۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
روستاها لوکوموتیو پیشرفت اقتصادی کشور؛ روستا آباد، بازاری برای عرضه فرهنگ و تولیدات عشایری و روستایی
بازار گزارش می دهد

روستاها لوکوموتیو پیشرفت اقتصادی کشور؛ روستا آباد، بازاری برای عرضه فرهنگ و تولیدات عشایری و روستایی

روستا آباد با بیش از هزار تولیدکننده عرصه روستایی و عشایری نه تنها به اشاعه فرهنگ روستا نشینی کمک می کند بلکه بازاری برای عرضه تولیدات مردم بومی نیز فراهم کرده است.

بازار؛ گروه ایران: این روزها مصلی امام خمینی میزبان برگزاری ۲ رویداد نمایشگاهی فرصت های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران و توانمندی های روستاییان با عنوان روستا آباد است که یکی به دستاوردهای پیشرفته کشور در حوزه معدنی می پردازد و دیگری با محوریت اقتصاد روستایی برگزار شده است.

کافی است ایستگاه بهشتی از مترو پیاده شوید و کنار مترو از درب جنوبی مصلی امام خمینی با ون های حاضر و آماده به سمت هر ۲ نمایشگاه که در مجاورت یکدیگر قرار دارند بیایید. یا حتی اگر با خودروی شخصی به این محل آمده اید بهتر است در ضلع شرقی نمایشگاه از درب خیابان قنبر زاده وارد پارکینگ شوید و با چند قدمی پیاده روی به سمت غرب و عبور از نمایشگاه حوزه معدنی با ۲ ورودی نمایشگاه روستاآباد رو به رو شوید.

از درب جنوبی، مستقیم وارد رواق شرقی خواهید شد که محل به نمایش در آمدن آثار هنری و صنایع دستی ارزنده استان ها است. از درب شمالی نیز مستقیم وارد حیاط شبستان خواهید شد که در وسط آن سیاه چادرهای عشایر برپا شده و دورتا دور آن نیز با مراسمات آیینی و محلی زینت داده شده است. همچنین در این محل با اجرای بازی های بومی محلی کودکان با سرگرمی های مناطق دیگر آشنا و علاقه مند به فرهنگ آن ها خواهند شد.

به علاوه در این منطقه ویژه برنامه های ورزشی محلی، معرفی قومیت ها، برپایی نمایشگاه عکس و اکران فیلم مرتبط با روز روستا نیز برگزار می شود. با کمی قدم زدن به سمت غربی نمایشگاه، رواق غربی را خواهید دید که بیشتر به محلی برای عرضه صنایع غذایی، خشکبار و ادویه‌ ها، صنایع شیلاتی، گیاهان دارویی و زینتی و غیره تبدیل شده است.

روستا آباد محلی مفرح است که ضمن شنیده شدن نوای گوش نواز موسیقی محلی در سراسر آن، می توانید یکجا تمام محصولات بومی استان ها را مشاهده کنید و با فاصله گرفتن از زندگی پردردسر شهری در فضایی ساده و سنتی آرامش بگیرید. البته این رویداد مزایای بسیاری برای شرکت کنندگان هم دارد و آن ها ضمن فرهنگ سازی در حوزه توانمندی های روستایی خود می توانند نسبت به عرضه تولیدات و کسب درآمد هم اقدام کنند.

ظرفیت عرضه تولیدات روستایی فراتر از مرزهای بین المللی

در حاشیه برگزاری این رویداد به سراغ برخی از غرفه داران استانی رفتیم تا ببینیم حضور در این رویداد ضمن معرفی روستاهای خود چه مزایای دیگری برای آن ها دارد. محمدرضا کرابی که با کندوهای شیشه ای خود از روستای کراب سبزوار در استان خراسان رضوی در این رویداد حضور یافته است و به بازار می گوید: نزدیک به ۳۳ سال است که زنبور داری را شروع کرده ام و علاقه خاصی به حوزه دارم.

کرابی: اگر قدری جهاد کشاورزی نسبت به جلوگیری از سم پاشی بی رویه فرهنگ سازی کند می توانیم تولیدات با کیفیت تر کشاورزی را شاهد باشیم

او که توانسته است علاقه مندی خود را به همسر و ۲ دخترش نیز توسعه دهند و آن ها را هم در این حوزه مشغول کند می افزاید: ابتدای مسیر فقط سه کندو داشتم و امروز به قدری توانسته ام کسب و کار خود را توسعه دهم که تعداد کندوها به ۴۵۰ کندو با تولید سالانه ۲ تن و ۵۰۰ کیلو افزایش یافته است.

کرابی که از همه جوانان دعوت می کند تا در حوزه زنبور داری فعالیت کنند ادامه می دهد: فقط اگر قدری جهاد کشاورزی در حوزه زنبور داری کمک کند و نسبت به جلوگیری از سم پاشی بی رویه که باعث از دست رفتن زنبورها می شود فرهنگ سازی کند هم می توانیم تولیدات با کیفیت تر کشاورزی را شاهد باشیم و هم محصولاتی بیش از نیاز داخلی تولید کنیم و راه صادرات را در پیش بگیریم.

حفظ سنت های دیرینه خانوادگی توسط روستاییان

سیدضیا احمدپور روستایی دیگری است که با تولیدات ظروف چوبی بسیار شکیل از شهرستان نکا از استان مازندران آمده و به بازار می گوید: لاک تراشی میراث خانوادگی ام است که به بنده به ارث رسیده و چندسالی است که به حوزه تولید ظروف چوبی رو آورده ام؛ ظروفی که نه تنها در داخل کشور دارد بلکه توجه بسیاری در کشورهای عربی و اروپایی را هم به خود جلب کرده است.

او با اشاره به اینکه کانادا، ترکیه، عراق و امارات بسیار علاقه مند به استفاده از ظروف چوبی ایرانی هستند می افزاید: آن ها از این ظروف در کلکسیون های خود بهره می برند و بسیار نسبت به آن علاقه نشان می دهند.

هر چند این تولیدکننده توانسته در شهرستان خود خیلی موفق عمل کند و تعدادی هنرجوی دیگر را هم سر کار ببرد و اشتغال زایی کند اما بزرگترین دغدغه ای که دارد جذب سرمایه است تا بتواند تولیدات خود را گسترش دهد و صادرات قوی تری به کشورهای دیگر داشته باشد.

اشتغال زنان محور روستاآباد

در بخشی دیگر از نمایشگاه دستاوردهای زنان هنرمند روستایی نیز به معرض نمایش درآمده و یکی از این زنان توانمند زهرا حسن زاده است که از شهر زاهدان از استان سیستان و بلوچستان آمده و با کمک چند تن دیگر توانسته برای زنان منطقه خود ضمن اشتغال زایی، هنر ملی خود یعنی سوزن دوزی را با اشکال مختلف به نمایش در بیاورد.

او به با اشاره به اینکه سوزن دوزی مدرن را با آموزش توسعه می دهند تا بتوانند نقشی در حوزه معیشت زنان استان ایفا کنند بازار می گوید: در گذشته هنر سوزن دوزی بیشتر محدود به لباس زنان محلی می شد اما امروز این هنر گسترده تر شده و در اشکالی همچون رومیزی، کیف، کوسن و غیره توسعه یافته است.

حسن زاده با اشاره به مزایای برگزاری نمایشگاه روستا آباد می افزاید: برگزاری چنین نمایشگاه هایی کمک بزرگی به ما می کند و می توانیم با افزایش سفارش ها درآمد زایی زنان روستایی را افزایش دهیم.

بیش از هزار تولیدکننده روستایی و عشایری در روستاآباد حضور یافته اند که فرصتی برای معرفی محصولات و تولیدات روستاییان و عشایر کشور به عموم مردم فراهم کرده است

نمایشگاه روستا آباد همه روزه از ساعت ۱۰ صبح الی ۲۰:۳۰ میزبان تمام علاقه مندان به صنایع روستایی و عشایری است. این رویداد از روز چهارشنبه ۱۲ مهرماه آغاز به کار کرده و تا سه شنبه ۱۸ مهرماه نیز برپا است.

در این رویداد بیش از هزار تولیدکننده روستایی و عشایری حضور یافته اند که ضمن معرفی روستاهای گردشگری، ظرفیت های تاریخی و تفریحی روستاها، فرصتی برای معرفی محصولات و تولیدات روستاییان و عشایر کشور به عموم مردم فراهم کرده که در آن قابلیت فروش نیز وجود دارد و می تواند به اقتصادی روستایی و در سطح گسترده تر به اقتصاد کشور نیز کمک کند.

گفتنی است روستاها به عنوان لوکوموتیو پیشرفت اقتصادی کشور معرفی می شوند و برگزاری این نمایشگاه هم در همین راستا است.

کد خبر: ۲۴۷٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha