۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۸
چرا سهام آمریکا بیشترین ضرر ماهانه را در سال ۲۰۲۳ متحمل شد؟
سپتامبر بدشگون

چرا سهام آمریکا بیشترین ضرر ماهانه را در سال ۲۰۲۳ متحمل شد؟

بازار سهام ایالات متحده در یک ماه  گذشته «سپتامبر» متحمل زیان شدید شد و در حالی که انتظار می رفت رکورد منفی آن ماه در وال استریت کاهش یابد، اما  در همچنان بر روی همان پاشنه می چرخد.

مهرداد ابراهیمیان؛ بازار: از آنجایی که بورس های امریکا تحت تاثیر نرخ‌های بهره است و انتظار می رود که نرخ بهره در آمریکا بالاتر برود، سرمایه‌گذاران نسبت به چشم‌انداز بازار سهام در باقی‌مانده سال ۲۰۲۳ محتاط تر شده اند.

زیان شدید برای سهام

-در یک ماه اخیر (سپتامبر)، با افزایش نگرانی ها در مورد چشم انداز سیاست های پولی توسط فدرال رزرو، بازار سهام ایالات متحده بیشترین ضرر ماهانه خود را از اذر ماه سال گذشته متحمل شده است.

شاخص S&P ۵۰۰ در ماه گذشته حدود ۴.۹ درصد کاهش یافت و بیشترین زیان خود از ابتدای سال ۲۰۲۳ و دومین کاهش ماهانه متوالی را متحمل شد. شاخص های داوجونز و نزدک کامپوزیت نیز در ماه سپتامبر به ترتیب ۳.۵ و ۵.۸ درصد کاهش یافتند.

در سطح سه ماهه، سه شاخص اصلی سهام آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری به ترتیب حدود ۳.۷، ۴.۱ و ۲.۶ درصد کاهش یافتند.

برنت شات، مدیر ارشد سرمایه گذاری در Northwestern Mutual، گفت که سرمایه گذاران در مورد اینکه آیا اقتصاد ایالات متحده شاهد یک رکود خواهد بود یا یک فرود نرم سردرگم هستند.

شات اضافه کرد که سپتامبر ماه سختی برای بازار سهام ایالات متحده بود که در آن وضعیت اقتصاد کلان نامشخص بود؛ اما با وجود کاهش شدید در ماه سپتامبر و طی سه ماهه سوم، شاخص های سهام ایالات متحده همچنان در مقایسه با پایان سال ۲۰۲۲ وضعیت بهتری دارند

شاخص اس اند پی ۵۰۰ از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۱ درصد رشد داشته است و داوجونز و نزدک به ترتیب حدود ۱ درصد و ۲۶ درصد رشد کرده اند.

چرا سهام آمریکا بیشترین ضرر ماهانه را در سال ۲۰۲۳ متحمل شد؟

سرمایه گذاران در مورد اینکه آیا اقتصاد ایالات متحده شاهد یک رکود خواهد بود یا یک فرود نرم سردرگم هستند

رکورد منفی تاریخی

قبل از آغاز ماه سپتامبر، نگرانی ها در مورد عملکرد ضعیف تاریخی سهام ایالات متحده در آن ماه افزایش یافت و تنها سه ماه از سال ۱۹۲۸ به طور متوسط ‌بازده منفی داشته است، با این واقعیت که سپتامبر بدترین ماه برای بازار سهام ایالات متحده بود.

از سال ۱۹۴۵، S&P ۵۰۰ میانگین بازده ماهانه منفی ۰.۷۳ درصد در سپتامبر را به دست آورده است که بدترین عملکرد ماهانه سال محسوب می شود. همچنین در پنج سال گذشته، شاخص سهام ایالات متحده به طور متوسط ‌۳.۲ درصد کاهش یافته است و در سه سال گذشته متوالی سقوط را تجربه کرده است.

در واقع، سهام ایالات متحده به رکورد عملکرد منفی خود در سپتامبر ادامه داد و برای چهارمین سال متوالی زیان قوی خود را در آن این ماه نحس ماه تکرار کرد.

کاهش در بازار سهام ایالات متحده به دلیل لیست طولانی نگرانی ها است که نگرانی اصلی بر توانایی فدرال رزرو برای دستیابی به فرود آرام برای اقتصاد، در میان نگرانی ها در مورد چشم انداز اقتصادی ایالات متحده متمرکز است

عوامل فشار در بازار

کارول شلف، مدیر فناوری اطلاعات در دفتر خانواده BMO، در این باره می گوید: کاهش در بازار سهام ایالات متحده به دلیل لیست طولانی نگرانی ها است.

شلف اشاره کرد که نگرانی اصلی سرمایه گذاران بر توانایی فدرال رزرو برای دستیابی به فرود آرام برای اقتصاد، در میان نگرانی ها در مورد چشم انداز اقتصادی ایالات متحده متمرکز است.

سهام آمریکا همزمان با موج فروش در بازار اوراق قرضه خزانه داری آمریکا تحت فشار نزولی قرار گرفتند.

بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله ایالات متحده در ماه گذشته با انتظارات تداوم تشدید سیاست های پولی توسط فدرال رزرو به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۷ یعنی ۴.۶ درصد رسید.

جیم رید، استراتژیست در دویچه بانک، معتقد است که افزایش اخیر در بازده اوراق قرضه تا حدی به دلیل قیمت گذاری سرمایه گذاران در نرخ بهره برای ماندن در سطوح بالا برای مدت طولانی تر است.

فدرال رزرو در آخرین نشست خود، انتظار داشت که نرخ های بهره بالا برای مدت طولانی تری باقی بماند، با انتظارات خود برای تصویب افزایش اضافی در نرخ های بهره قبل از پایان سال جاری، پس از تعیین آنها در نشست سپتامبر در ۵.۲۵ درصد و ۵.۵ درصد.

شاخص S&P ۵۰۰ در ماه گذشته حدود ۴.۹ درصد کاهش یافت و بیشترین زیان خود از ابتدای سال ۲۰۲۳ و دومین کاهش ماهانه متوالی را متحمل شد. شاخص های داوجونز و نزدک کامپوزیت نیز در ماه سپتامبر به ترتیب ۳.۵ و ۵.۸ درصد کاهش یافتند

فدرال رزرو همچنین انتظار داشت روند کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ در مقایسه با انتظارات قبلی و برآوردهای بازار مالی کاهش یابد. همچنین در ابتدای سپتامبر، انتظارات بازار حاکی از آن بود که نرخ بهره آمریکا تا پایان سال آینده به ۴.۲ درصد خواهد رسید، اما در پایان همان ماه برآوردها به ۴.۸ درصد رسید.

کوین گوردون، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در چارلز شواب، معتقد است که بازارها در مورد انتظارات سیاست فدرال رزرو برای بیشتر سال اشتباه کرده اند، اما آنها شروع به پذیرش این ایده کرده اند که بانک مرکزی ممکن است واقعاً انتظارات سیاستی خود را داشته باشد.

رابرت فیپس، مدیرپیر استرلینگ کپتال « Pierre Sterling Capital» نیز معتقد است: آنچه در حال حاضر همه چیز را در بازار سهام هدایت می کند، نرخ بهره است و آنچه فدرال رزرو سرمایه گذاران را به آن واداشته است این است که کاهش نرخ تورم دلیل کافی برای کاهش نرخ بهره نیست.

از سوی دیگر، سهام آمریکا تحت تاثیر رونق آرام در سهام فناوری و هوش مصنوعی در وال استریت و ایجاد فرصت های شغلی قرار گرفتند. با این حال سهام «۷ غول»، یعنی مایکروسافت، متا، اپل، آمازون، آلفابت، تسلا و انویدیا، بسیار دور از اوج خود که در جولای گذشته ثبت شده بود، معامله می‌شوند و سؤالاتی را در مورد پایداری جهش سهام فناوری در اوایل سال ایجاد می‌کنند.

مه بر پیش بینی غالب است

انتظارات تحلیلگران در مورد عملکرد بازار سهام ایالات متحده در باقی مانده سال جاری متفاوت است، با دیدگاه های متفاوت در مورد تحولات اقتصادی و سیاست های پولی به گونه ای که فضا از نظر تحلیل گران ارشد بیشتر مه الود است تا افق دیدی برای پیش بینی وجود داشته باشد.

لیز یانگ، رئیس واحد استراتژی سرمایه گذاری SOFI، گفت که در حالی که S&P ۵۰۰ در محدوده اصلاحی قرار ندارد - کاهش ۱۰ درصدی نسبت به اوج ثبت شده در نهم مرداد۱۴۰۲ «۳۱ جولای» بدان معناست که بازار فضای بیشتری دارد.

یانگ اشاره کرد که حداقل در کوتاه مدت خطر بیشتری برای وضعیت نزولی وجود دارد.

گرگ پاتل، رئیس استراتژی سهام و مشتقات ایالات متحده در بی ان پی باربیا « BNP Barbia» انتظار دارد که شاخص S&P ۵۰۰ سال جاری را با ۳۴۰۰ واحد به پایان برساند که ۱۱ درصد کمتر از پایان سال گذشته است و نشان دهنده کاهش ۲۶ درصدی نسبت به اوج آن یعنی درمرداد ماه است.

همچنین باید توجه داشت که افزایش قیمت نفت نگرانی سرمایه گذاران را در مورد چشم انداز وال استریت در ماه های آینده افزایش داده است. نفت خام نایمکس آمریکا هفته گذشته برای اولین بار از نوامبر ۲۰۲۲ با کاهش تولید نفت خام و کمبود موجودی، از مرز ۹۵ دلار هم فراتر رفت هر چند که در روزهای اخیر در محدود ۹۲ دلار در حال رنج زدن است.

افزایش قیمت نفت مدت‌هاست که نگرانی سرمایه‌گذاران آمریکایی را برانگیخته است، زیرا افزایش قیمت‌ها هزینه‌های تولید شرکت‌ها را افزایش می‌دهد و مصرف‌کنندگان را مجبور می‌کند پول بیشتری را برای بنزین و گرمایش خرج کنندو در نتیجه ممکن است هزینه‌های مصرف‌کننده را کاهش دهد و درنهایت سود شرکت‌ها و بازار سهام را کم خواهد کرد.

برخی از سرمایه گذاران نیز از پیامدهای افزایش قیمت نفت بر سیاست پولی ایالات متحده و ترس از افزایش نرخ تورم بیم دارند.

این در حالی است که بانک جهانی امریکا Bank of America Global برآورد خود را برای شاخص S&P ۵۰۰ در مقایسه با برآوردهای قبلی خود تا پایان سال جاری ۷ درصد افزایش داد و به ۴۶۰۰ واحد تغییر داد.

کد خبر: ۲۴۷٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha