۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
بورس در حراج پاییزی سهام
بازار گزارش می دهد؛

بورس در حراج پاییزی سهام

اگر جریان‌های ارزی بتواند کمی ثبات گرفته و یک نوع نرخ رشد  معقول را پیش بگیرد بازار هم واکنش متناسب را خواهد داشت، اما فعلا بورس در حراج پاییزی سهام است.

بازار؛ گروه بورس: این هفته را در حالی آغاز شد که به نظر مهم‌ترین رویداد هفته انتشار گزارش‌ها و اثرگذاری آن در بازار بود. تحولات نرخ ارز نیز اتفاق و رویداد مهمی برای بازار نداشت و اگر تغییر جهت ملموسی را در این بازار داشته باشد واکنش بازار سرمایه نسبت به آن قوی و جدی خواهد بود ولی فعلا چنین چیزی اتفاق نیفتاد و از طرف دیگر تعطیلات باعث شد دوشنبه خریداران کمتر در بازار حضور داشته باشند و چهارشنبه نیز در فضای بین تعطیلی خواهد بود.

فعالان بازار به طور کلی کمی خوش‌بین است و انتظار داشتند از مهر بازار آرام آرام بتواند فضای سبزتر و منطقی‌ تری را رقم زده و شاخص کل بورس شرایط بهتری را بگیرد و سرآغاز یک مرحله جدید از حرکت شود که البته سرعت و کمیت این حرکت به تحولات ریز و درشت جاری بستگی دارد.

تاثیر ریسک های سیستماتیک بر بازار

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه علل بسیاری از جمله ریسک های سیستماتیکی چون انتظار کاهش قیمت دلار، نرخ بالای بهره بانکی و مسائل کلان اقتصادی و ... اجازه ی رونق گرفتن بازار بورس را نمی دهند، به بازار گفت: با اندکی افزایش شاخص کل نگرانی هال به سراغ برخی مسئولین می آید که مبادا دوباره شاهد ریزش های بازار باشیم و به همین جهت فریز شدن بازار شاید برای همه امن تر باشد که نشان از عدم شناخت درست بازار در بین برخی از مسئولان را دارد.

به گفته سید محمدرضا اعلمی مسئولان از صف شدن بازار های دیگر هراسی ندارد و فقط نگران بازار بورس هستند. هرچند موافق ایجاد صف در بازار بورس هم نیستیم و کلا با اقتصاد دستوری مخالفیم، ولی هدایت پول با روش های مستقیم و غیر مستقیم به دیگر بازار ها سبب وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی شده است

سید محمدرضا اعلمی با بیان اینکه تصمیمات محافظه کارانه در بورس پاک کردن صورت مساله است، افزود: خروج پول از بازار بورس و سرازیر شدن آن در بازارهای موازی تورم زا و اثرات مخرب بسیاری را به همراه دارد. از طرف دیگر افت های بازار خودرو که با هدر رفت سرمایه برخی از مردم بر روی یک کالای مصرفی اتفاق افتاده، اثرات منفی بر روی اقتصاد و معیشت آنها ایجاد کرد، به همین دلیل باید مدیریت و هدایت سرمایه ها به درستی انجام شود.

اعلمی بیان با اشاره به اینکه اقتصاد دستوری ما که استاد ایجاد صف است، اظهار کرد: مسئولان از صف شدن بازار های دیگر هراسی ندارد و فقط نگران بازار بورس هستند. هرچند موافق ایجاد صف در بازار بورس هم نیستیم و کلا با اقتصاد دستوری مخالفیم، ولی هدایت پول با روش های مستقیم و غیر مستقیم به دیگر بازار ها سبب وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی شده است و همچنان ذینفعان اقتصاد تورمی مخالف شفافیت بازار بورس نیستند؛ همچنین کاهش قیمت خودرو نوعی موفقیت به حساب آمد، این در حالی است که چرا در یک بازار مصرفی که توان کنترلش را داریم، باید شاهد نوعی صف باشیم.

وی با بیان اینکه در حال ترس وقوع اتفاقات سال ۹۹ سبب فریز شدن بازار شده است گفت: در صورت استمرار رکود در معاملات بازار سرمایه شاهد اثرات به مراتب بدتری برای اقتصاد کشور خواهیم بود؛ این در حالی است که بانک زدایی به جای بورس زدایی می تواند کمک حال یک اقتصاد شفاف بدون ربا باشد.

گزارش‌های ماهانه و وضعیت گزارش شرکت‌ها نشان می‌دهد وضعیت سودآوری شرکت ها، وضعیت خوبی است و قابلیت اینکه گزارش های میان دوره‌ای خوبی را نیز شاهد باشیم وجود دارد از این رو به نظر می‌رسد که اگر گزارش‌ها با همین کیفیت و همین شرایط تکرار شود و اتفاق عجیب و غریبی را شرکت‌ها و در صورت‌های مالی و گزارش‌ها رخ ندهد حاشیه سودها تا حدودی حفظ گردد پی به ای ۵ و ۶ فوروارد را برای بسیاری از سهم‌های ریز و درشت بازار دور از انتظار نیست و باعث می‌شود کف محکم قیمتی را از سهم‌ها ساخته و ریسک به ریوارد بازار را جذاب و جذاب‌تر کند.

حجم و ارزش معاملات مهمترین رکن بازار است

همچنان حجم و ارزش معاملات مهمترین رکن بازار است و جریان پول درگیر آن نمی‌شود و نشان می‌دهد که برای رشد به یک محرک قوی‌تر در کنار این عوامل نیاز داریم که در صورت نبود آن سرعت حرکت این لوکوموتیو را کند اما در عین حال تا حدودی صعودی جلوه می‌دهد.

احسان خاتونی یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار باز هم مطابق پیش بینی ها پیش نرفته است، گفت: ارزش معاملات و خرید حقوقی از حقیقی نسبت به روز قبل بیشتر بود؛ همچنین بسیاری از نمادها و گروه ها به محدوده های حمایتی خوبی رسیده بودند که خرید آنها بخصوص در منفی ها توجیه داشت.

احسان خاتونی معتقد است که برخی گزارشات در گروه خودرو نتوانست انتظارات بازار را برآورده کند؛ هرچند کلیت ماهانه گزارش ها بد نبود، اما این گزارشات شرکت ها عمدتا تحت تاثیر رکود اقتصادی و قطعی برق قرار داشته است

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: در هفته اخیر جذابیت به خصوص از جانب حقوقی ها برای خرید وجود داشت و این موضوع حکایت از این دارد که بازار به سطوح حمایتی نزدیک شده است.

به گفته خاتونی؛ در روزهای اخیر اخباری غیررسمی از عدم افزایش قیمت خودروها مخابره شده که تشدید جو منفی، خصوصا در خودروسازان منجر شد که به کلیت بازار سرایت کند و روی معاملات هم بی تاثیر نبود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه پیش بینی می شد گروه خودرو لیدر بازار سرمایه شود، اظهار کرد: برخی گزارشات در گروه خودرو نتوانست انتظارات بازار را برآورده کند؛ هرچند کلیت ماهانه گزارش ها بد نبود، اما این گزارشات شرکت ها عمدتا تحت تاثیر رکود اقتصادی و قطعی برق قرار داشته است.

وی در نهایت گفت: به هر حال در حال حاضر درایور اصلی رشد تورمی بازار نرخ ارز است و تا زمانی که نرخ ارز کنترل شود، نمی توان انتظار رشدهای قابل توجهی را از بازار داشت؛ همچنین در پیش بودن انتخابات ممکن است، دلیلی مبنی بر کنترل تورم و کنترل نرخ ارز باشد.

نخستین عامل اثرگذار بازارهای جهانی است که کمی نگرانی بازار را نسبت به آینده کاهش داده است رشد قیمت نفت یکی از مهمترین اتفاقات بود که با افت کرک اسپرد باید در مورد اثرات آن در صنعت پالایش کمی صبر کرد. همچنین رشد فلزات و محصولات پتروشیمی هم در بازار چشمگیر و چشم نواز بوده و می‌تواند کف قیمت سهم‌های مرتبط با این حوزه را محکم‌تر کند.

در حال حاضر هر خبر و شوکی در گروه خودرو می‌تواند تحولات متفاوتی را برای این گروه و به طور کلی کلیت بازار رقم بزند در شرایط کنونی تایید و تکذیب های متعدد و بلاتکلیفی جو خبرها خود عاملی برای رکود بازار است، چراکه سرمایه گذاران نمی‌داند در سیاست‌ گذاری، برنامه آینده چیست؟

عامل دیگر متوقف شدن کاهش نرخ ارز بود. اگر جریان‌های ارزی بتواند کمی ثبات گرفته و یک نوع نرخ رشد معقول را پیش بگیرد بازار هم واکنش متناسب را خواهد داشت و می‌تواند جو مثبتی از این ماجرا دریافت کند که البته دیروز این موضوع خیلی به چشم نمی‌آمد ولی می‌تواند روزهای اتی مهم باشد.

کد خبر: ۲۴۶٬۹۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یاسر IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      0 0
      سلام خسته نباشید خواستم بگم سهام عدالتم رابفرشم به کجا مراجعه کنم خواهش پیگیری کنید