۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
نیروی انسانی لازمه رشد و توسعه کشورها
رئیس کمیته مطالعات سیاست ‌های جمعیتی شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد

نیروی انسانی لازمه رشد و توسعه کشورها

محمودی، رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست ‌های جمعیتی شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: نیروی انسانی یکی از مولفه های رشد و توسعه در هر کشوری است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محمد جواد محمودی، رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی شورایعالی انقلاب فرهنگی؛ در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد گفت: نرخ باروری انسانی در الگوهای توسعه غربی و داخلی به عنوان بهترین عامل تحرک و تکامل اقتصاد محسوب می شود.

وی همچنین اظهارداشت: بهترین محدوده نرخ رشد جمعیت برای اقتصاد از ۵/. تا ۲,۵ درصد است.

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست ‌های جمعیتی شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: تعداد افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال در کشور هرچه بیشتر باشد بهتر است.

وی افزود: برآوردها نشان می دهد ایران از سال ۱۳۸۵ وارد پنجره جمعیتی شده و احتمال دارد این وضعیت تا ۲۰ تا ۲۵ سال دیگر ادامه داشته باشد یعنی کشور نیروی کافی برای اینکه از اقتصاد پشتیبانی کند هم اکنون در اختیار دارد.

محمودی اظهارداشت: این وظیفه دولت هاست که به بهترین نحوه از این نیروی انسانی استفاده کنند.

وی ادامه داد: اکثر کشورهای توسعه یافته غربی که از این پنجره جمعیتی عبور کرده اند امروز با بحران کمبود نیروی کار مواجه هستند.

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از عواقب کاهش نرخ رشد و باوری تن دادن به مهاجرت های بین المللی است.

وی افزود: نرخ رشد جمعیت ایران در ۱۰ ساله گذشته ۱,۱۴ درصد بود که البته در سال ۹۸ به کمتر از یک درصد رسید و امسال پیش بینی می‌شود به هفت دهم درصد برسد.

محمودی به رادیو اقتصاد اظهارداشت: نرخ رشد جمعیت جهان هم در ۱۰ سال گذشته ۱,۱۴ درصد بوده بنابراین این دو عدد کاملا با هم انطباق دارند اینکه برخی ها بخواهند به جامعه تلقین کنندکه نرخ رشد جمعیت ایران از دنیا کمتر است و نباید زیاد نگران بود این مسئله جای بس بررسی و مداقه دارد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت:  مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات خود بر مسئله بحران کاهش جمعیت در کشور تاکید داشته و دارد.

حجت الاسلام «نصرالله پژمان فر » افزود: انتظار بر اینکه صدا و سیما کمک کند ابعاد این بحران برای مردم بیش از هر زمان دیگری شفاف سازی شود.

وی اظهارداشت: کاهش جمعیت منجر به بحران امنیتی، اقتصادی و هویتی در کشور می‌شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم گفت: وقتی نسل جامعه به سمتی پیش می رود که نرخ جایگزینی به شدت کاهش پیدا می کند بدون شک زاد و ولد در مملکت کم و پیری در جامعه غلبه پیدا خواهد کرد از اینرو مجبور خواهیم بود برای انجام کارهای کشور از وجود نیروهای خارجی استفاده کنیم.

وی افزود: وقتی موضوع جمعیت به عنوان یک تهدید مطرح می‌شود دیگر یک شوخی نیست متاسفانه خیلی از مردم این مسئله را جدی تلقی نمی‌کنند؛ مسئولان که بماند!.

پژمان فر تصریح کرد: بسیاری از مسئولان در این زمینه مقصر نیستند بلکه مجرمند و رفتار مجرمانه انجام می دهند.
وی ادامه داد: به رغم تمامی تاکیدات مقام معظم رهبری هنوز در حوزه بهداشت و درمان خدمات کاهش نسل و جلوگیری از افزایش جمعیت در حال ارائه است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز با ۱۰ هزار تومان می تواند خدمات سقط جنین را از داروخانه ها دریافت کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه دولت پرداخت یارانه به متولدین جدید را مشروط کرده است، افزود: مشروط کردن پرداخت یارانه به نوزادان اقدام بر علیه فرزندآوری است.

پژمان فر اظهارداشت: دولت نمی خواهد به متولدین جدید یارانه بدهد حداقل برای سقط جنین یارانه ندهد.

وی ادامه داد: مشکل اصلی در این حوزه مشکل مدیریتی در ارتباط با این موضوع است نه مشکل اعتباری!

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون بیش از ۲۰ درصد افراد جامعه در شرایط باروری هستند اما امکان باروری ندارند یعنی می خواهند بچه داشته باشند ولی نمی توانند بچه دار شوند.

وی افزود: دولت برای رفع این مشکل کافی است به افراد مزبور خدمات درمانی و بیمه ای ارائه دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه امشب رهیافت رادیو اقتصاد گفت: اگر انسان رها باشد و تحت تاثیر هواهای نفسانی بخواهد زندگی کند آرام آرام یک جانور وحشتناکی می‌شود.

حجت‌الاسلام «مرتضی آقاتهرانی » افزود: اگر دست انسان به تربیت بند نشود، بی تربیت بار بیاید، روی پای خود نایستد، تزکیه و خودسازی نکند بدتر از این ها هم خواهد شد.

وی اظهارداشت: خدای متعال دو گونه حجت به بشریت قرار داده یک حجت درونی به نام عقل و یک حجت بیرونی به نام انبیای الهی، کتب انبیا و راه و روشی که اولیا، اصیا و بندگان خوب خدا به بشریت می آموزند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: آموختن یک حرف است و عمل کردن به کتب الهی و دستورات دینی یک حرف دیگر است.

وی در ادامه افزود: مسئله جمعیت در کشور یک موضوع بسیار جدی است و باید از زوایای گوناگون به این قضیه پرداخته شود.

آقا تهرانی یادآورشد: مسئله «بحران کاهش جمعیت» در اولویت مجلس یازدهم قرار دارد چرا که از موضوعات بسیار مهم نظام و کشور است.
 

کد خبر: ۲۴٬۷۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha