۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۶
آرامش بازار ارز در سایه اجرای سیاست تثبیت
تحلیلگر مسائل ارزی مطرح کرد

آرامش بازار ارز در سایه اجرای سیاست تثبیت

توکلی، تحلیلگر مسائل ارزی معتقد است که آرامش ارزی که در ۶ ماه قبل ایجاد شده ادامه دارد و خبری از افزایش قیمت ارز نیست.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مسعود توکلی، تحلیلگر مسائل ارزی در رابطه با اجرای سیاست تثبیت توسط بانک مرکزی گفت: سیاست تثبیت هرچند در مرحله اجرا با نقدهایی مواجه شد، اما به مرور زمان این سیاست در کنترل بازار ارز و مهار تورم نقش‌آفرینی مطلوبی داشت.

وی افزود: در کنترل نرخ رشد نقدینگی و رسیدگی به وضعیت بانک‌ها نیز مشاهده کردیم که با هم جهت بودن سیاست‌های بانک مرکزی نتیجه دلخواه و مناسب رقم خورد. متاسفانه در گذشته سیاست‌هایی در راستای کنترل نرخ رشد نقدینگی اتخاذ می‌شد؛ اما در جهت مخالف آن سیاست نیز مواردی در دستور کار قرار می‌گرفت؛ در نتیجه سیاست‌ها یکدیگر را خنثی می‌کردند.

تحلیلگر مسائل ارزی تصریح کرد: طی چند ماه اخیر، مجموعه سیاست‌های بانک‌مرکزی در حوزه ارز نتیجه خوبی را رقم زد به طوری که نرخ دلار در دامنه مشخص و محدودی نوسان دارد و همچنین این نرخ برای فعالان اقتصادی و بازرگانان قابل پیش‌بینی شده است.

توکلی در رابطه با آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز گفت: تحریم‌ها در دهه‌های گذشته شرایط را برای سیاست‌گذار پولی دشوار کرد، ولی با گشایش‌های رخ داده در حوزه دیپلماسی ارزی در دولت سیزدهم، اثر تحریم‌ها کمرنگ‌تر شد؛ البته این اقدام در کنار ارتباطات بین‌المللی رئیس کل بانک مرکزی با کشورها و همراه کردن بانک‌های مرکزی در یک فضای دوستانه توانست گشایش‌هایی را در بازار ارز رقم بزند که نتایج آن را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه اگر ارتباطات بین المللی بانک مرکزی وجود نداشت زمان بازگشت ارزهای مسدودشده ایران در کره جنوبی طولانی‌تر می‌شد، تاکید کرد: تغییر سیاست‌های خارجی دولت، تعامل با کشورهای همسایه و سفر رئیس کل به چندین کشور از جمله قطر نیز در گشایش‌های ارزی ما نقش آفرینی کرده است.

تحلیلگر مسائل ارزی در پایان با اشاره به برخی جوسازی‌ها مبنی بر نبود ارز کافی در کشور و پیش‌بینی درباره جهش نرخ ارز، تاکید کرد: از ابتدای اجرای سیاست تثبیت هر ماه شاهد گمانه زنی‌هایی در رابطه با افزایش قیمت دلار بوده ایم به صورتی که در پایان هر ماه عده‌ای از دلالان برای کسب سود، نرخ ارز را در حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان پیش‌بینی می‌کردند؛ اما این نرخ‌ها در واقعیت عملی نشد. این در حالی است که منابع ارزی کشور وضعیت خوبی دارد و بانک مرکزی نیز مانند تمام بانک‌های مرکزی دنیا مداخله ارزی در بازار خواهد داشت؛ بنابراین می‌توان گفت آرامش ارزی که در ۶ ماه قبل ایجاد شده ادامه دارد و خبری از افزایش قیمت ارز نخواهد بود.

کد خبر: ۲۴۷٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha