۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
عوامل اثرگذار بر تحقق نفت ۱۰۰ دلاری همچنان پابرجاست
دبیرکل اوپک:

عوامل اثرگذار بر تحقق نفت ۱۰۰ دلاری همچنان پابرجاست

دبیرکل اوپک با بیان اینکه عواملی که ممکن است نفت ۱۰۰ دلاری را رقم زنند همچنان پابرجاست، تأکید کرد که کمبود سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت خطری بزرگ برای امنیت و قیمت‌ انرژی است.

به گزارش بازار، هیثم الغیص، دبیرکل اوپک در حاشیه کنفرانس نفت و گاز ابوظبی (ادیپک) به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: کمبود سرمایه‌گذاری در صنعت نفت خطری برای امنیت انرژی جهان است و می‌تواند قیمت نفت خام را به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برساند.

وی افزود: از هم‌اکنون تا سال ۲۰۴۵ میلادی برای جلوگیری از جهش قیمت‌های انرژی، در سراسر جهان حداقل ۱۲ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت مورد نیاز است.

دبیرکل اوپک هشدار داد که سرمایه‌گذاری کم در بخش نفت خطرناک است.

الغیص گفت: با سرمایه‌گذاری کم، ما در واقع امنیت انرژی را به خطر می‌اندازیم، بدون این رقم سرمایه‌گذاری، احتمال جدی وجود دارد که قیمت‌ها و نوسان‌ها، با افزایش تقاضا افزایش یابد.

نفت خام شاخص برنت اکنون از پایین‌ترین سطح خود در اواسط ژوئن ۲۹ درصد افزایش یافته است و هفته گذشته نزدیک به ۹۷ دلار برای هر بشکه بالاترین سطح از نوامبر گذشته معامله شد که بخش عمده آن به تمدید کاهش عرضه داوطلبانه عربستان و روسیه مربوط می‌شود.

الغیص در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا نفت به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه می رسد، گفت: اوپک قیمت‌ها را پیش بینی نکرده است اما همانطور که برخی تحلیلگران گفته‌اند عواملی که ممکن است این عدد را رقم بزنند مدتی است که وجود داشته و همچنان وجود دارد، کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در نفت از مهمترین عوامل است.

وی افزود: من معتقدم که تداوم سرمایه‌گذاری‌ها در نفت امری حیاتی است و جهان باید این موضوع را به درستی انجام دهد. با سرمایه‌گذاری کم در واقع امنیت انرژی را به خطر می‌اندازیم.

دبیرکل اوپک تصریح کرد: جمعیت و رشد اقتصادی به این معناست که هیچ راهی روی زمینوجود ندارد که نیازهای انرژی آینده جهان را تنها با انرژی‌های تجدیدپذیر یا با تکیه بر هیدروژن به‌عنوان یک منبع انرژی تأمین شود.

الغیص گفت: ما باید مطمئن شویم که جهان به اندازه کافی منابع انرژی پایدار، مقرون به صرفه، قابل اعتماد دارد.

این در حالی است که فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی بار دیگر در ادپیک مدعی شد که تقاضای جهانی نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ احتمال می‌رود تا سال ۲۰۳۰ میلادی به اوج برسد.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین خواستار توقف فوری هزینه‌ها در پروژه‌های جدید نفت و گاز شده است.

بیرول هفته گذشته به خبرنگاران گفت که با وجود گسترش عظیم انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر جهان، محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد همچنان مسئولیتی خطیر است.

طبق پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی، دستیابی به این هدف مستلزم آن است که تقاضای جهانی برای سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۳۰ میلادی در مقایسه با سطوح کنونی، ۲۵ درصد کاهش یابد.

الغیص در این باره گفت: با توجه به اینکه مصرف سوخت فسیلی به‌عنوان نسبتی از تقاضای جهانی انرژی طی ۳۰ سال به سختی کاهش یافته است، دستیابی به این هدف کاهش چالشی تاریخی خواهد بود.

کد خبر: ۲۴۷٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha