۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
معرفی انواع المنت بخاری برقی

معرفی انواع المنت بخاری برقی

یکی از نیازهای اساسی در فصل سرما، انتخاب یک سیستم گرمایشی با حرارت بالا است که برق کمی مصرف کند.

به گزارش بازار، یکی از نیازهای اساسی در فصل سرما، انتخاب یک سیستم گرمایشی با حرارت بالا است که برق کمی مصرف کند. ازاین‌رو، تولیدکنندگان سعی می‌کنند که با استفاده از فناوری و تکنولوژی روز دنیا، تجهیزات گرمایشی را بگونه‌ای بسازند که این دو ویژگی را داشته باشد. در بین انواع تجهیزات گرمایشی، خرید بخاری برقی و استفاده از آن برای گرم کردن محیط منزل، محل کار، کافه، رستوران، باغ و ویلا و... طرفداران بیشتری دارد. زیرا در سال‌های اخیر بخاری برقی‌ها با فناوری‌های مدرن تولید و روانه بازار شدند که برق کمی مصرف می‌کنند، حرارت بالایی دارند و نسبت به این دو ویژگی از قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای برخوردار هستند.

المنت، قطعه مهمی در بخاری برقی است که میزان حرارت و برق مصرفی هیتر برقی را مشخص می‌کند. در واقع به لطف تکنولوژی، ساختار المنت‌ در بخاری برقی است که دستخوش تغییرات شده و در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. اگرچه انواع المنت بخاری برقی با هدف ایجاد حرارت و گرما تولید می‌شوند اما هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. هرچه المنت از مرغوبیت بیشتری برخوردار باشد، ضریب انتقال حرارت دستگاه بالاتر است و به مراتب بخاری برقی از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود. میزان مصرف انرژی بخاری برقی و قیمت آن نیز وابسته به نوع المنت به‌کاررفته در بخاری برقی است.

بطور کلی می‌توان گفت که در حال حاضر مهمترین ویژگی که در خرید بخاری برقی باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید، المنت است. به منظور خرید مطمئن بخاری برقی در ادامه اطلاعاتی کاملی درباره المنت و انواع آن را برای شما گردآوری کرده‌ایم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

المنت بخاری برقی چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

در بخاری برقی، سیم‌هایی به دور یک هسته سرامیکی نسوز پیچینده شده‌اند که به کمک جریان برق، گرما تولید می‌کنند؛ به این ساختار المنت می‌گویند. المنت‌ها در بخاری برقی، جریان برق را از یک رشته سیم نارسانا عبور داده و حرارت و گرما تولید می‌کنند. در کل شاید در ساختار المنت، پیچیدگی خاصی دیده نشود و بسیار ساده به نظر برسد. اما در شرایطی المنت می‌تواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد که در ساخت آن از بهترین متریال استفاده شده باشد. همچنین برای تولید حرارت در بخاری برقی از نظر فیزیکی و دیدگاه فنی نیز باید مناسب باشد. مثلا سیم‌هایی باید در ساخت المنت انتخاب کرد که در برابر جریان الکتریکی مقاوم بوده و ضریب انتقال حرارت بالایی نیز داشته باشند.

حالا که می‌دانید المنت بخاری برقی چیست و چه وظیفه‌ای دارد؛ می‌توان این ادعا را ثابت کرد که بخاری برقی وسیله‌ای است که با کمک المنت، انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند.

معرفی انواع المنت بخاری برقی

ویژگی‌های المنت بخاری برقی

گفتیم برای این‌که المنت بخاری برقی بتواند به بهترین شکل ممکن عمل کند، باید سیم‌های آن مقاومت بالایی در برابر جریان الکتریکی داشته باشد. سپس سیم‌های هادی داغ شده و درصورتی‌که دارای ضریب حرارت بالایی نیز باشد، از خود حرارت و گرما وتولید می‌کند. همچنین در ساخت المنت، عایق‌بندی سیم‌ها اهمیت دارد. عایق‌بندی سیم‌ها در المنت با روکش‌های مخصوصی انجام شده و سبب می‌شود تا اتصالی در بخاری برقی به پایین‌ترین حد ممکن برسد و مانع از بروز مشکلاتی نظیر برق گرفتگی شود. همچنین عایق‌ها از پاره شدن سیم‌ها جلوگیری کرده و با توجه به جنس عایق، سبب بهبود فرایند انتقال گرما می‌شود. 

آشنایی با انواع المنت بخاری برقی

انواع المنت با هدف تولید حرارت در بخاری برقی ساخته می‌شوند. انتخاب متریال در آن‌ها بگونه‌ای است که با گرم شدن زیاد، ذوب نشود. همچنین با گرم و سرد شدن مداوم نیز معیوب نشود. انواع المنت حرارتی بخاری با توجه به متریال ساخت به شرح زیر هستند.

  • المنت شیشه‌ای
  • المنت سرامیکی
  • المنت میله‌ای
  • المنت تسمه‌ای (حلقه‌ای)
  • المنت فشنگی
  • المنت کویل هیتر
  • المنت فلنج دار
  • المنت استخری

تنوع بالا در متریال‌ المنت و فناوری‌های ساخت متفاوت، در بخاری برقی تنها از یک نوع المنت‌ حرارتی در بخاری برقی استفاده نمی‌شود. بلکه تعدادی از انواع المنت را می‌توان بر اساس کاربرد و مشخصات فنی در بخاری برقی تعبیه کرد. 

معرفی انواع المنت بخاری برقی

پرکاربردترین انواع المنت بخاری برقی

پرکاربردترین انواع المنت که در بخاری برقی‌های پرفروش بازار یافت می‌شود، المنت‌های زیر هستند:

۱- المنت سرامیکی

در این نوع المنت، قطعه‌ای از جنس سرامیک مسبب تبدیل جریان الکتریکی به انرژی گرمایی است. این نوع المنت را درون پوشش فلزی قرار می‌دهند و سپس در بخاری برقی تعبیه می‌کنند. انتقال حرارتی در این المنت از طریق جریان همرفتی انجام می‌شود و گرما را در محیط متعادل پخش می‌کند. قیمت این المنت بسیار ارزان است.

۲- المنت هالوژنی

این المنت بخاری برقی، شیشه‌ای پر شده از گاز هالوژن است که قابلیت افزایش دما تا بیش از ۲۶۰۰ درجه سانتی‌گراد را دارد. المنت‌های هالوژنی را با نام‌های المنت مادون قرمز، المنت شیشه‌ای، المنت تابشی نیز می‌شناسند. علاوه‌بر برخی از بخاری برقی‌ها که المنت هالوژنی دارند، اغلب شومینه‌های برقی دارای المنت شیشه‌ای هستند. 

۳- المنت میله‌ای

پرکاربردترین المنت در صنایع، المنت میله‌ای است. المنت‌های میله‌ای دارای سیم پیچی از جنس کروم و نیکل هستند و درون لوله فلزی آن با پودر اکسید منیزیوم پر شده است. المنت میله‌ای درجه مقاومت الکتریکی بالایی دارد و بیشتر در بخاری‌های صنعتی کاربرد دارند.

آیا می‌توان المنت بخاری برقی را تعویض کرد؟

پاسخ این سوال مثبت است. همانطور که اگر کلید بخاری برقی خراب شود؛ لازم نیست بخاری را دور بیندازید و می‌توانید آن را تعمیر یا تعویض کنید، المنت بخاری برقی را نیز در صورت خرابی می‌توان تعویض کرد. معمولا زمانی‌که بخاری برقی روشن نمی‌شود، اولین قدمی که مخاطب برای تعمیر بخاری برقی برمی‌دارد، تعویض المنت است. درصورتی‌که قبل از اقدام به تعویض المنت بخاری برقی باید مطمئن شوید که حتما عیب از المنت بخاری باشد. ابتدا موارد زیر را برای پیدا کردن دلیل روشن نشدن بخاری برقی امتحان کنید.

  • به وسیله فازمتر مطمئن شوید که جریان برق در پریز یا دوشاخه بخاری، قطعی نداشته باشد.
  • کلید بخاری را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که عملکرد کلید بخاری دچار اختلال نشده باشد.

چنانچه دو مورد بالا را بررسی و خرابی‌های احتمالی را رفع کردید و همچنان بخاری برقی روشن نشد، با درصد احتمال بالا عیب از المنت بخاری برقی است. چنانچه عیب بخاری مربوط به المنت بود، حتما برای تعویض المنت بخاری برقی از متخصص تعمیرکار کمک بگیرید.

کد خبر: ۲۴۷٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha