۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
افزایش دو برابری کشت کُلزا نسبت به مدت مشابه پارسال ­
مجری طرح دانه‌های روغنی اعلام کرد

افزایش دو برابری کشت کُلزا نسبت به مدت مشابه پارسال ­

مجری طرح دانه‌های روغنی می‌گوید: کشت کُلزا در سال زراعی جدید در الگوی کشت پیشنهادی به کشاورزان قرار دارد و قیمت خرید تضمینی آن هم، طبق روال سال‌های گذشته، دو برابرِ قیمت خریدِ تضمینی گندم تعیین میشود.

به گزارش بازار، مدیریت صحیح منابع آب و همچنین نیاز به محصولات اساسی که تامین کننده امنیت غذایی است، اجرای طرح الگوی کشت را در کانون توجه قرار داده است هر چند در عمل این طرح هنوز در ابتدای راه قرار دارد.

به گفته ساداتی نژاد وزیر سابق جهاد کشاورزی از سال ۱۳۵۰ تا امروز در کشور مباحث مختلف در الگوی کشت داشتیم. این سخن حکایت از این دارد از چند دهه گذشته اجرای الگوی کشت با بیش از ۱۰ قانون بالادستی مطرح،، اما در عمل اجرای آن به تاخیر افتاده بوده است.

وزیران اسبق جهاد کشاورزی نیز پیش از این بر تدوین بخش عمده الگوی کشت و ابلاغ آن تاکید کرده بودند، تا اینکه در مهر ماه سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی این طرح را ابلاغ کرد.

به گفته ساداتی نژاد اجرای الگوی کشت یک ضرورت است چرا که کشور دچار مشکل آب است و راهی غیر اجرای ین الگو وجود ندارد.

بررسی میدانی از اجرای طرح الگوی کشت در شهرستان حاکی از این است که به گفته عابدی رئیس جهاد کشاورزی شهر ری ۸۵۰ هکتار از اراضی این شهرستان برای کشت کلزا در نظر گرفته شده است. کلزا یکی از کشت‌های جایگزین در طرح الگوی کشت است.

مهاجر معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی در اهمیت کشت کلزا می‌گوید تناوب کلزا در پایداری تولید گندم موثر است.

شریف نیا کشاورز شهر ری نیز می‌گوید در تناوب زراعی، کلزا یکی از محصولاتی است که می‌تواند در اصلاح خاک بسیار تاثیرگذار باشد.

اما با این حال اجرای طرح الگوی کشت با محدودیت‌هایی نیز همراه است بطوریکه شریف نیا کشاورز شهر ری در این خصوص می‌گوید در مسئله علف کش‌ها و آفت کش‌ها مجبور بودیم با روش‌های منسوخ مکانیکی، چون استفاده از کارگر اقدام کنیم.

قوامی دیگر کشاورز شهر ری نیز می‌گوید کاشت کلزا نیاز به ماشین آلات دارد در حالیکه به اندازه کافی دستگاه برای کشت کلزا نداریم.

این در حالی است که برادری رئیس جهاد کشاورزی استان تهران می‌گوید الزامات اجرای الگوی کشت درکشت کلزا را برای کشاورزان فراهم می‌کنیم و بذر، کود و سایر الزامات را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی نیز می‌گوید آمادگی کامل و منابع اعتباری در اختیار داریم و از کشاروزان می‌خواهیم از فرصت موجود برای دریافت منابع منابع استفاده کنند.

بر اساس اعلام رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی، ۲۵ درصد از الگوی کشت در کشور اجرا شده است که با رفع مشکلات اجرایی، کشاورزان از الگوی کشت استقبال می‌کنند.

کد خبر: ۲۴۶٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha