۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
آرامکوی سعودی در جست‌وجوی قراردادهای ال‌ان‌جی

آرامکوی سعودی در جست‌وجوی قراردادهای ال‌ان‌جی

شرکت آرامکوی سعودی پس از انعقاد نخستین قراردادش در ماه گذشته، به دنبال قراردادهای گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) بیشتر است.

به گزارش بازار، آرامکو هفته گذشته ورود خود به تجارت ال‌ان‌جی را با خرید سهم در شرکت «مید اوشن انرژی» اعلام کرد. نصیر النعیمی، رئیس بخش بالادستی آرامکو گفت: این شرکت فرصت‌های موجود در جاهای دیگر را هم ارزیابی خواهد کرد. ما نشانه‌های رشد بلندمدت و ساختاری بازار ال‌ان‌جی را مشاهده می‌کنیم. آرامکو قصد دارد به یک بازیگر بزرگ در بازار جهانی ال‌ان‌جی تبدیل شود.

این مقام آرامکو گفت: شرکت نفتی آرامکو سرگرم متنوع سازی فعالیتش بوده و رشد قابل توجه راه‌کارهای گاز و انرژی کم کربن را دنبال می‌کند. اروپا، به پایانه‌های ال‌ان‌جی خود با هدف حذف واردات گاز روسیه از طریق خط لوله، اضافه کرده و بسیاری از کشورها در آسیا، از سوخت‌های کثیف‌تر مانند زغال سنگ و نفت کوره، به استفاده از گاز روی آورده‌اند که سوخت پاک‌تری است.

آرامکو ممکن است برای ساخت کسب و کار ال‌ان‌جی خود، از ادغام‌ها و خریدها استفاده کند. رشد تجارت جهانی ال‌ان‌جی از ۱۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۰، به حدود ۴۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۲، نشان می‌دهد که چرا آرامکو علاقمند است به این بازار رو به رشد بپیوندد.

سهم آرامکو در شرکت «مید اوشن انرژی» که هفته گذشته برای خرید آن توافق کردند، ۵۰۰ میلیون دلار ارزش دارد و این شرکت از اختیار افزایش سهم خود برخوردار است.

آرامکو همچنین سرگرم بررسی گزینه‌ها برای گاز طبیعی و ال‌ان‌جی در داخل عربستان سعودی است و هر گونه حجم گاز تخیصیص داده شده، برای تامین تقاضای داخلی یا نیازهای صادراتی، استفاده خواهد شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آرامکو قصد دارد تولید گاز خود را تا سال ۲۰۲۳، به میزان ۵۰ درصد در مقایسه با سطح سال ۲۰۲۱ افزایش دهد. انتظار می‌رود تولید میدان جفوره در سال ۲۰۲۵ آغاز شود و به تدریج افزایش پیدا کرده و تحویل گاز آن تا سال ۲۰۳۰، به دو میلیارد فوت مکعب در روز برسد. تولید بیشتر گاز طبیعی برای تولید برق استفاده می‌شود تا نفت بیشتری برای صادرات اختصاص پیدا کند.

کد خبر: ۲۴۷٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha