US ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      6 0
      تکلیف کسانی که اقدام کردن برای وام ۲۰۰ میلیون تومانی ولی هنوز دریافتی نداشتن چی هست و امکانش هست تفاوت این دو رو به اونا هم پرداخت کنن با توجه به اینکه قرارداد بستن
      • اکبر US ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
        5 3
        بله طبق گفته آقای جودی اگر این وام 350 به پرداخت و موافقت ها برسه به کسایی ک 200 میلیون گرفتن این مابقی شم پرداخت میشه فقط باید منتظر بمانید
    • عذرا مرادی IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      2 1
      این وام حق ملی خانوار روستایی هست و گره از کار ساخت مسکن را تا حدودی حل میکند و لی متاسفانه با سختی و رنج دادن به مردم پرداخت میشود ... الان ۹ماه هست که درخواست دادم کار ساخت رها شده به امید وام هر سری به بهانه ای به تاخیر می افتد ...
    • حسین IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
      3 0
      با سلام و احترام من یه گارگر هستم در روستا زندگی میکنم، الان من قسط سوم وام 200تومانی را برداشتم، با توجه به گرانی مصالح ساختمانی و هزینه حمل اون از شهر به روستا و هزینه‌های کارگر، هزینه قالب و بالابر و جک و... که از شهر به روستا به صورت کرایه ای میاریم و دوباره بایستی این مصالح اجاره ای را به شهر برگردونیم و هزار درد سر دیگه، تازه ساختمان به مرحله کامل دیوارچینی نرسیده، الان موندم چجور پول جور کنم، بقیه ساختمان و درست کنم، لذا از مسئولین محترم استدعا داریم با افزایش وام به350،مابقی اون به ما تعلق بگیره، تا شاید کمکی بشه بتوانیم سر پناهی درست کنیم. با تشکر فراوان